-

Leeftijdscontrole: zo kun je als online verkoper voldoen aan de nieuwe alcoholwet

De inwerkingtreding van de nieuwe alcoholwet maakt webwinkels en online bezorgdiensten verantwoordelijk voor de leeftijdscontrole. Dat levert een uitdaging op, want hoe weet je als verkoper op afstand met zekerheid wie je voor je hebt? Oftewel: hoe bereid je je als bedrijf goed voor en kun je iemands identiteit digitaal controleren?

Sinds diverse bezorgdiensten en subscriptiemodellen het levenslicht zagen en consumenten in toenemende mate hun boodschappen online doen, is ook de online verkoop van alcohol flink gegroeid. Het gekke is echter dat op dit moment niet de retailer, maar de bezorgdienst de verantwoordelijkheid draagt voor de leeftijdscontrole. Met een dozijn wijnflessen aan de deur, dient de koerier nog vast te stellen of iemand wel meerderjarig is. Het heeft er toe geleid dat dit in slechts een op de tien gevallen daadwerkelijk wordt gecontroleerd.

Op afstand controleren

Met als doel het alcoholgebruik en zeker drankmisbruik terug te dringen, treedt per 1 juli aanstaande (zeer waarschijnlijk) de nieuwe alcoholwet in werking. De wet zorgt ervoor dat verkopers verantwoordelijk worden gesteld voor de leeftijdscontrole. Slijters, supermarkten, online aanbieders en ophaalpunten moeten er – ook op afstand – van verzekerd zijn dat hun klant achttien jaar of ouder is. Een verantwoordelijkheid die zowel tijdens de checkout geldt, als bij de daadwerkelijke levering door een koerier. Om de naleving ervan te controleren verschuift het toezicht van de gemeenten naar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Het is de NVWA toegestaan voor de controle zogenaamde ‘loktieners’ in te zetten.

De nieuwe alcoholwet zorgt er ook voor dat de bezorger de alcohol alleen bij de klant zelf mag afleveren. Het pakketje afgeven bij de buren of bij meerderjarige vrienden is dus geen optie. Daarmee hoopt de overheid ook terug te dringen dat maar liefst 97% van de jongeren via-via aan hun drank komen. Bij een overtreding zal de toezichthouder uiteraard een boete uitdelen, zowel aan de minderjarige als de retailer.

Opnemen in de checkout

Deze hernieuwde verantwoordelijkheid levert online verkopers een extra (technische) uitdaging op. Want hoe kun je op afstand vaststellen of iemand volwassen is? Hoe weet je überhaupt zeker of de persoon aan de andere kant van de internetlijn ook daadwerkelijk diegene is? In gesprekken over dit onderwerp blijkt dit nog altijd het grootste obstakel, terwijl er al technische middelen zijn om iemands identiteit met zekerheid vast te stellen en zijn of haar leeftijd te verifiëren.

Omdat het belangrijk is de leeftijd vast te stellen rondom de daadwerkelijke aankoop, kijken retailers vanzelfsprekend naar hun betaalmethode of payment service provider. De meest gangbare betaalmethode in Nederland, iDEAL, geeft de verkoper echter geen leeftijd door. Als aanvulling zijn er verschillende eID’s waarmee gebruikers hun identiteit kenbaar kunnen maken en gelijktijd eventuele extra data delen. iDIN, het zusje van iDEAL, zal in de meeste gevallen voldoen.

Rol van betaalmethode en logistiek

Niet iedereen kent iDIN al, maar als identificatie- en inlogdienst van de Nederlandse banken is het een van de voorlopers in betrouwbaarheid en werkt het hard aan de bekendheid. Omdat banken verplicht zijn allerlei controles uit te voeren zodra iemand een rekening opent, kunnen ze die zekerheden nu als authenticatiemiddel aanbieden. Consumenten loggen bij iDIN op dezelfde manier in als wanneer zij een iDEAL-betaling starten. Een speciaal voor kansspelen, tabaks- en alcoholverkoop ontwikkelde leeftijdscheck, geeft binair antwoord aan de retailer. Daarmee krijgt de verkoper dus alleen een ‘ja’ of ‘nee’ te horen en dus een akkoord of weigering op de verkoop (en geen precieze leeftijd of andere details).

Andere methoden zoals Klarna en de online creditcardbetaling zijn alleen te gebruiken door achttienplussers. Consumenten die daarmee besluiten af te rekenen zijn dus al gecontroleerd op hun leeftijd.

In alle gevallen dien je er als webshop van verzekerd te zijn dat degene die de order voor een pakket biertjes plaatst ook de persoon is die betaalt. Het blijft daarom noodzakelijk iemands identiteit en leeftijd aan de voordeur  een tweede keer te controleren. Logistieke bedrijven zoals PostNL en BudBee leveren hier al oplossingen voor. Het is goed voorstelbaar dat het groeiende aantal leveranciers van parcel lockers snel kiezen voor een integratie met iDIN of een andere digitale identiteit. Zo weten webwinkels en andere verkopers vrijwel zeker dat de drank niet bij de verkeerde persoon eindigt.

Over de auteur: Ali Babakhan is business development manager bij Rabobank Nederland.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond