-

Het belang van data voor je online onderneming 

In de wereld van (online) ondernemen is niets zo waardevol als data. Het vertelt je in één oogopslag waar het goed gaat in je onderneming, en waar het nog veel beter kan. Om deze meerwaarde eruit te halen moet je wel weten welke data voor je van belang is, en hoe je die data moet lezen. We zetten drie waardevolle toepassingen onder elkaar. 

1. Personalisatie

Een vaak terugkerend onderwerp bij het bespreken van online ondernemen is personalisatie. In een digitale wereld waarbij de klant alleen maar contact heeft met een scherm speelt het zo persoonlijk mogelijk maken van de ervaring dan ook een belangrijke rol. Om dit goed uit te voeren is klantdata onmisbaar. 

Programma’s als Google Analytics kunnen je helpen bij het in kaart brengen van je customer journey: je kunt terugvinden hoe klanten bij op je site komen en hoe ze zich vervolgens door je webshop heen navigeren. Op basis van deze kennis kun je je pagina aanpassen voor een betere marketing, of bepaalde pagina’s anders in gaan delen om zo hun ervaring te verbeteren. 

Data zorgt er daarnaast voor dat je je bezoekers leert kennen. Leeftijd, geslacht, locatie – zodra je weet wie je klanten zijn, kun je je communicatie aanpassen of segmenteren, om zo iedereen het gevoel te geven dat er naar hem of haar geluisterd wordt. Dit heeft natuurlijk ook weer positieve gevolgen voor je omzet: hoe passender je je communicatie maakt, hoe sneller men zich aangetrokken zal voelen om iets bij je aan te schaffen.

2. Een hogere conversie

Iedere procent dat je je conversie weet te verhogen vertaalt zich direct naar meer omzet. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je weet waar je bottlenecks zitten: waar haken je bezoekers af? Data voorziet je van deze informatie. 

Bekijk bijvoorbeeld eens welke knop klanten gebruiken om bij het afrekenen te komen: is dat zoals jij bedacht had dat ze het zouden doen? Of kan het eigenlijk sneller, maar is die knop minder zichtbaar? Een ander voorbeeld is het laten zien van popups en andere upsells: data kan je vertellen op welk moment in het proces deze het meest effectief zijn en men er gebruik van wilt maken, in plaats van ze direct weg te klikken. 

3. Adverteren

Dit valt deels onder punt 1, maar is de moeite waard om apart te benoemen. Veel beginnende online ondernemers schieten wat hun marketing betreft vooral veel hagel en kijken later pas naar wat ze geraakt hebben. Je kunt hier direct een heleboel geld besparen en betere resultaten realiseren door alleen al de leeftijd en de locatie van je klanten in de gaten te houden. Op die manier kun je vanaf moment één doelbewuster targetten en gaat je ROA (Return On Adspend) omhoog. 

Bij gebrek aan direct contact met je klanten is data je beste vriend. Het vertelt je wat je websitebezoekers prettig vinden aan je webshop en waar het te ingewikkeld of onduidelijk wordt, en het geeft je de mogelijkheid om je doelgroep beter te leren kennen en je communicatie beter op hen af te stellen. Analyseer en optimaliseer voor een betere klantervaring en een hogere omzet.

Over de auteur: Hjalte Niehorster is product director bij Lightspeed.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond