-

Funda en de transformatie naar audience centric marketing


Wat is er nodig om als high traffic website audience centric marketing toe te passen? Bij funda weten ze het. Hét techbedrijf in het vastgoeddomein heeft de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt: van een vastgoed etalage voor het grote publiek naar een compleet woonplatform dat in elke fase in de customer journey relevantie biedt. ‘Daar liggen ook de kansen voor onze partners’.

Funda, van aanbodsite naar platform
Funda is 17 jaar geleden opgericht met als doel om vraag en aanbod in vastgoed te verbinden. Door de jaren heen is het bedrijf uitgegroeid tot het leidende online-mediabedrijf in het vastgoeddomein. In de afgelopen jaren is er een geheel nieuwe strategie uitgerold: van een vraag-en-aanbod-site naar een platform voor de totale wooncyclus. Aan het woord is Alexander Zevering, Sales Manager Advertising bij funda: ‘De aan- en verkoop van een woning zijn belangrijke life events, maar funda wil ook antwoorden bieden op vragen over wonen of bijvoorbeeld duurzaamheid of verbouwen. Zo ontwikkelen we ons tot een belangrijke informatiebron vóór, tijdens en ná de koop of huur van een huis. Met content over financiële aangelegenheden, juridische aspecten, verbouwen, verhuizen en nog veel meer’.

funda in cijfers
Per maand: 3,2 miljoen unieke bezoekers.
Per maand: ongeveer 42,3 miljoen bezoeken
Per jaar: +1 miljard woningen bekeken.
Spontane naamsbekendheid: 93%

 

Online personalisatie: technologie en de klantreis
Funda omarmt de nieuwste digitale technologieën, zoals de klantreis gebruiken voor online personalisatie. Zevering: ‘Wij willen een relevante ervaring bieden aan onze bezoekers. Hiervoor maken we gebruik van het data management platform (DMP) Tealium AudienceStream’. Met die technologie worden doelgroepen in kaart gebracht op basis van klantkenmerken, het online gedrag en interesses van bezoekers. Realtime data en gedrag wordt geaggregeerd, geanalyseerd en omgezet in conclusies in de vorm van audiences.

Funda bouwt audiences op rondom bijvoorbeeld de profielen ‘serieus zoeken’ en ‘verhuizen’. Interacties van bezoekers met het funda platform zijn vaak signalen om wel of niet binnen een segment te vallen. Zevering: ‘Triggers kunnen zijn het aantal bekeken of bewaarde huizen, een contactaanvraag bij de makelaar of bijvoorbeeld het gebruik van de funda Adreswijzigingsdienst. Maar ook welk type content gelezen wordt, zoals artikelen over verhuizen, verbouwen of verduurzamen’. Zo is bijvoorbeeld niet alleen te bepalen wie koopt of verkoopt, maar ook wie huurt, starter wordt of gaat doorstromen in de markt. ‘En ja, daar liggen logischerwijs ook voor partners en adverteerders enorme kansen’.

‘Op basis van realtime data bouwt funda haar
audience segmenten op om de wooncyclus in kaart te brengen’

 

De kenmerken worden ingezet voor het personaliseren van de digitale touchpoints. ‘Content en commerciële aanbiedingen worden relevanter gemaakt op basis van de 1st party data van funda’, zo vertelt Zevering. De boodschap wordt zo veel mogelijk afgestemd op elke fase in de customer journey van een bezoeker.

    • Audience opbouw op basis van surfgedrag en klantkenmerken
    • Klantherkenning binnen de website en app
    • Personalisatie binnen de website, app en e-mail
    • GDPR compliant

Partnership boven campagnes
Funda werkt voor dergelijke campagnes bij voorkeur met merken die net als funda deel uitmaken van dezelfde customer journey. ‘ De samenwerking is niet meer een eenmalige advertentiecampagne, maar een partnership gebaseerd op direct contact en korte lijnen met adverteerders en bureaus. Het rendement door te werken vanuit één gezamenlijk belang is veel hoger’ weet hij. ‘Je kunt de samenwerking doorlopend optimaliseren in een zorgvuldige balans tussen touch, tell en sell boodschappen’.

De digital media consultants van funda adviseren adverteerders en bureaus over de gepersonaliseerde inzet van media, de juiste boodschap aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Zevering: ‘Hun gesprekken gaan tegenwoordig evenveel over marketingvraagstukken als over salesdoelstellingen. In die combinatie zit de kracht van het vernieuwde funda voor adverteerders’. Audience centric marketing heet dat bij funda. En de filosofie is simpel: meer relevantie voor de funda bezoeker is meer succes voor platform én adverteerder.

Meer weten?

 
Link gerust met Alexander Zevering, Sales Manager Advertising bij funda of bekijk de mogelijkheden hier>>

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Precies dit is dé reden dat ik niet meer naar Funda ga. Lijkt wel VT-Wonen tegenwoordig. Kwam erachter dat verdienmodel al lang niet meer bij woningverkopen ligt door even bij ze door te vragen naar het hoe en wat van hun vreselijke privacy policy.

Kees

Customer journey. Zo noemen reclamemensen het aansmeerproces van wanproducten en andere nutteloze rommel tegenwoordig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond