Hoe geschikt is Pinterest als e-commerceplatform?

Pinterest belooft snel met nieuwe en betere advertentiemogelijkheden te komen. Social commerce gaat hier een belangrijke rol in spelen. Leuk, zeggen de experts. Maar het platform ontwikkelt traag en het is bovendien de vraag of Pinterest wel geschikt is voor keiharde conversie.

Vorig jaar rolde Pinterest voor het eerst de ‘Promoted Pins’ internationaal uit. Om te beginnen in het Verenigd Koninkrijk. Onder meer de retailers Tesco en John Lewis konden daar eindelijk aan de slag met de gesponsorde berichten. Eindelijk, want de advertentiemogelijkheden bestaan al enige tijd in de VS. In Nederland is het nog even wachten op de openstelling van het advertentieplatform. Volgens eerdere geruchten zou daar deze zomer hoogstwaarschijnlijk verandering in komen.

Adverteerders kunnen hun berichten dan ‘targeten’ op basis van zoekwoorden, interesses en demografische data. Daarnaast heeft het bedrijf daarom aangekondigd de mogelijkheden uit te breiden met retargeting. Alle adverteerders kunnen consumenten die een merksite of app hebben gebruikt óf al bekend zijn met hun e-mailadres targeten. Onbekenden met vergelijkbare kenmerken zijn eveneens te bereiken.

Pinterest-publiek meer in shopping-mood

Dat klinkt nog niet heel spannend, andere sociale media bieden die opties immers al veel langer.  Product Manager Frank Fumarola zei al eens op Marketing Land dat de opties inderdaad niet heel vernieuwend zijn. Maar toegepast op het specifieke Pinterest-publiek zou dit nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Hij doelt erop dat retargeting van Pinterest-gebruikers succesvoller kan zijn omdat die over het algemeen meer in een winkel-mood zijn.

Internetexpert Mary Meeker zei eerder dat 55 procent van de Amerikanen die Pinterest gebruiken, dit doen omdat zij actief zoeken naar producten. Dat percentage ligt bij Facebook en Instagram (twaalf) procent) en Twitter (negen procent) beduidend lager. Met cijfers die Pinterest zelf onlangs deelde, hoopt het bedrijf dat te bevestigen: 87 procent van de ‘Pinners’ koopt na het zien van de content weleens een product.

Toch zijn er ook de nodige zorgen. Pinterest zou bijvoorbeeld door haar trage ontwikkeling zijn ingehaald door Snapchat en Instagram. De Facebook-dochter maakte in maart bijvoorbeeld bekend met een winkeloptie te komen, Instagram Shopping. Daarmee kunnen gebruikers na het zien van een productpost direct iets aanschaffen. Pinterest heeft daar met de ‘Buyable Pins’ weliswaar een vergelijkbaar alternatief voor, maar tot nu toe kunnen alleen Amerikanen daar gebruik van maken.

Een andere vraag die geregeld wordt gesteld is of het platform dat zo is gericht op inspiratie en ontdekken wel geschikt is voor keiharde conversie. De Britse tak van Center Parcs probeerde de Promoted Pins vorig jaar uit, zo vertellen de betrokkenen, voor de promotie van het luxere aanbod. De verwachting is niet dat ze hierna nog veel worden gebruikt voor advertenties gericht op verkoop. ‘Gebruikers converteren niet in een periode van 90 dagen, zoals wel het geval is bij andere kanalen.’ Geschikter is Pinterest voor merkcampagnes. 95 procent van de bezoekers die klikten op zo’n ingekochte Pin bezochten niet eerder de website van het bedrijf.

Infographic Pinterest als e-commerceplatform 

1 Reactie

Ondanks de aanpassingen die Pinterest nu wil gaan doorvoeren, denk ik dat het platform toch echt de boot gemist heeft. Op dit moment heeft volgens onze data 8% van de Nederlandse eCommerce websites een Pinterest account, wereldwijd ligt dit net iets hoger met 9%. De online stores die al een account hebben zullen misschien door deze aanpassingen meer gaan verkopen via het platform, maar ik denk niet dat dit genoeg is om ook andere bedrijven over te halen hun tijd in Pinterest te investeren.

Wel interessant om in de gaten te houden!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug