-

Google is van plan om medio oktober gratis Shopping listings te lanceren in EMEA

In tijden van extreme economische instabiliteit streven bedrijven van elke omvang naar overleving. Nu is het belangrijker dan ooit om goed zichtbaar te zijn, zodat potentiële klanten je producten kunnen vinden.

Vooral als dat niks kost natuurlijk. De lancering van gratis Shopping listings op een Google zoekpagina is mijns inziens de grootste stap in jaren die Google zet in het ondersteunen van onafhankelijke retailers. Het moet vooral worden gezien als een strategische stap in de strijd met Amazon om mindspace bij de Europese consument (die producten wil gaan kopen).   

Waarom is dit belangrijk?

Google heeft nog steeds een enorm bereik. En als Google de beste aanbieders een plaats wil bieden om aan gebruikers (zoveel mogelijk) producten te laten zien dan is dat een mooie kans. Ook voor Google natuurlijk. Google wil haar (onder druk staande) relevantie behouden als de belangrijke plek voor retailers om in contact te komen met potentiële klanten. Daarom zal het Google Shopping tab “voornamelijk” bestaan uit gratis productaanbiedingen, waardoor de Shopping resultaten worden opengesteld voor organische aanbiedingen. Dat is de eerste stap. De volgende stap is om deze producten via het “local surfaces” programma ook aan de Google My Business listings te hangen. In de VS kun je vervolgens deze producten al rechtstreeks kopen vanuit Google interfaces via het “shopping actions” programma. Van alle drie die programma’s heb ik een screenshot bijgevoegd.

Hoe werkt het?

Na de lancering van de gratis shopping listings op de Amerikaanse markt aan het begin van de COVID-19 pandemie, zijn er verbazingwekkende resultaten bereikt in termen van het verkrijgen van gratis online zichtbaarheid voor enkele retailers waar wij mee werken. Vandaag kondigde Google aan dat het van plan is om shopping listings medio oktober in heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika te lanceren. Als je reeds betaalt voor Shopping Ads, maak je automatisch gebruik van de gratis listings (voor die specifieke markt). Je kunt dit dus zien als een extra stimulans voor je gevestigde Shopping-campagnes. Retailers met een unieke set producten kunnen via deze gratis listings nieuwe markten verkennen tegen minimale kosten. Het enige wat retailers moeten doen om nieuwe markten te testen is het aanmaken van nieuwe Merchant Center accounts en het kopiëren van de productfeed naar nieuwe Merchant Center accounts.

Wat levert dit op voor retailers?

De eerste tests na de implementatie in de VS toonden aan dat retailers die actief gebruik maken van gratis listings twee keer zoveel impressies kregen en 50% meer bezoeken na de set-up. Wij hebben gezien dat er grofweg vijf procent extra verkoop gerealiseerd kan worden via deze listings in de VS. Voor kleinere bedrijven is deze nieuwe kans van bijzonder groot belang, omdat zij normaal gesproken relatief veel meer middelen moeten investeren als grote ondernemingen om dezelfde zichtbaarheid internationaal te krijgen. Met deze nieuwe oplossing geeft Google iedereen een gelijke kans om succesvol te zijn in het buitenland. 

Hoe kun je het maximale uit Google Shopping halen?

Wij waren al bezig de fundering te leggen voor het opzetten van een groot aantal verschillende merchant centers voor onze klanten. Het opzetten van Merchant Center Accounts voor tientallen landen is zeker een lastige taak als het niet goed wordt aangepakt. 

Wil je de stap nemen en het aantal landen waarin je verkoopt snel uitbreiden? Denk goed na over waar en voor welke producten deze nieuwe internationale mogelijkheden interessant kunnen zijn.  En begin meteen.

Over de auteur: Michel van Luijtelaar is eigenaar van Up Analytics.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond