-

Hoe SaaS-platforms e-commercebedrijven helpen hun conversie te verhogen

Corona is een uitgelezen kans voor e-commercebedrijven om orde op zaken te stellen in hun IT. Nieuwe SaaS-toepassingen om conversie te verhogen dienen zich in rap tempo aan. En voor wie nog geen webwinkel heeft, is dit een uitgelezen tijd om er een te lanceren. 

Het coronavirus heeft een enorme impact op de lokale en wereldwijde handel. Deze nieuwe situatie schept ook kansen voor e-commerce. Veel retailers hebben hun fysieke winkels gesloten en de winkels die nog wel open zijn, zien veel minder klanten verschijnen. Mensen nemen het zekere voor het onzekere en shoppen liever thuis. Wie online zijn handel drijft, is nu dus in het voordeel en wordt minder hard geraakt door de pandemie. 

Customer centricity

De klant is voor elke e-commercesite nog altijd hét centrale focuspunt. Zonder een mooi ontworpen site trek je simpelweg minder klanten en is er minder conversie. E-commercesites zijn dan ook zo ingericht dat een shopper binnen afzienbare tijd een of meer producten of diensten afneemt, met een zo laag mogelijke cart abandonment rate. Veel nieuwe SaaS-technologieën en trends zijn hierop dan ook gericht. 

Hyperpersonalisatie

Een van de sterk opkomende trends is hyperpersonalisatie; dé volgende stap in het verhogen van conversie. Hyperpersonalisatie houdt ook in dat je als aanbieder ‘alles’ over de klant weet en je touchpoint daarop aanpast. Als een klant bijvoorbeeld al eens eerder op je webshop is geweest en daar bepaalde producten heeft gezocht, krijgt hij de volgende keer dat hij je site bezoekt een gepersonaliseerde shopervaring, die totaal afwijkt van die van een andere bezoeker. 

BI en AI

Business intelligence en artificial intelligence spelen een belangrijke rol in deze hyperpersonalisatie. Verpakt in SaaS maken zij het mogelijk om je aanbod realtime af te stemmen op elke individuele klant. Slim gebruik van data helpt een solide vertrouwensrelatie met de klant op te bouwen. Door zo’n vertrouwensrelatie wordt de kans groter dat de klant zich laat beïnvloeden om zijn winkelmandje te vullen en af te rekenen.

BI en AI helpen bij hyperpersonalisatie.

Voice commerce

Een andere opkomende trend is het gebruik van augmented reality, waarmee de klant het product “virtueel” kan bekijken binnen zijn eigen omgeving. En ook voice commerce, waarmee een shopper een productbeoordeling, productbeschrijving en productvarianties kan opvragen met behulp van programma’s als Alexa en Apple Home, wordt groter.

Gamification

Gamification krijgt binnen e-commerce ook een steeds volwassener imago. Het is ver voorbij het stadium van bedenkelijk pressiemiddel om klanten met Fear of Missing Out (FOMO) met ‘Only one left in stock’ achtige berichten te bewegen tot aankopen die ze misschien anders niet zouden hebben gedaan. Nu toonaangevende e-commercebedrijven steeds intelligenter en gedetailleerder bezig zijn met het verbeteren van de Customer Experience (CX) van hun shop, zal gamification in combinatie met de eerder genoemde hyper-personalisatie ook een steeds subtielere en daarmee betekenisvollere glansrol gaan spelen. 

Gamification wordt ook steeds volwassener.

Toekomstbestendige digitale strategie

Mooie toekomstmuziek dus, maar hoe zorg je er als e-commercebedrijf voor dat je eigen digitale strategie toekomstbestendig ook is? Dat begint met een evaluatie wat je als online merk en bedrijf wilt zijn. Daarna kun je bepalen hoe technologisch vooruitstrevend je je eigen e-commerce wilt maken. Als je snel wilt kunnen reageren op marktomstandigheden, dringende campagnes of aanbiedingen snel wilt kunnen plaatsen en zelf makkelijk dingen wilt kunnen toevoegen zoals content, afbeeldingen en SKU/prijswijzigingen, dan zou een interne IT met zijn eigen beleid, service-level agreement en andere verplichtingen, wel eens een flink remmende werking op je bedrijfsvoering kunnen hebben.

SaaS-platforms voor e-commerce

Toonaangevend e-commerceplatforms bieden ondertussen zowel de flexibiliteit als de openheid die bedrijven nodig hebben om snel te kunnen innoveren, gecombineerd met meer dan zeshonderd technologieoplossingen van partners die innovatie op commercie, betalingen, verzending, experience management en loyaliteit mogelijk maken. 

In het almaar complexer wordende e-commercespeelveld kiezen steeds meer marketeers en e-commercemanagers dan ook voor zo’n SaaS-platforms. Die bieden veel voordelen: functies worden bijvoorbeeld continu geupdate en gebruikers hoeven zich geen zorgen hoeven te maken over upgrading, hosting of compatibiliteit. En ook de overstap naar zo’n platform is niet ingewikkeld. De e-commerce-ondernemer kan zich vervolgens concentreren op zijn eigen corebusiness: het verkopen van zijn handelswaar. 

Klein beginnen

Ook wie op dit moment zijn waar enkel aanbiedt in een fysieke winkel, doet er juist nu, in deze coronatijd, goed aan een online shop te beginnen. Dat lijkt misschien ingewikkeld, maar hoeft het niet te zijn. Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met een kleine collectie van best verkopende producten, waarvan je een volledige lijst met varianten en prijzen op orde hebt. Identificeer en embed de verzendopties en een scala aan betalingsopties en je hebt in feite al een webwinkel. 

Durf groot te dromen, maar begin ergens.

Robuust e-commerceplatform

Zorg in elk geval dat je meteen kies voor een robuust e-commerceplatform, waarbij het niet nodig is om op zoek te gaan naar de beste hostingservice en waarvoor je geen developer hoeft in te huren om het te bouwen. Veel aanbieders van e-commerceplatforms hebben juist nu mooie aanbiedingen om bedrijven te helpen online te overleven en te floreren. 

Over de auteur: Meghan Stabler is VP of global product marketing & communications bij BigCommerce.

Deel dit bericht

1 Reactie

Daniël Markus

Leuke advertorial!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond