-

NL-webwinkelier aan zet bij Amazon

Amazon werft actief Nederlandse webwinkels voor zijn e-commerceplatform. Om meerdere redenen een mooie kans voor de webwinkelier.

Om dé online winkel voor alles te worden, probeert Amazon al enige tijd om een zo groot mogelijk productaanbod tegen de scherpste prijzen aan te bieden. Hierdoor converteert de Amerikaanse marktplaats beter dan de concurrentie. En kan het een hogere CPC uitgeven, wat Amazon geen windeieren legt.

Hoofdklasse
Wil je als Nederlandse webwinkel ook op het platform actief zijn, dan moet je in ieder geval al de nodige volumes draaien. Doe je dat niet, dan kan je beter gebruikmaken van een lokale marktplaats als bol.com die ook een groot publiek bereikt. En waar je niet meteen in de hoofdklasse hoeft mee te spelen en je dus relatief gezien ook minder leergeld betaalt.

Hoewel de volumes op Amazon hoog zijn, valt nog wel te bezien of het op het middellange en lange termijn wel zo’n slimme zet is. Want ook al zou je tot een van de voorkeuraanbieders op het e-commerceplatform behoren, dan nog zul je op het gebied van prijs- en service het onderste uit de kan moeten halen om de concurrentie voor te blijven. Een strategie die de nodige kosten met zich meebrengt. Verlies je echter je koppositie, dan zul je in korte tijd (een groot deel van) je omzet kwijtraken. Met als gevolg een race to the buttom.

Zit je wel in de Buy-box, dan nog bestaat het risico dat je pootje wordt gelicht omdat Amazon zelf ook het artikel kan gaan verkopen. Hoewel de trend is dat derden een steeds groter deel van de omzet op het platform voor hun rekening nemen – momenteel veertig procent tegenover 25 procent twee jaar geleden – geeft het bedrijf eerlijk toe die optie niet uit te sluiten. Wil je dat geheel voorkomen, dan kun je je beter aansluiten bij marktplaatsen waar slechts wederverkopers actief zijn, zoals Priceminister.com en Meinpaket.de.

Slim
Word je product al op Amazon verkocht, dan kan instappen juist slim zijn. De consument weet het immers dan al te vinden, maar koopt het vooralsnog bij een ander. Daarnaast kan het je waardevolle inzichten opleveren – zoals welke artikelen goed lopen, maar ook met betrekking tot het operationele proces – die je weer kunt gebruiken ter optimalisatie van je huidige webshop, dan wel voor het starten van een nieuwe winkel in het buitenland.

Overall geldt dat voor de lange termijn een eigen webshop de meeste waarde creëert. Niet alleen vanwege de klantretentie, maar ook omdat je minder of niet afhankelijk bent van de grillen van en op het Amazon-platform.

*Dit artikel verscheen tevens in het meinummer van Emerce magazine (#131)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond