-

Integratie e-mailmarketing levert meer op dan je denkt

Om optimaal rendement uit je e-mailmarketingoplossing te halen is het belangrijk deze te koppelen met andere bedrijfssystemen zoals ERP, CRM, CMS of webshop. Bedrijven maken daar nog veel te weinig gebruik van, blijkt uit onderzoek van de DDMA.

Belangrijke redenen voor een goede koppeling zijn:

Meer doen in minder tijd
Met een goede koppeling tussen je e-mailmarketingsysteem en andere bedrijfssystemen hoef je voor dagelijkse routines geen handmatige acties meer uit te voeren. Zo hoef je bijvoorbeeld niet meer handmatig klantgegevens uit het CRM-systeem op te halen en deze in het e-mailmarketingsysteem te updaten. Dit proces is vaak eenvoudig in te richten, terwijl dit voor 57 procent van de marketeers de belangrijkste uitdaging op het gebied van datamanagement is. Op dit vlak is dus nog veel (tijd)winst te boeken.

Een koppeling met je CMS zorgt ervoor dat je geen content meer hoeft te kopiëren van je website naar je nieuwsbrief. Maak gebruik van live HTML en RSS integraties, waardoor je artikelen, producten en agenda’s direct in je nieuwsbrief zet. Een goede koppeling kan je dus een hoop tijd besparen, doordat de vaste dagelijkse handelingen, zoals content in een vaste opmaak in je e-mail campagne zetten, door een koppeling uitgevoerd worden. Wanneer je processen zo inricht dat je nieuwsbrief automatisch verzonden wordt wanneer er genoeg nieuwe content uit het CMS opgehaald kan worden besparen je medewerkers een hoop tijd voor andere marketingactiviteiten.

Betrouwbaarheid en accuraatheid
Door het uitsluiten van menselijke invloeden worden veel foutjes voorkomen. Onoplettendheid bij dagelijkse beslommeringen zijn daar relatief vaak de oorzaak van. Door gegevens uit bijvoorbeeld het CRM-systeem te koppelen met je e-mailmarketingsysteem voorkom je deze fouten. Iemand die zijn lidmaatschap heeft opgezegd wordt dan automatisch uitgeschreven voor de klantenmailing. Zo voorkom je een negatieve ervaringen bij de ontvanger.

Bij het updaten van je database houd je natuurlijk rekening met de abonnees die zich hebben uitgeschreven via bijvoorbeeld de spamknop. Wanneer jouw e-mailserviceprovider (ESP) het goed geregeld heeft, zullen mensen die op de spamknop klikken uitgeschreven worden voor jouw nieuwsbrief. Zo voorkom je dat mensen jouw nieuwsbrief nog krijgen wanneer ze deze eigenlijk niet meer willen ontvangen. Met deze koppeling hoef je je alleen nog maar met de content bezig te houden. Daarnaast is een dergelijke koppeling een goede manier om de informatie binnen je bedrijfssystemen schoon te houden.

Beter beeld van de klant
Klantgegevens staan vaak verspreid over verschillende systemen. Dit is vreemd, aangezien je met deze informatie de mogelijkheid hebt om je e-mailcampagnes beter te segmenteren en personaliseren waardoor de doelgerichtheid van je campagnes stijgt. Je biedt dan makkelijker relevante content aan je ontvangers. Zo volg je met een koppeling tussen je webshopsysteem en je e-mailmarketingoplossing volledig automatisch verlaten winkelmandjes op. Dit is een geweldige manier om de conversie van je webshop te verhogen. Het wordt ook eenvoudiger om de nieuwsbrief af te stemmen op de productcategorieën die de ontvanger heeft bekeken in je webshop. Het rendement van je campagnes zal daardoor stijgen.

Continuïteit
Veel dagelijkse routines worden door een vaste medewerker uitgevoerd. Dat is geen probleem zolang deze persoon aanwezig is. Het verandert echter wanneer deze persoon op vakantie gaat en vergeet door te geven hoe je bijvoorbeeld de dagelijkse klantimport moet draaien. De achtergebleven collega’s moeten dan zelf uitzoeken hoe dit werkt en handleidingen erop na gaan slaan. Wanneer de dagelijkse routine via een koppeling uitgevoerd wordt bespaart dat een hoop frustratie van repeterend werk en wordt ook voorkomen dat maar één of enkele medewerkers een bepaald proces kunnen voltooien. Deze koppeling kun je al maken wanneer je een vaste structuur in de url gebruikt. Nieuwsbrieven kunnen dan direct in de template van de e-mail gezet worden. Door een dergelijke koppeling is het mogelijk om binnen anderhalve dag 24 verschillende nieuwsbrieven op te stellen, te testen, te controleren en te verzenden. Dit proces is niet afhankelijk van enkele personen, maar kan door veel verschillende medewerkers uitgevoerd worden.

Je zult de kosten van het eenmalig implementeren van een koppeling af moeten wegen tegen de tijd die medewerkers kwijt zijn met de vaste dagelijkse routines van het klaarmaken van een mailing. Veel professionele ESP’s hebben al standaardkoppelingen gemaakt met verschillende bedrijfssystemen waardoor het meestal vrij eenvoudig geregeld kan worden. Bekijk dus welke mogelijkheden er bij jouw ESP zijn en zorg ervoor dat je vaste routines afgehandeld worden door een koppeling.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond