-

Hoe je met cloud-native technologie de concurrentie voor blijft

Dankzij cloud-native technologie kun je als e-commercebedrijf beter inspelen op de toenemende wensen van consumenten, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

De e-commercemarkt ontwikkelt zich razendsnel en de coronapandemie heeft dit tempo verder opgevoerd, zeker in Nederland. Uit een periodiek onderzoek van Salesforce komt naar voren dat in het tweede kwartaal van 2021 het digitale verkeer voor e-commerce in Nederland op jaarbasis met 11 procent toenam, terwijl de wereldwijde groei 8 procent bedroeg. Het aantal bestellingen nam daarbij over dezelfde periode in Nederland met 17 procent toe, terwijl wereldwijd het gemiddelde aantal online bestellingen juist met 5 procent afnam.

 

Steeds meer e-commercebedrijven spelen in op deze groei door de wijze waarop zij hun softwareapplicaties ontwikkelen te veranderen en stappen vaker over naar cloud-native applicaties. Uit onderzoek van Google Cloud komt naar voren dat 47% van de retailers vindt dat de wereldwijde coronapandemie de omarming van cloudoplossingen binnen hun bedrijf heeft versneld. 

Met cloud-native ontwikkel en implementeer je applicaties die gebruikmaken van de cloud. Cloud-native applicaties worden vaak gebouwd op basis van een aantal microservices, die ieder in een eigen container zijn geplaatst en beheerd worden door het cloud platform. Elke microservice voert een bepaalde taak uit en staat in verbinding met andere microservices. Er zijn een aantal belangrijke voordelen die cloud-native technologie bieden voor e-commerce:

  • Schaalbaarheid – Je kunt eenvoudig je applicaties op- en afschalen aan de hand van het verkeer, bijvoorbeeld tijdens piekperioden als Black Friday, vanwege het seizoen of een hype. Waar je voorheen voor iedere functie een aparte server nodig had, kun je met de virtualisatie van onderdelen de piekbelasting beter verdelen.
  • Stabiliteit – Door de betere verdeling van de belasting beschik je over stabiele en voorspelbare prestaties tijdens piekperioden of promotiecampagnes.
  • Veiligheid – Cloud-native technologie biedt geavanceerde beveiligingsmaatregelen om je webshop tegen DDoS-aanvallen en andere bedreigingen te beschermen. Daarnaast kun je in plaats een applicatie in zijn geheel te moeten updaten of vervangen dankzij microservices alleen bepaalde onderdelen van een functionaliteit aanpassen, wat de kans op fouten en daarmee veiligheidsproblemen verkleint. 
  • Snelheid – De cloud stelt je in staat om de snelheid van je website aanzienlijk te verbeteren en op peil te houden.
  • Kostenbesparingen – Mits goed uitgevoerd zorgt cloud-native technologie ervoor dat je de kosten structureel verlaagt.

Om aan de slag te gaan met cloud-native technologie is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden.

Beheer van functionaliteiten

Consumenten leggen de lat voor webshops steeds hoger. Ze verwachten bijvoorbeeld een bepaalde mate van personalisatie. Het gevolg is dat je meer functionaliteiten toevoegt en er een wirwar aan systemen en oplossingen kan ontstaan, die onvoldoende met elkaar communiceren en integreren. Cloud-native technologie zorgt ervoor dat alle oplossingen op de juiste manier met elkaar in contact blijven.

Het grote voordeel van cloud-native technologie is dat de applicaties niet gebonden zijn aan een specifiek besturingssysteem of serverunit, behalve als een microservice fysieke bronnen nodig heeft. Op deze manier kun je via microservices eenvoudig nieuwe functionaliteiten toevoegen, die je vervolgens weer kunt koppelen aan API’s die zijn gebaseerd op REST of GraphQL.

Belangrijk voor de opzet van je cloud-native technologie is dat je kijkt welke hostingvorm het beste bij je situatie past. Er zijn drie verschillende hostingvormen:

  • Private cloud
  • Hybrid cloud
  • Public cloud

Een private cloud wordt door slechts één bedrijf of organisatie gebruikt en kan zowel in het eigen datacenter als door een onafhankelijke serviceprovider worden gehost. Een private cloud biedt vooral meer flexibiliteit, controle en schaalbaarheid en wordt vaak gebruikt door organisaties met bedrijfskritieke activiteiten, zoals overheidsinstellingen en financiële instellingen.

Een public cloud wordt altijd door een externe cloudserviceprovider beheerd. Het voordeel hiervan is dat het niet nodig is om zelf hardware of software aan te schaffen met het daarbij horende onderhoud. Verder is er een grote mate van schaalbaarheid mogelijk.

Een hybrid cloud combineert een privécloud met een public cloud. Hierdoor kunnen gegevens en apps tussen de twee cloudomgevingen worden verplaatst en heb je meer controle over bijvoorbeeld de workloads. 

Vervolgens kies je voor het beheer een cloud-native platform, waarbij aangeraden wordt om in containers te werken in plaats van ‘virtual machines’ (VM). Containers kunnen namelijk zowel op een fysieke als virtuele machine worden uitgevoerd en zijn daardoor flexibeler. Het is technisch wel mogelijk om meerdere applicatiecomponenten op één VM te draaien, maar het risico is dat daarmee componenten met elkaar conflicteren. Daarom draait iedere microservice vaak op een aparte VM, wat weer ten koste gaat van de prestaties en efficiëntie. Daarnaast kunnen meerdere containers op hetzelfde besturingssysteem draaien, waardoor je de overhead reduceert en rekenkracht vrijmaakt voor applicatiecomponenten. Een voorbeeld van een containeroplossing is Kubernetes, een open-source platform dat je in staat stelt om containers te bouwen en te beheren. Kubernetes orkestreert de containers van de applicatie, waardoor je het management van de containers kunt automatiseren. 

Waarborgen van prestaties

Een van de zaken waar je bij cloud-native technologie rekening mee moet houden is dat de prestaties van je applicaties gewaarborgd blijven. Ondanks dat cloud-native apps binnen enkele seconden kunnen worden op- of afgeschaald, is het belangrijk om de continuïteit te bewaken. Stel daarom businessvereisten op, waarbij naast de vrij reguliere aspecten en uitgangspunten ook vooral naar de impact op en risico voor je organisatie wordt gekeken. 

Door bijvoorbeeld Kubernetes in te zetten kun je containers inplannen en implementeren die passen bij je webshop. Containers worden op het vereiste aantal servers geplaatst, waardoor bij grote drukte eenvoudig (automatisch) opgeschaald kan worden en servers niet overbelast raken. Mocht een container toch vastlopen zorgt Kubernetes ervoor dat er een nieuwe container wordt gerealiseerd.

Behoud van personeel

In het verlengde van het waarborgen van de prestaties wil je ook je technisch personeel behouden. Het beste is om in dat geval DevOps als ontwikkelingsstrategie te gebruiken. Hierin werken ontwikkelaars nauw samen met je operationele teams. Let er daarbij op dat Kubernetes een steile leercurve kent en een brede technische kennis vraagt. Zorg er ook voor dat je de juiste combinatie van experts binnen je team hebt, want de kennis en vaardigheden waarover een ontwikkelteam moet beschikken zijn doorgaans niet bij één expert aanwezig.

Binnen DevOps is het ook belangrijk om teamleden op de juiste manier te stimuleren, zodat zij enthousiast blijven en zichzelf blijven ontwikkelen:

  • Maak het voor teamleden eenvoudig om elke dag een klein deel prestatiebeheer te doen om zo grote problemen te voorkomen.
  • Geef mensen de verantwoordelijkheid voor processen en workflows en beloon hen voor de resultaten die zij boeken.
  • Biedt de tools en technologie die je team nodig heeft om van het begin tot het einde de prestaties echt te kunnen beheren.
  • Automatiseer bepaalde belangrijke functies om ervoor te zorgen dat hier geen fouten optreden en teamleden zich kunnen focussen op andere zaken.
Wees klaar voor de toekomst

Naast de eerder genoemde voordelen zorgt cloud-native technologie ervoor dat je e-commercebedrijf klaar is voor de toekomst. Zo kun je met cloud-native technologie beter inspelen op big data en onder andere meer inzicht krijgen in je processen, de customer journey beter begrijpen en je prijsstrategie optimaliseren.

Ook biedt cloud-native technologie je de mogelijkheid om Artificial Intelligence (AI) nog meer te integreren, bijvoorbeeld voor je chatbot maar ook om de vraag beter te voorspellen. Bovendien kan AI bijdragen aan een verdere personalisatie, waardoor de gebruikerservaring op je webshop naar het volgende niveau wordt getild.

Tot slot kan cloud-native technologie je voorraadbeheer, supply chain en bezorging optimaliseren. Op deze manier ben je met je e-commercebedrijf voorbereid op de toekomst. 

Over de auteur: Joop den Hollander is Head of Business Development bij  True

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond