-

Onlinemarketing-trends in België

Ben je niet zo vertrouwd met de sector van onlinemarketing in België, een vakgebied dat zich permanent ontwikkelt en geen moment stil staat? Zie onderstaand een diepgravend interview met Herman Maes, Marketing Technologist bij Intracto, docent, blogger (dailybits) en freelance online marketeer. Hij maakt ons wegwijs in de laatste trends op het vlak van digitale marketing in België, focust op zwaktes en sterktes van Belgische marketeers en geeft tips weg voor Nederlandse marketeers.

Online marketing in België in de driving seat

“Onlinemarketing in België zit nog steeds in de lift,” merkt Maes op. “Ik zie die evolutie ook bij mijn eigen werkgever Intracto. Wij zijn een digital agency en sinds mijn aanstelling 2,5 jaar geleden is ons marketingteam gegroeid van vier werknemers op een totaal van 40 tot 50 mensen tot 30-40 op een totaal van 120. Ook mijn eigen klanten hechten meer belang aan onlinemarketing. Vroeger wilden ze gewoon een website, nu beschouwen ze een eigen webplatform als een belangrijk onlinemarketinginstrument. Daarnaast gaan er ook steeds grotere budgetten naar onlinemarketing en wordt er meer ingezet op online-advertising.

Online marketing in België: back to basics?

Maes: “Een paar jaar geleden sprong iedereen op social media. Nu merk ik dat veel klanten terug een eigen blog lanceren om hun content op te plaatsen. Die gaan ze vervolgens verspreiden via social media. Ik zie ook meer en meer merken die hun Facebookpagina vooral gebruiken voor advertising, maar toch veel belang hechten aan die eigen company blog, aan die eigen website. Je kunt immers niet of moeilijk voorspellen wat Facebook bijvoorbeeld volgend jaar gaat doen. Ook de nieuwsbrieven zijn weer hot. Het plaatsen van content op een eigen platform zit dus duidelijk in de lift. Tot slot wint ook SEO aan belang. Maar dat hangt van sector tot sector af. In sommige sectoren – zoals de reissector – wordt meer gefocust op advertising en webshops. In de B2B-sector wordt meer ingezet op content marketing en daar zie je dat SEO belangrijker wordt.”

Onlinemarketing in België: sterktes

“De digitale marketingopleidingen in België zijn heel goed en focussen meer op de praktijk dan vroeger. Ik merk dat aan onze stagiairs, ” zegt Maes. “Zij beseffen meer en meer dat wat ze op school leren volgend jaar niet meer relevant zal zijn en dat een opleiding vooral de juiste mindset moet aanleren.

“Onze belangrijkste troef in België op het vlak van onlinemarketing ten opzichte van het buitenland is de prijs. Ik werk voor verschillende internationale klanten en ik merk dat onze prijzen heel gunstig zijn ten opzichte van bureaus in Parijs, Amsterdam enzovoorts. We leveren hier in België heel hoge kwaliteit voor een relatief bescheiden prijs.

“Ook onze doeners-mentaliteit speelt in ons voordeel. Wij Belgen vliegen er als het ware in in plaats van eerst urenlang te vergaderen en te overleggen. Wij zijn veeleer marketeers die zelf onze handen vuil maken. Tot slot, is ook onze talenkennis een pluspunt. Daardoor kunnen we projecten doen in Nederland, Frankrijk en noem maar op.”

Onlinemarketing in België: zwaktes

“Ons nadeel is dat we soms te weinig lef hebben. We zijn nog erg traditioneel en durven niet of moeilijk te experimenteren. Dat zie je bijvoorbeeld aan onze webshops. De Nederlandse webshops zetten alles op alles. Een doorsnee Belgische webshop gaat veeleer voorzichtig te werk. Dat heeft volgens mij te maken met onze behoudsgezinde mentaliteit. In plaats van te focussen op hypes, moeten we zelf meer uitproberen. Begin desnoods met kleine veranderingen die een beperkt budget vereisen. Stuur bijvoorbeeld eens een nieuwsbrief op zondag in plaats van tijdens de kantooruren.

“Daarnaast speelt ook de beperkte schaalgrootte ons parten. Het leeuwendeel van onze webshops heeft maar zes miljoen potentiële klanten, waar Nederlandse webshops meteen 20 miljoen klanten hebben. Vlaamse webshops moeten zich dus veel sneller richten op de Nederlandse markt. Des te meer omdat de drempel voor Nederlandse consumenten om in Vlaanderen online te kopen veel hoger is dan andersom. Tot slot, zien we ook grote verschillen tussen Wallonië en Vlaanderen op het vlak van onlinemarketing. Zo zullen Waalse webshops bijvoorbeeld eerder uitwijken naar Frankrijk, wat dan weer met de taal te maken heeft.”

Onlinemarketing in België versus Nederland

“In België lopen we niet per se achter op het buitenland,“ meent Maes. “Integendeel. Onze no-nonsens aanpak speelt echt wel in ons voordeel. Ik heb veel Nederlandse klanten die in hun eigen land op hun honger blijven zitten, omdat projecten te lang aanslepen vooraleer tot actie wordt overgegaan. Wij Belgen focussen veeleer op harde resultaten in plaats van dure theorieën te verkopen. Het feit dat we niet met een puur salesverhaal komen speelt dus in ons voordeel. Onze aanpak is heel praktijkgericht en direct. Die doenersmentaliteit slaat aan, zeker in Nederland. Daarnaast is adverteren in België goedkoper dan in Nederland, omdat er minder concurrentie is in bepaalde sectoren. Tot slot, zijn we sterker in content marketing door onze talenkennis. Wat we in België nog niet volledig uitbuiten zijn onderzoeken. In Nederland zie je veel bedrijven die aan onderzoek doen en daarmee de pers halen. Dat zie je hier minder snel gebeuren.

“Onze webshops doen het dan weer minder goed dan in Nederland bijvoorbeeld. Dat heeft te maken met onze beperkte schaalgrootte. Nederland heeft enkele grote spelers – vooral in de retailsector – zoals Bol.com en Coolblue en daar kunnen we moeilijk tegenop. De Vlaamse webshops die wel succesvol zijn in Nederland zijn veeleer nichewebshops die authentieke producten aanbieden die een bepaald gevoel oproepen. Of waarachter een bekend persoon schuilgaat.”

Inspiratie en tips voor Nederlandse marketeers

“Een mooie inspiratiebron is wat we bij Intracto doen voor Brussels airport. Op https://www.brusselsairport.nl/ adverteren we actief naar mensen in Zuid-Nederland om te laten zien dat ze heel goedkoop kunnen vliegen vanuit Brussel naar bepaalde bestemmingen. Op die website verzamelen we de prijzen van alle vliegtuigmaatschappijen en tonen we dat mensen die in Eindhoven of Breda wonen sneller af zijn in Brussel om bijvoorbeeld naar Barcelona te vliegen tegen een lage prijs. Ik hoorde nu ook dat de luchthaven van Eindhoven hetzelfde doet en focust op potentiële klanten die in Antwerpen wonen.

“Ik doe veel audits van Nederlandse websites die actief willen worden in België en de meertaligheid op Nederlandse websites laat nog weleens te wensen over. Dat ligt deels aan een gebrek aan ervaring. Een tip die ik daarom heb voor Nederlandse websites die meertalig willen zijn is: maak gebruik van de Hreflang metatag.

Dat is een technische SEO metatag waarmee je kan aangeven dat je website meertalig is of verschillende domeinnamen heeft voor verschillende landen. Als iemand dan in België googelt op jouw bedrijf, dan komt hij onmiddellijk terecht op de .be website. Dat mechanisme werkt heel goed en dat mis ik bij veel Nederlandse websites. Een laatste tip die ik wil meegeven aan Nederlandse bedrijven is: pas je content aan aan de Vlaamse woordenschat. Hou er ook rekening mee dat wij andere gebruiken hebben en dat onze feest-en vakantiedagen vaak op andere data vallen dan in Nederland. Dat zijn misschien details, maar ze worden vaak over het hoofd gezien.”

Volg Herman Maes op LinkedIn en Twitter.

Deel dit bericht

1 Reactie

Celine Rohrer - Impro Marketing

Interessant interview en leuk om te lezen hoe anders een ontwikkeling kan lopen terwijl ‘we’ buren zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond