-

Medewerkers als marketingmiddel

Geen marketingmiddel is sterker dan het geloof van de medewerkers in de producten en diensten die het bedrijf aanbiedt. De mensen binnen de organisatie zijn dan ook het meest krachtige reclamemiddel dat je als organisatie bezit. 

De kunst is echter om deze manier van marketing te benaderen met de visie van zelfsturing en vooral geen content robots van je medewerkers te maken want zodra je het gaat dicteren en als verlengstuk van je marketing gaat zien sla je de plank als organisatie mis.

Unieke kennis

Medewerkers zijn de nieuwe marketing. Niet als levende billboards, maar vanuit hun eigen unieke kennis, intrinsieke motivatie en persoonlijkheid. 

Tijdens grote events in Social Marketing van afgelopen jaar werd dat wederom duidelijk: Alles draait om persoonlijke inzichten en connectie met de doelgroep. De grootste marketingwaarde ligt daarbij in de ervaringen en kennis die de mensen binnen je bedrijf verspreiden. Wanneer de content van de medewerkers binnen de organisatie aansluiten op de belevingswereld van de doelgroep creëer je interactie en vertrouwen. Social media algoritmes draaien op deze interactie. 

“People don’t trust brands, people trust other people” 

Mening van anderen

Mensen geloven de reclame-uitingen van bedrijven allang niet meer. Daarentegen gaat 70% van de mensen wel af op de mening van andere mensen en laat maar liefs 83% zich beïnvloeden door hun kennissenkring op social media, terwijl slechts 33% een bedrijf vertrouwt. Daarom vindt je op elke webshop, bestel’ of boekingssite de recensies van andere mensen. 

Als organisatie heb je dan eigenlijk ook veel liever dat een post wordt gedeeld door een medewerker dan via de bedrijfspagina. Het bereik van 135 ambassadeurs is namelijk groter dan een bedrijfspagina met één miljoen volgers. 

Content die wordt gedeeld vanuit de medewerkers heeft 561% meer bereik en wordt 24x zoveel gedeeld. Organisaties met betrokken medewerkers doen het dan ook 202% beter dan bedrijven waarvan de medewerkers niets delen. En wellicht nog belangrijker: dit type marketing wordt ook nog eens 87% beter onthouden. Dat is nogal een verschil

Maak geen ‘doorgeefluiken’ van de medewerkers

De grote kracht van employee advocacy ligt in het persoonlijk maken van content en niet door je medewerkers te zien als veredelde zendmasten. Veel bedrijven creëren nog steeds content om die vervolgens naar de medewerkers te sturen om te delen. Die aanpak werkt in deze tijden niet meer. Authenticiteit is namelijk zeer belangrijk bij het succes. Zodra je medewerkers als een verlengstuk van je marketingmix gaat beschouwen gaat het verkeerd. 

Employee advocacy is het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om content te delen binnen hun eigen sociale netwerken. Het is een vorm van branding door eigen medewerkers en een belangrijk onderdeel van de sales- en marketingstrategie”

Laat collega’s creëren, niet kopiëren

Door het activeren van medewerkers om ervaringen te delen op sociale kanalen heb je goud in handen. Laat medewerkers een eigen draai geven aan de boodschap die jij als organisatie wilt delen. Dat is tevens een stuk geloofwaardiger dan zomaar wat berichten te delen vanuit een bedrijfspagina. 

Op deze manier worden organisaties wendbaarder, worden beloften aan klanten waargemaakt, kan er snel op de markt gereageerd worden en ontstaat er een win-winsituatie waarin medewerkers optimaal kunnen werken, zich vrij voelen en wellicht belangrijker: de organisatie eerder zijn doelstellingen haalt. Er wordt dan niet alleen aan een sterk merk gewerkt, maar ook aan een sterke organisatie met individuele experts. 

Over de auteur: Jerry van Staveren is business consultant bij JerryvanStaveren.nl.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond