-

Hoe overtuig je je organisatie dat je moet blijven innoveren?

De coronacrisis heeft de snelheid van innovatie en disruptie nog eens verder opgekrikt. De crisis biedt uitgelezen kansen om flink te innoveren en digitaliseren. Maar als je organisatie alle zeilen bij moet zetten om de operatie draaiende te houden, dan kan het best een uitdaging zijn om je organisatie te overtuigen van het belang van innovatie.

We zetten vier argumenten op een rij die je kunnen helpen om intern het belang van innovatie op de agenda te zetten. 

Argument 1: Outperform op langere termijn 

Bedrijven hebben de neiging om kosten te snijden in crisistijd omdat ze middelen willen sparen om verliezen op te vangen en hun voortbestaan veilig te stellen. Een dergelijke ‘play-not-to-lose’ overlevingsmodus levert alleen korte termijn waarde op, blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Bedrijven met een ‘play-to-win’ mindset die juist investeren in crisistijd laten aanvankelijk een daling zien op de beurs. Op langere termijn zie je echter dat deze bedrijven zowel qua omzet als beurskoers veel harder stijgen dan andere bedrijven. Uit een analyse van Bain & Company van 4.000 bedrijven blijkt dat de bedrijven die als winnaars uit de recessie van 2008 kwamen, tijdens de crisis veel investeerden in R&D. 

Alleen kosten snijden blijkt dus niet de oplossing om op lange termijn sterk uit de crisis te komen. Kosten snijden en innovatie hoeven elkaar echter niet uit te sluiten: het is belangrijk om de focus aan te scherpen op basis van de recente ontwikkelingen. Dit kan betekenen dat je versneld oude diensten afschaalt en tegelijkertijd wél investeert in een nieuw kansrijk project.

Argument 2: Benut de nieuwe kansen in de markt

De behoeften van je doelgroepen veranderen sterk, waarvan sommige blijvend. Dit kan zorgen voor een mismatch met je waardepropositie: de oplossing die je aanbiedt sluit wellicht niet meer aan bij het probleem, óf je doelgroep heeft inmiddels andere problemen die veel relevanter en urgenter zijn.

Het is dus juist nu extra belangrijk om de veranderende behoeften van je doelgroep te onderzoeken. Hoe kun je de relatie met hen versterken in deze crisistijd? Hoe kun je je producten en distributie aanpassen om ze beter aan te laten sluiten? Zijn er nieuwe diensten die je kunt gaan aanbieden? 

Terwijl grote organisaties worstelen met de operatie op orde krijgen, duiken overal slimme startups op die razendsnel aan de gang gaan met nieuwe behoeften. Denk aan de vele ‘support your local’ initiatieven. Of oplossingen zoals Cappy.nl, die een dienst opzette die maandelijks een voorraad mondkapjes opstuurt, en Keep Hands Clean, die ‘hygiënestations voor elke locatie’ uit de grond stampte.

Argument 3: Pak de ontstane kansen in je eigen organisatie

Ook intern ontstaat er momentum voor innovatie. Jarenlange digitaliseringstrajecten blijkt ineens in korte tijd flink versneld te kunnen worden toen we allemaal gedwongen thuis moesten werken. Oude patronen in manieren van werken, overlegstructuren en leidinggeven worden doorbroken. 

Om positieve veranderingen te borgen kun je nu al starten met evalueren wat (verrassend) goed werkte de afgelopen tijd en welke waarde je juist ontdekte in bestaande processen en structuren. Zo kun je samen werken aan een structurele transformatie van je organisatie.

Argument 4: Boost de motivatie van je werknemers

Last but not least: innovatie kan een enorme boost geven aan de motivatie van medewerkers. Een medewerker van een salesafdeling die nu de hele dag bezig is met het verwerken van annuleringen kan weer gemotiveerd raken als zij een deel van haar tijd kan besteden aan het verkennen van de mogelijkheden van online events, samen met haar klanten. 

Dit kan doorstralen naar de gehele organisatie. De afgelopen tijd spraken wij een aantal verschillende mediaorganisaties bij wie creatieve oplossingen in de crisis zorgden voor een boost. Bij educatieve Uitgeverij Zwijsen ontstond een enorm positieve sfeer toen het ze lukte om thuisonderwijs te ondersteunen direct na de aankondiging dat de scholen zouden sluiten. Bij Radio 4 zorgde hun creatieve virtuele bevrijdingskoor voor veel trots in de organisatie.

Over de auteur: Marjolein van der Aar is innovatie-expert bij Station10.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond