-

Is Google AdWords effectiever dan adverteren op Facebook en Instagram?

Voor veel organisaties is Google AdWords inmiddels een vertrouwde en vanzelfsprekende manier van adverteren. Facebook en vooral Instagram zijn in dat opzicht nog relatieve nieuwkomers, maar hebben een enorm bereik. Kun je die nog links laten liggen? Een vergelijking.

Het bereik van Facebook is nog steeds groot in Nederland. Volgens het Nationaal Social Media onderzoek dat in maart 2018 is gepubliceerd, heeft Facebook 10,8 miljoen gebruikers in Nederland. Bijna 8 miljoen van deze gebruikers loggen dagelijks in op Facebook. Sinds de berichtgevingen over privacyschending van Facebook, is het gebruik in Nederland maar beperkt afgenomen.

Het gebruik van Instagram, sinds 2012 in handen van Facebook, maakt zelfs een flinke groei door. Instagram wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt. Het aantal dagelijkse gebruikers op Instagram is ten opzichte van 2017 zelfs met veertig procent gestegen. Deze groei is te zien onder alle leeftijdsgroepen, dus niet alléén onder jongeren.

Per dag vinden er een kleine vier miljard zoekopdrachten plaats op Google. Daarmee heeft Google een marktaandeel van circa negentig procent in Nederland. Google en de advertenties op Google die steeds meer ruimte innemen op de zoekmachineresultaten pagina’s zijn niet meer weg te denken.

Op welk advertentieplatform kun je het beste adverteren?

AdWords heeft in de afgelopen tien jaar een vaste plek verworven in het mediabudget van veel bedrijven. Maar dankzij de effectiviteit van het veilingsysteem en de nog altijd groeiende populariteit van online adverteren, worden de clicks er in sommige branches niet goedkoper op. Denk aan CPC-prijzen van meer dan tien euro voor een zoekwoord als ‘hypotheekadviseur’. Genoeg reden dus voor adverteerders om ook andere kanalen in te zetten. Zoals Facebook en Instagram.

Verschillen tussen AdWords en Facebook & Instagram

Even een stapje terug: hoe zit het ook al weer? Bij Google AdWords worden advertenties getoond op basis van zoekopdrachten. De ‘zoeker’ heeft (kort door de bocht) een concrete behoefte aan een product of dienst en gebruikt Google als kanaal om die behoefte in te vullen. Als bedrijf kun je met Google AdWords ervoor zorgen dat jouw (tekst)advertentie wordt getoond op het moment dat iemand een specifieke zoekopdracht intypt in Google. Daarnaast beschikt Google AdWords ook over de mogelijkheid om te adverteren op het Display Netwerk, waarbij wordt geadverteerd op basis van interesses of context.

Door te adverteren op Facebook en Instagram benader je interessante doelgroepen op basis van interesses, (online) gedrag of demografische gegevens. Mensen zijn op Facebook en Instagram niet actief op zoek naar producten of diensten. Maar als adverteerder op Facebook en Instagram kun je optimaal gebruikmaken van de data die bekend zijn van de gebruikers van deze platformen.

Waarom adverteren op Google AdWords zo effectief is

Het marktaandeel van Google in Nederland is in Q1 op Desktop 89,33%, op Smartphones zelfs 98,80%. Google AdWords is marktleider in de online advertisingbranche. Dagelijks worden wereldwijd meer dan 3,5 biljoen zoekopdrachten gedaan. Google biedt adverteerders een gigantisch bereik onder potentiële gebruikers. Het grote voordeel is en blijft het bereik van iedereen die in Google gericht iets zoekt. Met een goede inzet van Google AdWords vinden geïnteresseerde doelgroepen vervolgens jouw organisatie.

Adverteren kan via het Zoeknetwerk, maar ook via het Display Netwerk van Google. Naast het bereik in de zoekmachine zelf, biedt het Google Display Netwerk adverteerders nog een extra bereik van ongeveer 95% van het internet. Een geweldige keuze voor adverteerders die naast het bereiken van resultaatgerichte conversiedoelstellingen ook bredere marketingdoelen nastreven zoals het vergroten van de naamsbekendheid.

Eén van de grote voordelen van advertenties in Google AdWords is de grote hoeveelheid features die je als adverteerder tot je beschikking hebt om advertenties nog interessanter te maken. Nieuwe advertentie extensies zoals promotie extensies of nieuwe Display strategieën zoals Custom intent audiences maken dat je advertenties optimaal kunt finetunen voor jouw doelgroep.

Maar ook Facebook en Instagram hebben voordelen

Vergeleken met Google AdWords, is adverteren op Facebook en zeker op Instagram vrij nieuw. Net als Google AdWords hebben Facebook en Instagram een groot publiek en bereik. Dagelijks gebruiken circa 2 miljoen mensen Instagram en zo’n 8 miljoen mensen Facebook in Nederland. De grote kracht van Facebook en Instagram is de grote mate van nauwkeurigheid waarmee gebruikers getarget kunnen worden.

Gebruikers van Facebook en Instagram delen belangrijke levensgebeurtenissen op de platformen. Denk aan de geboorte van kinderen, de aankoop van een nieuw huis of het vieren van een nieuwe baan. Niet alleen het delen van content maar ook het ‘liken’ van content of  het ‘volgen’ van pagina’s door gebruikers, zorgt voor unieke kansen voor adverteerders. Zo ‘weet’ Facebook meer over doelgroepen dan alleen wat iemand zelf invoert. Denk aan kant-en-klare doelgroepen als ‘eigenaren van kleine bedrijven’ of ‘mensen die twee weken geleden zijn teruggekomen van een reis’.

Lookalike audiences binnen Facebook

Facebook en Instagram lanceren regelmatig nieuwe features. Denk aan de recente lancering van Instagram Stories of Canvas Ads. Een handige tool is bijvoorbeeld ook ‘lookalike audiences’, ook wel ‘vergelijkbare doelgroepen’ genoemd. Daarmee maak je een doelgroep voor je advertenties binnen Facebook die lijkt op de bezoekers van je website of je bedrijfspagina op Facebook. Je kunt zelfs een klantenbestand importen en daarvan een vergelijkbare doelgroep aanmaken. De grootte van de doelgroep kun je zelf bepalen: het gaat altijd om een percentage (1% tot 10%) van het totaal aantal gebruikers op Facebook in een land of regio. Een lookalike audience voor Nederland heeft dus altijd iets meer dan 100.000 mensen.

Facebook en Instagram advertenties zijn heel visueel. Advertenties passen helemaal in het format van Facebook en Instagram en daarmee onderscheiden ze zich enorm van de welbekende tekstadvertenties en Display advertenties in Google AdWords. Adverteren op Facebook & Instagram wordt ook wel native advertising genoemd. Facebook ziet niet graag tekst in je afbeelding, dat lijkt een nadeel, maar daardoor lijkt je advertentie wel meer op een gewone post. Advertenties gericht op traffic (niet op conversie) doen het in onze ervaring bijvoorbeeld vaak veel beter zónder call-to-action button, waarschijnlijk omdat ze zo nog meer op echte content lijken.

Wie conversie zegt, zegt retargeting

Wil je je websitebezoekers nog een keer herinneren aan jouw product of dienst? Dan biedt Google AdWords diverse mogelijkheden met:  

  • Remarketing voor Search (RLSA),
  • Remarketing binnen het Display netwerk
  • Dynamic Remarketing voor producten (m.b.v. productfeeds)

En ook Facebook en Instagram bieden interessante retargeting mogelijkheden. Als je de Facebook Pixel geïnstalleerd hebt, kun je specifiek de bezoekers van je website of van bepaalde pagina’s retargeten, met als doel meer likes of meer conversies.

Google AdWords of Facebook en Instagram: welke heeft de voorkeur?

Of je nu adverteert op Facebook, Instagram of Google: als ondernemer wil je via al deze platformen je naamsbekendheid vergroten en uiteindelijk meer producten of diensten verkopen. Google en Facebook zijn in Nederland veruit de grootste spelers op de advertentiemarkt. Instagram is een snelgroeiend platform en daarmee gelijk ook heel interessant voor adverteerders. De combinatie tussen al deze platformen zorgt een effectieve online advertising strategie.

Welk platform heeft de voorkeur? Het antwoord op die vraag, begint met een wedervraag: wat is het doel van je advertenties? Natuurlijk is er nog veel meer nuance te brengen in dit beslissingsproces, maar we doen hierbij een voorzet.

  1. Is je doel vooral naamsbekendheid, dan zijn Facebook en Instagram en Google’s Display Netwerk het best geschikt.
  2. Maar ga je voor conversies? Dan is het zoeknetwerk van Google moeilijk te verslaan. Als je de click kunt betalen, tenminste. Zo niet, wijk dan uit naar de conversie-advertenties van Facebook en Instagram – nog steeds een prima alternatief.

Dit artikel is samen geschreven met Jeroen van Putten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Robert+Jan Smid - SMIDIT

Hi Marloes,
Leuk artikel maar mijn voorkeur voor AdWords boven Facebook en Instagram is en blijft toch het succes voor de klant. De conversies zijn bij een goede opzet van je campagnes vele malen beter. Bovendien is het voor branding in display ook mogelijk om vrij exacte targeting uit te voeren. Maar desondanks leuk artikel hoor.
Groet,
Robert-Jan

Alain Nijholt- AdWords Specialist - BMC Internet

Facebook & Instagram draaien op een display netwerk, conversiepercentages zijn in de algemene regel altijd lager dan conversie in zoeknetwerken.
Display advertenties zijn namelijk een vorm van push marketing, soms erg pushy met bewegende html5 banners.
Zoeknetwerk daarentegen valt onder pull marketing, u vraagt wij draaien 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond