-

Google optimalisatie: van mobile-first naar AI-first index

De afgelopen twee jaar werd er – in aanloop naar de mobile-first index – veel nadruk gelegd op het mobielvriendelijk maken van websites. Het is de vraag of we daarmee de lading van de ‘mobile-first ontwikkeling’ wel écht goed dekken. Zo begint artificial intelligence (AI) een toenemende rol te spelen in de zoekresultaten. Maar hoe kun je je focus verschuiven van mobile-first naar een AI-index? Welke ontwikkelingen maakt Google hierin door en hoe kun je als SEO consultant op de kansen van de AI-first index inspelen?

Eerst een blik op SEO hoe het was. In eerste instantie was SEO vooral gericht op domeingerelateerde aspecten. Zo hebben techniek, keywords en links altijd een grote rol gespeeld in het algoritme van Google. Hoewel graag vastgehouden wordt aan de bekende methodes om beter in Google te ranken en meer traffic naar sites te genereren, lijkt dit in 2018 niet meer voldoende om SEO-succes te waarborgen. Dus stellen we ons steeds meer de vraag waar we in moeten investeren om anno 2018 je vindbaarheid op peil te houden.

Daar komt AI en Machine Learning (ML) al snel om de hoek kijken. Want, zoals gezegd, draait de mobile-first ontwikkeling om meer dan alleen een transitie van desktop naar mobiel en baseert Google steeds meer zoekmachine resultaten op AI en ML. Simpelweg mobile-first denken, in het kader van een mobielvriendelijke website, lijkt dus niet genoeg om organisch vindbaar te blijven in Google.

Tijdens de laatste editie van Google I/O liet het bedrijf zien dat het via kunstmatige intelligentie in staat is om content en intentie beter te begrijpen. Een kleine greep uit de interessantste AI-ontwikkelingen.

Google News – De zoekmachine lanceerde vorige maand al een nieuwe versie, waarbij “de beste kunstmatige intelligentie wordt ingezet om de beste menselijke intelligentie te vinden”. Daarmee gaat Google de eeuwige stroom aan nieuws organiseren en beoordelen op kwaliteit. Het geeft publishers een sterk platform, maar laat ook zien dat het zeer goed is in het herkennen en analyseren van tekstuele content.

Google Assistant – De chatbot Google Duplex neemt een volgende stap in spraakassistentie. Wil je een afspraak maken bij de kapper? Of een tafeltje voor twee reserveren? Door middel van kunstmatige intelligentie wordt het mogelijk om een belletje te laten maken naar een bedrijf. En dat met een natuurlijke stem.

Gmail – Gmail wordt geavanceerder met Smart Compose, waarbij AI wordt ingezet om taal beter te begrijpen en slimme antwoorden te genereren. De nieuwe feature geeft interactieve suggesties terwijl je typt. Nog een bewijs van dat ML de core van Google’s producten bepaalt.

De ontwikkelingen van Google tonen dat AI steeds meer ingezet wordt om gebruikers sneller in hun informatiebehoefte te voorzien. Maar wat voor impact heeft dat op SEO?

De CTR in Google naar organische resultaten is op mobiel in drie jaar tijd gedaald van 65,6% naar 38,9%.

Op basis van recente data, gepubliceerd door Rand Fishkin, wordt er steeds minder geklikt op organische mobiele zoekresultaten. De oorzaak hiervan ligt vooral bij de antwoorden die bezoekers vinden in zoekmachines. Naast zogeheten direct answers zie je steeds meer dat reserveringen en shopping mogelijkheden bezoekers binnen het platform van de zoekmachine houden. De focus van zoekmachines komt dus steeds meer te liggen om het doel van gebruikers binnen de eigen omgeving te vervullen. Het zal je niet verbazen, maar ook dat wordt mede mogelijk gemaakt door de inzet van AI. Hierdoor neemt de noodzaak om naar een website te navigeren af. En dat is frustrerend wanneer je doel is om meer verkeer naar je website te sturen.

Hoe kun je als SEO-consultant concreet inspelen op de AI-index?

1.Optimaliseer je Rich Results. Dit zijn AI-gestuurde resultaten, zoals recepten carrousels, afbeeldingen en local packs waarmee meer zichtbaarheid wordt gecreëerd op de resultatenpagina.

2. Houd structured data in je achterhoofd. Deze spelen namelijk een essentiële rol voor Google om content beter te begrijpen en interactieve resultaten weer te geven. Het is relatief eenvoudig te implementeren en zorgt voor verhoogde vindbaarheid binnen de SERP die constant verandert. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat je in de volgende AI-resultaten terecht komt:

  • Local
  • Video’s
  • Foto’s
  • Podcasts
  • Jobs
  1. Let ook vooral op ontwikkelingen als Voice, PWA en AMP. Dit zijn de disrupters van het turbulente SEO-landschap. Bereid je hierop voor door deze technologieën te testen en hier development resources voor vrij te maken.

Voice Search – Reserveren bij een restaurant of een pizza bestellen? Voice Actions zorgen ervoor dat je dit via spraak kan doen. Featured snippets krijgen een steeds grotere rol bij het beantwoorden van spraak gestuurde vragen. Optimaliseer voor voice search door gebruik te maken van structured data en conversatiegerichte content. Lees hier de tips op Search Engine Land.

PWA – De technologie die een app-ervaring via de browser mogelijk maakt. PWA’s brengen naast betere performance ook engagement en offline functionaliteiten met zich mee. Zo kun je een website, na een aantal interacties, via een icon aan je startscherm toevoegen. Ook Dept heeft hierop ingespeeld.

AMP – Accelerated Mobile Pages zorgen ervoor dat content snel wordt geladen en vanuit de zoekmachine instant worden weergegeven, mede doordat ‘prerendering’ en ‘prefetching’ slim worden ingezet. De laatste ontwikkelingen over AMP zijn door mijn collega Jason van Alphen opgesomd.

PWAMP – PWA en AMP combineren heeft een versterkend effect op performance en engagement. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • PWA-features in AMP-pagina’s toevoegen
  • Een AMP-pagina gebruiken als entry voor een PWA
  • Wanneer je al AMP hebt geïmplementeerd kan AMP ook worden gebruikt als content- en databron voor een PWA.
Verleg je focus

Dat Google het AI-first denken toepast in al haar producten en dus ook in de zoekmachine is duidelijk. Tegenwoordig wordt bij het weergeven van resultaten gebruik gemaakt van meerdere algoritmes voor meer relevante en gepersonaliseerde resultaten. Staar je daarom niet blind op enkel het mobielvriendelijk maken van je website, maar zorg dat je investeert in nieuwe technologieën zoals PWA en AMP. Hou ook Rich Results en Voice Search in gedachten om zo optimaal van de AI-first index te profiteren.

1 Reactie

Bas

Een groot gedeelte van de daling van organische CTR is vooral ook te wijten aan de doorkliks op Google Adwords advertenties en dat gaat alleen maar erger worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond