-

Google koppelt AdMob aan Google Analytics

AdMob, het platform van Google voor mobiel adverteren, is voortaan gekoppeld aan Google Analytics. Daardoor kunnen gegevens direct in het platform zelf worden bekeken.

Klanten kunnen hun bestaande oplossingen overigens gewoon blijven gebruiken, maar nu bestaat er in elk geval een mogelijkheid om gegevens te vergelijken.

Google nam AdMob vier jaar geleden over en integreerde het platform in onder meer AdWords, maar zegt dat het nu tijd wordt voor forse aanpassingen in verband met het ‘tijdperk van gratis apps en incrementele betalingen’. Daardoor is meer inzicht nodig in bijvoorbeeld in-app aankopen.

Volgens Gartner zullen dit jaar 130 miljard apps worden gedownload op smartphones en tablets, en het grootste deel is gratis. Via in-app aankopen en advertenties verwachten ontwikkelaars meer omzet te genereren: in de komende vier jaar gaat die omzet met 200 procent omhoog.

In wat Google de ‘tweede app economie’ noemt, worden volgens het bedrijf drie zaken belangrijk:

  • Ontwikkelaars moeten inzicht krijgen in hun klanten op basis van het in-app gedrag.
  • In-app aankopen zijn nu al goed voor de helft van de omzet van app winkels, maar het aantal ondersteunende tools valt tegen.
  • Ontwikkelaars moeten zich in principe niet bezighouden met de optimalisatie van mobiele advertenties. Die optimalisatie wordt grotendeels geautomatiseerd.

Google biedt nog niet zo lang analytics voor mobiele apps, namelijk vanaf halverwege 2012, maar de integratie in AdMob zorgt voor flink wat meer analytische data: aan de hand van gegevens van het aantal verkochte apps, de opbrengsten en gemiddelde orderwaarde krijgen ontwikkelaars een wat meer holistische blik. Hiertoe zijn de tabbladen van AdMob geoptimaliseerd.

Ook kunnen voortaan advertenties worden geplaatst met als doel om de in-app aankopen te stimuleren. Dat gebeurt met behulp van segmentatiesoftware. Zo kan de ontwikkelaar achterhalen op welk tijdstip gebruikers een game begonnen te spelen. Er is ook nog een optie toegevoegd om de CPM (cost per mille) van verschillende advertentienetwerken met elkaar te vergelijken. In feite kan zo als het ware onderhandeld over de beste prijs. De app ontwikkelaar moet dan wel gebruikmaken van meerdere advertentienetwerken. Live CPM is gebaseerd op gegevens van DoubleClick Ad Exchange.

admob-google-analytics-integration

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond