-

Zo helpen online reviews bij de marketingstrategie

Reviews gebruiken in je marketingstrategie voelt voor marketeers soms alsof je controle uit handen geeft aan klanten. Wat klanten doen en zeggen, dat weet je niet zeker van tevoren. Toch zijn klantbeoordelingen essentieel in een effectieve online marketing campagne. Door open en transparant om te gaan met reviews en ze vervolgens op de juiste manier in te zetten op meerdere kanalen, kan een bedrijf er profijt van hebben.

Natuurlijk wil je als bedrijf dat tevreden klanten je product of dienst zoveel mogelijk met de wereld delen. Maar online reviews omarmen betekent ook dat je soms pijnlijk eerlijke feedback moet incasseren. Toch is dat geen reden om er niet mee aan de slag te gaan. Reviews verhogen betrokkenheid op social media. Ze zorgen dat mensen minder snel afhaken bij het afrekenen en verhogen het aantal kliks op advertenties. Ook belangrijk: ze geven een enorm voordeel op de plek waar de zoektocht naar een product voor veel klanten begint; in de zoekmachine.

Online reviews en het effect op SEO

Kwaliteit telt voor SEO, maar één van de uitdagingen is net zo goed de kwantiteit van je content. Zoekmachines waarderen content die relevant is voor bezoekers en regelmatig wordt geüpdatet. Heb je veel klanten, dan is het een stuk gemakkelijker als jouw gebruikers deze content voor hun rekening nemen. Online reviews geven websites de verse content die Google zo belangrijk vindt.

Door de reviews aan te bieden als structured data, worden ze fraai weergegeven in rich snippets. Zo toont Google product- of winkelscores bij jouw zoekresultaat. Zodra het zoekalgoritme van Google doorheeft dat jouw site meer aandacht trekt en behoudt dan andere sites, dan zal het je belonen met een hogere plek in de zoekresultaten. Simpel gezegd: Google houdt van reviewscores in de zoekresultaten, omdat consumenten er dol op zijn.

Hoe krijg je die fraaie scores bij jouw zoekresultaten? Daar is niet heel veel magie voor nodig. Veel reviewplatformen bieden simpele functionaliteiten die gemakkelijk te implementeren zijn op je website, en die direct voorzien zijn van alle schema markup die voor Google te lezen, begrijpen en weer te geven is.

Bij het tonen van reviews is een belangrijk onderscheid te maken tussen product reviews en seller reviews. Product reviews zijn belangrijk in de organische zoekresultaten. Als iemand zoekt naar een bepaald product, kan een goede markup van je website ervoor zorgen dat de productpagina in de zoekresultaten een rich snippet vertoont die ervoor zorgt dat mensen eerder doorklikken. Maar minstens zo belangrijk is het oordeel over de verkoper of het bedrijf zelf. Dat meet Google met de Google Seller Ratings.

Verkopersbeoordelingen in Adwords

Als je een webshop hebt, is het belangrijk om te weten voor mensen of jij een betrouwbare partij bent. Of je afspraken nakomt, goed en snel levert en doet wat je belooft. Met Google Sellers Ratings (GSR) verzamelt Google de beoordelingen over een verkopende partij uit verschillende bronnen. Enige vereiste is dat het bedrijf het afgelopen jaar 100 geverifieerde reviews kreeg met een gemiddelde score van minimaal 3,5 sterren. Door vervolgens GSR te activeren, rechtstreeks bij Google of via extensie van een geverifieerd reviewplatform of – site, worden deze advertenties getoond in Google’s advertenties die in de zoekresultaten verschijnen.

Het resultaat is over het algemeen een flink hogere CTR, niet alleen op organische zoekresultaten maar ook op Google Ads. Brits aannemersbedrijf Home Logic deed onlangs op een seminar uit de doeken hoe hun advertenties in Adwords een CTR hadden die 90 procent hoger lag dan voordat ze verkopersbeoordelingen toonden. En omdat mensen die doorklikten ook eerder geneigd waren om te converteren, zakten de gemiddelde kosten per conversie flink. Samen met het tonen van van productreviews in de zoekresultaten, leverde dit Home Logic een omzetstijging van 412 procent YoY op voor hun online winkel.

De stem van je klanten op social media

Aanwezigheid op social media geeft bedrijven een unieke kans om de vinger aan de pols te houden bij hun doelgroepen. Klanten nemen vaak geen blad voor de mond en dus kun je hier uitstekend uitvinden wat goed gaat en waar je zwaarder op in kunt zetten, en wat minder gaat en  dus verbetering nodig heeft. 

Analytics van Twitter, Facebook of Instagram geven je een goed beeld van het sentiment dat leeft rond jouw merk en welke mensen geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Je kunt ook een actievere rol aannemen en enthousiaste klanten zien als ambassadeurs van je merk. Gebruik plaatjes, video’s of berichtjes over jouw merk of product in je eigen feeds. Het doorzetten van user-generated content wordt vaak niet alleen gewaardeerd door de maker, maar zal ook zorgen voor meer binding met andere volgers. 

In social mediacampagnes spelen online reviews ook een belangrijke rol. Veel onafhankelijke reviewplatformen integreren naadloos met bijvoorbeeld Facebook, en verlagen zo de drempel voor klanten om een beoordeling achter te laten. Een actief social media account met veel recente reviews verhoogt het vertrouwen in een merk. Ook op Twitter en Instagram, waar geavanceerde integratie lastiger is, spelen reviews nog steeds een grote rol in de marketing. Het weergeven van een gemiddelde reviewscore in een afbeelding of het gebruiken van een quote uit een klantbeoordeling kan helpen bij het bouwen van een sterke strategie rond visuele content en zorgen dat volgers eerder geneigd zijn om door te klikken naar je website.

Optimaliseer conversie met reviews

Als je uiteindelijk goed rankt in Google, effectieve advertenties inzet en mensen enthousiasmeert op social media, dan ben je er als marketeer nog niet. Hoe zorg je dat mensen zich niet op het laatste moment bedenken, hoe optimaliseer je de conversion-rate? Retailer Flinders uit Zaandam heeft in het gebruik van online reviews een goede manier gevonden om dit doel te bereiken.

De Zaanse verkoper van luxe design meubelen heeft de reviewscores in elke fase van de customer journey geïmplementeerd. Dat begint bij de rich snippets in Google. Ze geven het ook weer op outdoor reclames en social media en het betekent dat de scores terugkomen op elke pagina van de website. Ook in het boodschappenmandje waar mensen kunnen afrekenen staan ze nog. Door een vertrouwenskenmerk bij de check-out toe te voegen, merkt de meubelverkoper dat zijn bezoekers in deze fase minder snel afhaken. “Bij meubels is vertrouwen ongelofelijk belangrijk”, zegt oprichter Geert-Jan Smits. “Mensen moeten soms wel zes weken wachten op hun producten en vinden het daarom heel belangrijk dat ze zaken doen met een betrouwbare partij.”

Geef je klanten het woord

Het versterken en verspreiden van mond-tot-mond reclame kan de verkoop op alle vlakken helpen. Het is dus tijd om je klanten aan het woord te laten. Van SEO tot CRO en van AdWords tot social: zodra je klanten het vertrouwen geeft en hun feedback onderdeel maakt van je marketingstrategie, krijgt je bedrijf daar op zijn beurt vertrouwen en uiteindelijk meer verkopen voor terug.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond