-

Hoe ga je aan de slag met het valideren van een redesign?

Veel bedrijven bouwen en/of redesignen om de zoveel jaar hun website. Dit kan verschillende redenen hebben: de huisstijl wordt aangepast, de backend is verouderd of de website voldoet niet meer aan deze tijd. Maar hoe dichter je bij de livegang van het redesign komt, hoe meer mensen zich gaan afvragen wat het effect zal zijn van de nieuwe website. Stel; het nieuwe design brengt toch niet wat er van verwacht werd. Kun je het dan nog terugdraaien of moet je dan doorzetten? En hoe weet je zeker of het nieuwe design het beter of slechter doet?

Methoden om een redesign te valideren

Het valideren van een redesign is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het liefst wil je de nieuwe website tegenover de oude website testen en je bezoekers random verdelen over een van beide websites. 

Je kan hierbij kiezen voor verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met het verwijzen van je bezoekers naar de nieuwe website door middel van een pop-up of linkje op de oude website. Hierdoor zorg je er wel voor dat vooral de meest gemotiveerde bezoekers je nieuwe website gaan bekijken en gebruiken, dus verwacht een bias in gedrag. Maar dit is een goede methode om alvast inzichten op te doen en bugs op te sporen.

Ook kun je kiezen voor een random verdeling tussen de oude en de nieuwe website. Je kiest dan voor dezelfde opzet als bij een A/B test, alleen test je nu de hele nieuwe website ten opzichte van de oude. Dit kun je doen door een split url test op te zetten in je testtool. Met een spilt url test verdeel je het verkeer over verschillende urls. Of je verdeelt het verkeer door server-side je bezoekers te verdelen over de oude en nieuw website. Onze ervaringen met server-side testen zijn tot nu toe het meest positief.

Zorg voor een duidelijk doel

Heb een duidelijk doel voor ogen met het redesign. Bepaal van te voren welke KPI’s je gaat monitoren en stel scenario’s op met concrete actiepunten. Zorg dat je weet wat er moet gebeuren als je bijvoorbeeld een daling in omzet van tien procent ziet. Of wat je doet als de klantenservice het aantal vragen niet meer aankan. 

Luister naar je bezoekers

Zowel vooraf als tijdens het redesign is het belangrijk dat je naar je bezoekers blijft luisteren. In combinatie met de kwantitatieve data geeft dit een goed beeld over de werking van de website. Zo kom je snel achter mogelijke oorzaken van een minder goed werkend onderdeel. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een user test, interviews met klanten of mee te luisteren met de klantenservice.  

Samenwerking tussen afdelingen

Het doorvoeren van een redesign staat of valt bij goede communicatie tussen verschillende afdelingen. Belangrijk is een duidelijke planning en een heldere communicatie hiervan. Zorg ervoor dat iedereen dagelijks op de hoogte is van de voortgang. De klantenservice en de social media-afdeling kunnen meer vragen verwachten, en deze moeten ze goed kunnen opvangen.

Door goede communicatie tussen de verschillende afdelingen te houden kun je snel schakelen en waar nodig al problemen of onduidelijkheden oplossen. Daarnaast is het handig om korte lijntjes tussen development, data en design te hebben. Gaat er dan onverhoopt iets mis, dan is dit snel opgelost. Waak er ook voor dat je niet te veel op de mening van medewerkers gaat leunen. Probeer zo onpartijdig mogelijk dit traject op te starten en zo veel mogelijk op basis van de beschikbare data te beslissen.

Scheve verdeling

Check altijd of er wel een 50/50-verdeling is wanneer je live gaat. Benieuwd hoe je dit doet? Hier vind je er meer informatie over. Vaak zien we bij dit soort grotere testen een scheve verdeling optreden. De bezoekers worden niet random verdeeld doordat bijvoorbeeld een marketingkanaal alleen maar naar de oude website verwijst. Hierdoor is de verdeling niet meer willekeurig en wordt de vergelijking lastig. Als dit het geval is, doe dan een extra analyse om te kijken waar dit mis gaat en hoe het op te lossen is. Kijk dan bijvoorbeeld naar verschillende browsers en verschillende marketingkanalen. 

Flicker effect 

Een tweede probleem is het flicker effect. Hiermee bedoelen we dat je vlak voordat je naar de nieuwe website doorgestuurd wordt nog net even de oude ziet. Dit verstoort de beleving van de klant en kan invloed hebben op de resultaten. Ook hier is een oplossing om een andere wijze van verdeling te kiezen. Met een server-side oplossing heb je hier bijvoorbeeld geen last van. 

Datakwaliteit

Vaak zien we dat een correcte analytics implementatie als minder belangrijk wordt gezien. Een redesign is een mooi moment om je huidige analytics setup eens goed te bekijken. Zorg ervoor dat de nieuwe website minstens zo goed wordt gemeten als de huidige website. 

Wordt er nu gemeten wat je wilt meten? Zijn er metingen die niet meer nodig zijn of juist metingen die je altijd al had willen hebben? Zorg er daarbij voor dat je een goede vergelijking kan maken tussen de twee analytics properties. Je kan er ook voor kiezen om een roll-up account aan te maken waarbij je data van beide websites samenvoegt. Of je kiest ervoor om hetzelfde property te behouden en stuurt data van beide platformen naar hetzelfde property

Marketingkanalen

Je zal niet de eerste zijn die vergeet aandacht te besteden aan organische zoekwaarde in zoekmachines. Zorg ervoor dat een SEO specialist van begin tot eind betrokken is, zodat op de juiste manier wordt omgegaan met dubbele content. Ook je e-mailmarketing en advertenties zullen gemigreerd moeten worden naar de nieuwe url-structuur. Ook hier is afstemming tussen verschillende afdelingen dus erg belangrijk. Heb je vragen? Laat het me weten in de reacties.

Over de auteur: Anouk Erens is senior data insights expert bij Online Dialogue.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond