-

IoT-sales vergen nieuwe betaaloplossing

Dat Internet of Things (IoT) veel impact zal hebben op de retail, daaraan twijfelt niemand. Hoe groot de gevolgen zullen zijn, hangt vooral af van de relevantie van de bedachte toepassingen voor de consument en in hoeverre er een vlotte customer journey wordt geboden.

Onderzoeksbureau McKinsey & Company denkt dat de economische impact van IoT op de wereldwijde retail in 2025 tussen de 0,4 en 1,2 biljoen dollar zal bedragen. In 2016 waren er al 22,9 miljard ‘connected’ apparaten op de markt en in 2020 zijn dit er 50,1 miljard. En al die slimme producten zijn naast hun normale functie ook een potentieel verkoopkanaal.

Met name producten die je vaak nodig hebt of gevoelig zijn voor ‘impulse buying’ zijn geschikt om via IoT aan de man te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een smart tv, waarop een advertentie wordt getoond van iets wat je met een druk op de knop of swipe over het scherm kunt kopen. Dat zal waarschijnlijk niet zo snel een reis zijn, want dat is een complex product dat interactie behoeft. Maar een nieuwe trui of boek is wél zo gekocht.

Herhalingsaankopen

Daarnaast is er een grote markt voor herhalingsaankopen, met name op het gebied van eten & drinken en persoonlijke verzorging. Er zijn al smart koelkasten op de markt die detecteren wanneer de melk op is en automatisch nieuwe bestellen. De eigenaar stelt in welke producten op voorraad moeten blijven, geeft zijn betaalgegevens eenmalig door en de koelkast doet de rest.

Een interessante ontwikkeling in deze context is Amazon Dash. Dit zijn fysieke knoppen met de branding van een merk. In het geval van Amazon Dash wordt de knop op de wasmachine geplaatst. Als het wasmiddel op is, duwt de consument de knop in en wordt er zonder verdere handelingen een nieuwe fles wasmiddel besteld. Maar er zijn bijvoorbeeld ook knoppen voor Gillette-scheermesjes en Gatorade-energiedrank. Je kunt je afvragen of het handig is om een aparte wifi-button te hebben voor elk denkbaar product, maar Amazon Dash zit dan ook nog in de proof of concept-fase. Deze technologie zou in andere apparaten kunnen worden geïmplementeerd. Dan zou je printer bijvoorbeeld zelf inkt kunnen bestellen.

Dat gaat op voor de meeste IoT-toepassingen. De auto-industrie bekijkt bijvoorbeeld samen met Ingenico de mogelijkheid om de auto parkeerbetalingen te laten regelen. Op basis van beacons of GPS bepaalt de connected wagen of er betaald parkeren geldt in dat gebied en regelt dat meteen. En zo zijn er nog wel honderd use cases te bedenken.

Vlotte customer journey

Waar het om gaat, is dat de e-commercemogelijkheden van IoT eindeloos zijn, net zoals the sky the limit was in de begintijd van verkopen via de met internet verbonden desktop pc. Daar houdt de parallel niet op – ook bij IoT als saleskanaal verwacht de consument een vlotte customer journey, inclusief de betaling.

Die verloopt bij IoT iets anders dan bij een ‘normale’ internetbestelling. Voor een zo hoog mogelijke conversie is het van belang dat de consument zo min mogelijk handelingen moet verrichten, helemaal als het om herhalingsaankopen gaat, zoals parkeren of wasmiddel. Dat vereist een systeem dat betaalgegevens veilig opslaat, zodat die voor meerdere betalingen kunnen worden gebruikt. Middels een API wordt dat systeem verbonden aan het smart device. De veiligheid kun je garanderen door gebruik te maken van de bestaande token-technologie. Dit is een unieke reeks cijfers en/of karakters die allereerst dient ter authenticatie en vervolgens een handeling, in dit geval de betaling, autoriseert. Als alternatief kun je ook contactloos betalen via NFC, waarbij de consument gewoon zijn kaart even bij het device houdt en de betaling wordt verwerkt.

Dit klinkt mooi, maar net als IoT-toepassingen zitten IoT-betalingen nog in de experimentele fase. Ingenico investeert bijvoorbeeld in projecten rond connected screens. Dit zijn tv-schermen die in winkels of op een treinstation staan en advertenties laten zien. Wie het getoonde product wil kopen, kan dit meteen doen en afrekenen met een contactloze betaalkaart.

Contactloos doneren

Een van de pilotprojecten was voor het goede doel op straat in Parijs, met contactloos betalen in plaats van kleingeld in de collectebussen. En samen met supermarktketen Casino doen we een test met bestelschermen op een aantal Franse campings. Gasten kunnen daarop de producten selecteren die ze nodig hebben. Ze doen een aanbetaling en de boodschappen worden naar de camping gebracht, waarna ze het restbedrag voldoen op de terminal, via contactloos betalen.

Nogmaals, het zijn allemaal experimenten, maar vast staat dat het succes van IoT draait om gemak en natuurlijk het vertrouwen dat de bestelling goed wordt afgehandeld. Nieuwe businessmodellen worden ontwikkeld die afstappen van de verkoop van losse producten en in plaats daarvan de consument een totaaloplossing bieden. Niet alleen de koelkast, ook het voorraadbeheer. Niet alleen de auto, ook het parkeren. Daarvoor is een ecosysteem nodig van partners die samen de gehele customer journey mogelijk maken, inclusief een vlotte betaalervaring.

Deel dit bericht

1 Reactie

R. Civile - NumoQuest®

Prachtige commerciele volzinnen maar het meest pregnante is te stellen dat apparaten slim zijn of worden. Apparaten worden niet slim, mensen, hun werkende hersenen, worden luier. Dat is allang bewezen en de rest commercieel gebabbel. Trek de stekker uit het apparaat en het apparaat werkt gewoon niet meer. Structureel in mnstens 80% van al die apparaten die aan het net worden gehangen nog steeds niet veilig. Televisies, pc, tabled en androids worden zelfs steeds onveiliger omdat de consument geen enkel idee heeft waar een update voor dient. Niettemin gaat de commercie verder wegen te vinden ‘klanten’ aan zich te binden en te verleiden tot kopen. Wat is daar slim aan? De manier waarom word steeds vager en meer versluiierd. Dat moge duidelijk zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond