-

Kan digitale intelligentie risico’s aan de grens met vrachtzendingen verminderen?

Grensbewaking is momenteel vaak in het nieuws. Over de hele wereld proberen politici en beleidsmakers een oplossing te vinden voor geschillen en wetgevingskwesties die te maken hebben met goederen en mensen die de grens passeren. Tegelijkertijd wordt het leven van grensbeambten steeds ingewikkelder. Overheden moeten een antwoord formuleren op bevindingen uit rapporten zoals de Unisys Security Index, waaruit blijkt dat de publieke bezorgdheid over grensbeveiliging hoger dan ooit is.

Hoge volumes

Er zijn veel uitdagingen waarmee grensbeambten elke dag worden geconfronteerd. De toename van e-commerce zorgt bijvoorbeeld voor meer kleine zendingen die in hoge volumes de grens overschrijden. Dit maakt het identificeren van bedreigingen natuurlijk des te moeilijker. Het creëert kansen voor georganiseerde criminele organisaties: denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om illegale goederen, drugs en wapens te verbergen in een onbeperkt aantal kleinere pakketjes.

Wereldleiders zijn weliswaar vastbesloten en eensgezind om hier iets aan te doen, maar tegelijkertijd zijn ze verdeeld over wat dat precies zou moeten zijn. Ondertussen wordt de strijd aan de grens heviger. Omdat criminelen slimmer en opportunistischer worden, hebben grensbewakers zelden de beschikking over de data, technologie en inzichten om op grote schaal onderscheid te maken tussen wat onbelemmerd de grens over mag gaan en wat meer onderzoek verdient.

Als overheden hun grenzen beter willen beschermen en vrachtzendingen veilig willen houden, moeten ze hun grensbewakers gaan voorzien van inzicht en digitale intelligentie.

De dagelijkse uitdaging van grensbeambten in de frontlinie

Laten we het eens bekijken vanuit het perspectief van de grensbeambten die belast zijn met het beheer en de beveiliging van de eerste linie. De vrachtwagens en zeecontainers die hen passeren, kunnen soms wel honderden verschillende items van honderden verschillende bedrijven bevatten. De herkomstlanden en de eindlocaties van de lading liggen vaak verspreid over de hele wereld.

Dat betekent dat één vrachtwagen die de grens oversteekt, misschien wel deel uitmaakt van een enorm complexe wereldwijde toeleveringsketen. Vaak hebben grensbeambten simpelweg niet de juiste middelen om hier effectief mee om te gaan. Hierdoor zijn traditionele methoden voor het identificeren van illegale en gevaarlijke goederen kwetsbaar voor bijvoorbeeld identiteitskaping, waarbij criminelen legitiem lijken omdat ze het gezicht van een vertrouwd bedrijf hebben gestolen. Dergelijke activiteiten zijn moeilijk te herkennen en tegen te gaan, vooral wanneer grensbeambten niet over de juiste inzichten, informatie en technologie beschikken om geloofwaardigheid in realtime te controleren.

Helaas wordt het probleem niet alleen veroorzaakt door criminelen. Ondanks alle tools die we tot onze beschikking hebben in deze digitale wereld, is er voor het werk aan de grens nog steeds een enorme hoeveelheid handmatig papierwerk en documentatie nodig. Dit beperkt de efficiëntie, de rapportagemogelijkheden en de toegang tot echt inzicht. In een omgeving waar realtime inzicht het verschil kan maken, is deze manier van werken niet langer houdbaar.

De intelligente grens

Omdat de uitdagingen voor vrachtzendingen aan de grens steeds ingewikkelder worden, zijn kennis en begrip essentieel. Voor leidinggevenden betekent dit dat ze moeten weten wat er aan de grens gaat arriveren nog vóór het er is. Zo kunnen grensbeambten weloverwogen de afwijkingen identificeren en besluiten wat ze ermee moeten doen. Inzicht moet lang vóór de fysieke grensovergang ontstaan, zodat risicovolle lading kan worden gestopt nog voordat deze het land van herkomst verlaat.

Data is hier uiteraard cruciaal. Grens- en douaneagentschappen hebben op feiten gebaseerde oplossingen nodig die onpartijdige beoordelingen kunnen bieden. Zo kunnen grensbeambten afwijkingen en uitschieters herkennen die wijzen op bedreigingen en risico’s. Deze gegevens moeten bovendien digitaal zijn en niet in de vorm van papierwerk, zodat grensmedewerkers gegevens kunnen analyseren met de kracht en efficiëntie
van kunstmatige intelligentie, zonder vooringenomenheid. De LineSight®-oplossing van Unisys is vanuit deze visie ontwikkeld, met behulp van data, analyses, intelligentie en voorspellende modellen. Zo wordt het mogelijk om het risico van mensen, pakketten en vracht op een geautomatiseerde manier te beoordelen.

Samenwerking

Minstens zo belangrijk is samenwerking tussen de verschillende partijen en de toegang tot identificatiesystemen die daadwerkelijk voor grensbeambten zijn ontwikkeld. Er zijn bij de grens altijd meerdere systemen en belanghebbenden – zoals verladers, vervoerders, expediteurs en grensbeambten – elk met hun eigen datasets en operationele modellen die de publieke en private sector doorkruisen. De mogelijkheid om al die informatie holistisch op één plek te zien, kan zorgen voor verbeteringen aan alle kanten én tot beter beschermde burgers.

Tot slot moeten we niet vergeten wie deze inzichten gaan gebruiken: de mensen. Op dit moment is het zo dat grensbeambten doorgaans niet beschikken over de informatie of de digitale middelen die ze nodig hebben om effectief te werken. Dat moet veranderen als overheden de strijd om de grenzen willen winnen: ze moeten de risico’s aanpakken die inherent zijn geworden aan het grensoverschrijdend verplaatsen van vracht.

Over de auteur: Ray Batt is director border security programmes bij Unisys Global.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond