-

Komt gepersonaliseerde reclame straks ook in onze auto’s?

De autobranche ademt innovatie. Op dit moment wordt gewerkt aan de implementatie van de (straks verplichte) ADAS-systemen, autonoom rijden en tegelijkertijd breiden autofabrikanten en ontwikkelaars de mogelijkheden rond elektrisch rijden uit. In dit innovatief geweld kan het autoglas niet achterblijven. Er is zoveel vierkante meter autoruit in de gemiddelde auto, dat hier wel iets mee gedaan moet worden. En dat werd hoog tijd ook, want de afgelopen honderd jaar is het erg stil geweest. Veiligheidsglas, gelaagde autoruiten en wat opties rond coaten en verwarmen, daarmee is de kous af.

Er wordt gewerkt aan spannende innovaties die de voorruit interactief moeten maken en die wellicht de functies van het dashboard over gaan nemen. Maar er wordt ook al meer dan een jaar gesproken over de mogelijkheden om gepersonaliseerde reclames op de autoruiten weer te geven. Hoe groot is de kans dat we straks een reclame af moeten kijken voordat we YouTube… eh, de auto kunnen starten?

Autoglas wordt straks óók een scherm

Waar kinderen vroeger inventief moesten zijn op de achterbank en spelletjes mochten verzinnen, zitten de kinderen van tegenwoordig met tablets, smartphones en gamecomputers op de achterbank, meestal met oordopjes in. Op die ontwikkeling wordt verder ingespeeld door ontwikkelaars en autofabrikanten. Reeds in 2016 patenteerde Ford het ’Autonomous Vehicle Entertainment System (AV)’, waarmee de volledige autoruit ingezet wordt als een televisiescherm. Ford is niet de enige die deze technologische innovatie in wil zetten. ‘Window to the World’ is een Toyota-technologie met volledige inzet van augmented reality, waar tegelijkertijd door alle ontwikkelaars ingezet wordt op het HUD, waarmee de voorruit een interactief ADAS (Advanced Driver Assistance System) wordt.

Met een HUD kan de bestuurder alle relevante informatie direct voor zich zien, op de weg dus. De maximale snelheid, de te rijden route en de bandenspanning maar ook de locatie van benzinepompen, restaurants en winkels. En dan voelen we ‘m al aankomen, want daar ziet de online marketeer natuurlijk dollar- of eurotekens in.

Gepersonaliseerde reclame naar de auto, kan dat?

Zonder in te gaan op het morele aspect: het is zonder enige twijfel mogelijk om binnen korte tijd gepersonaliseerde advertenties in de auto te krijgen. De softwareontwikkelaars hebben de programma’s al klaar om video’s, spellen en andere data op de autoruit af te spelen. De stap naar gepersonaliseerde reclame is dan ontzettend klein.

Het is alleen zo dat het veel interessanter is voor bepaalde bedrijven om deze vorm van reclame in te gaan zetten in de auto. Wanneer de bestuurder in de buurt van een winkel is en vervolgens naar een aankoop geleid kan worden door de connected car, dan is de drempel veel kleiner immers. Zeker wanneer er gebruik gemaakt wordt van remarketing, bijvoorbeeld door de remarketingtag in te zetten binnen de big data. Het is dan immers al duidelijk dat de bestuurder (of andere inzittende) interesse heeft. Ook is deze persoon al onderweg en is het veel minder moeite om de winkel fysiek te bezoeken.

Is dit uitsluitend interessant voor bedrijven met een fysiek filiaal?

Geenszins, want we mogen niet vergeten dat er met regelmaat meer mensen in de auto zitten dan alleen de bestuurder zelf. Het is niet voor de hand liggend dat gepersonaliseerde reclame voor uitsluitend online verkooppunten aan de bestuurder getoond worden, omdat dit afleidend werkt én niet logisch is, omdat deze auto rijdt.

De personen op de achterbank of op de bijrijdersstoel zijn wél in staat om online aankopen te overwegen, opties te bekijken of zich te laten verleiden door een gepersonaliseerde reclame.

Big data inzetten bij reclames aan de buitenzijde van de autoruit

Wat gebeurt er wanneer de buitenkant van de autoruit ingezet kan worden als een rijdend billboard? Dan wordt het nog veel interessanter voor de bedrijven, omdat dit door veel meer mensen gezien wordt. Grabb It is een van de bedrijven die hier hard mee aan het werk is. De software detecteert het aantal mobiele telefoons in de omgeving en speelt reclame af aan de hand van de geo-tag. Concreet: de reclame wordt getoond die relevant is aan de hand van de locatie van de gebruikers rond de auto. Dus ja, je krijgt een McDonalds-reclame wanneer je je in de buurt van de fastfoodketen bevindt. En reclame van de Gamma wanneer de bouwmarkt in de buurt is.

Hier zitten wel aardig wat haken en ogen aan. Dan hebben we het nog niet eens over het verzamelen van de big data en de privacy-problemen die dit op kan leveren. Het gaat eerst om de veiligheid. Wat gebeurt er wanneer mensen zich verdringen bij een zij- of achterruit om een bepaalde reclame te bekijken? En hoe kunnen we garanderen dat de medeweggebruikers niet afgeleid worden door de bewegende beelden op de ruiten van passerende of tegemoetkomende auto’s? Grote kans dat Grabb It daarom de software nog steeds niet heeft kunnen implementeren.

Een startup uit Israël heeft de programma’s al klaar om de advertenties direct af te spelen op de ruiten van een geparkeerde auto. Daarmee zijn de vraagstukken rond de veiligheid net even wat minder groot.

Gepersonaliseerde reclame in de auto lijkt onvermijdelijk

De auto wordt straks voorzien van een compleet infotainmentsysteem met alles erop en eraan. En gezien de omvang van het bereik en de bedragen die in gepersonaliseerde advertenties omgaan, lijken de gepersonaliseerde reclames een kwestie van tijd. De software is er klaar voor, zeker wanneer de blockchain ook nog ingezet kan worden voor de opslag van de big data. Vanaf dat punt is het een kwestie van de regelgeving aanpassen en YouTube en Facebook kunnen ook in elke auto geld verdienen met het tonen van reclame.

Over de auteur: Richard de Jong is een autofanaat en vertegenwoordiger van Oponeo.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond