-

Interactieve installaties als brand experience: wat doen ze voor je merk?

Experiential, interactieve installaties zijn een groeiend specialisme binnen digital design. Merken en retailers willen er offline relevant mee blijven en onvergetelijke merkbelevingen creëren. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van dit soort installaties en zijn ze wel effectief? We vroegen het aan MediaMonks, Resn, CLEVER°FRANKE en Circus Family, partners van Dutch Digital Design.

Merken moeten hard werken om aan de snel-veranderende verwachtingen van hun doelgroep te voldoen. De uitingen moeten relevant zijn, maar het liefst ook ervaringen die blijven hangen bij de ontvanger. Met een interactieve installatie kun je de doelgroep verrassen, door digitaal impact te maken en mensen mee te laten leven in de wereld van je merk. 

Omdat digitale content oneindig reproduceerbaar is, is er meer aandacht voor unieke ervaringen. Merken hebben de mogelijkheid om ervaringen te creëren waarvoor je specifiek ergens moet zijn. Dit creëert kansen om consumenten te verrassen en te laten ervaren waar een merk voor staat. De ‘fear of missing out’ kan je soms alleen bereiken door exclusiviteit te bieden.

MediaMonks: Nike ‘Game of Go

Deze installatie laat je Nike’s React technologie in real-time ervaren. Het gevoel alsof je midden in het grootste computerspel ter wereld zit, terwijl je tegelijkertijd de nieuwe Nike sportschoen uitprobeert.

Sebastiaan Scheer, design director (MediaMonks): “Interactie verbindt waardoor mensen en merken nauwer met elkaar verbonden kunnen zijn. De ideale situatie voor zowel fysieke als digitale interacties creëer je door op de menselijke natuur en nieuwsgierigheid in te spelen.” 

Resultaten:

– 4,4 miljoen TV impressies/vertoningen
– 1,5 miljoen Out of Home impressies
– 25,6 miljoen impressies (AR-game op Snapchat)

Vervolgens kan er met de verzamelde data aan het einde van een interactieve ervaring een persoonlijk – op maat gemaakt – digitaal cadeau aangeboden worden. Bijvoorbeeld, een animatie gebaseerd op de interactie of een persoonlijk advies met betrekking tot een product. En vaak kan dit ook op social media gedeeld worden. Zolang het maar persoonlijk, uniek en relevant is.

Jena Fenwick, executive producer (Resn): “De consument stelt: jullie hebben nu al mijn data, dus dan verwacht ik ook iets wat persoonlijk en relevant voor mij is.”

Resn: Adidas Speedfactory

Vijf interactieve installaties voor Adidas – in zeecontainers – die zes steden aandeden. De installaties communiceren niet alleen hoe producten in de toekomst  bij Adidas geproduceerd gaan worden, maar ook de toekomst van gepersonaliseerde mode in de detailhandel.

Resultaten:
– 17.000 bezoekers
– 4,68 miljoen social media engagement
– 285 miljoen online impressies

Interactieve installaties kunnen worden ingezet in een retailomgeving of tijdens events. De perfecte reden om jouw product of merk niet alleen online op te zoeken, maar het ook ‘live’ te kunnen ervaren. Interactieve installaties toveren een winkel of event om tot merkbeleving-center, met continue interactie tussen merk en doelgroep. 

Maar een installatie hoeft niet per se data van de bezoeker te verzamelenvoor later gebruik. Soms leent een installatie zich er perfect voor om data te visualiseren – in real-time – en meteen te vertonen. Om een toeschouwer beter inzicht te geven in een merk of event en het zo naar een hoger, unieker niveau te tillen.

Circus Family: Eneco NK Tegenwindfietsen

Installatie om tegenwind te visualiseren – tijdens het Eneco NK Tegenwindfietsen – op de Oosterscheldekering. Hiermee werden de omstandigheden onder welke de deelnemers strijden tegen de brute wind visueel gemaakt.

Wouter Westen, founder en creative director (Circus Family): “Wij maakten de grootste vijand van alle deelnemers aan de Eneco NK Tegenwindfietsen – de wind – zichtbaar, met een interactieve led-wand die real-time reageerde op de wind. Zo konden de deelnemers de rukwinden van 134 km per uur aan zien komen.”

Resultaten:

– Deelnemers: 300 getrainde en ongetrainde windfanaten
– Visualisatie van windkracht: 7 of meer

Het meest uitdagende maar ook tegelijk het meest interessante aan interactieve installaties is dat verschillende disciplines met elkaar moeten samenwerken om het geheel te bewerkstelligen. Zoals developers, designers, 3D-specialisten, dataspecialisten, productdesigners en engineers.   

CLEVER°FRANKE: BMX visualisatie

De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) wilde Freestyle BMX naar een hoger niveau tillen. CLEVER°FRANKE maakte een tool die helpt om te leren én te analyseren. Voor publiek, jury en sporters zelf. Om te begrijpen wat er gebeurt, zuiverder te kunnen beoordelen, en prestaties te verbeteren.

Gert Franke, co-founder & managing director (CLEVER°FRANKE): ‘Het grootste voordeel is dat je een volledig meeslepende ervaring kan creëren, waardoor je de verbinding van je merk met je publiek kan versterken.’

Resultaten:

– Media-aandacht: bereik van meer dan een miljoen mensen
– Data: 907.000 datapunten verzameld en 35 unieke ritten vastgelegd
– Prijzen: winnaar van de Dutch Design Award en ‘Site of the Day’ bij FWA

Interactieve installaties stimuleren dus interactie tussen merk en doelgroep. Ze brengen merk en data tot leven, waardoor merken relevant(er) worden gemaakt. Dit maakt de relatie tussen merk en doelgroep sterker: merkloyaliteit in een digitaal jasje.

Op zoek naar meer inspiratie en meer design? Kom naar DARE, hét event over digital design. Alle informatie over programma en tickets vind je op de site van DARE

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan peter weet het beter

Is dit net zoiets als de revolutionaire blockcahain van Hardwell in 2016 waar jullie zo “vol” over waren (en waar je nu, na 3 jaar, he le maal niks meer van hoort)?

Dutch Digital Design

Beste Jan Peter, wij hebben dit artikel verzorgd en bij Emerce aangeboden, maar zelf nooit geschreven over het onderwerp dat je noemt – dus je vraag is vast aan iemand anders gericht…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond