-

Startup Clonable: vertalen en aanpassen van websites voor ‘cross-border’

Clonable wil een drempel wegnemen die bij internationale uitbreiding veel voorkomt: het vertalen, aanpassen en bijhouden van websites en CMS voor andere landen.

FundsUp sprak met Niels Arts en Bas van Schijndel, twee van de drie oprichters van Clonable. Clonable ondersteunt bedrijven bij het vertalen en onderhouden van hun websites in slechts vijf minuten, waardoor internationale uitbreiding gemakkelijker en kostenefficiënter wordt.

Hoe zijn jullie bij jullie bedrijfsidee terecht gekomen?

Van Schijndel: “Clonable is ontstaan vanuit online marketingbedrijf WeCommerce. Mijn compagnon Niels en ik merkten vaak dat het voor iedereen, maar vooral voor onze e-commerceklanten een enorm gedoe was om internationaal uit te breiden. In eerste instantie moest je de website gereedmaken en vertalingen regelen. Die vertalingen moesten dan in de website worden geïntegreerd. Kortom, het was veel gedoe en kostte veel tijd. Binnen een half jaar moesten er opnieuw vertalingen komen vanwege assortimentswijzigingen. Ondernemers vonden dit ook lastig, dus we gingen op zoek naar oplossingen. Op dat moment werkte er bij ons een jonge developer, Bas van den Boom, destijds negentien jaar oud, die al sinds zijn achtste programmeerde. Hij bedacht een slimme oplossing.”

En toen hebben jullie dus met hem verder aan het idee gewerkt?

Arts: “We spraken met Bas af dat als hij die oplossing goed kon uitwerken en dat we er een apart bedrijf van konden maken, waarvan hij mede-eigenaar zou worden. Zo zijn we begonnen, eerst met het klonen van websites van Nederland naar België om te zien of het werkte. Maar er kwamen al snel vragen of het ook naar Duitsland en Frankrijk kon. Toen de developer ook dat mogelijk maakte, kregen we veel aandacht voor onze tool. Toen zijn we ons volledig op Clonable gaan richten.”

Hebben jullie al klanten?

Arts: “Ja, die hebben we. Wat we al snel merkten was dat mensen niet alleen wilden testen met onze tool, maar deze meteen volledig wilden inzetten. Vooral grote klanten waren geïnteresseerd, omdat zij de meeste problemen ondervonden tijdens het uitbreidingsproces. We werken bijvoorbeeld met XXL Nutrition, HP, Toppy, Mammoet en nog een aantal andere klanten.”

Hebben jullie specifieke sectoren waarop jullie je richten?

Van Schijndel : “In eerste instantie focussen we ons op twee sectoren. De eerste is high-end e-commerce, omdat deze bedrijven vaak internationaal willen uitbreiden naar meerdere Europese landen met verschillende talen. De tweede sector omvat internationaal gerichte bedrijven zonder e-commercefuncties, met voor nu focus op het WordPress-CMS. Voor dit laatste segment zijn we flink bezig met nieuwe functionaliteiten en procesverbeteringen om deze op het eind van het jaar geheel geautomatiseerd SaaS te laten draaien. ”

Hoe zit het met de concurrentie? Zijn er al andere spelers die dit ook aan het doen zijn?

Arts: “Ja, er zijn een aantal concurrenten. Aan de ene kant hebben we de traditionele vertaalbureaus die vaak nog veel gebruikt worden. Aan de andere kant hebben we bij WordPress een plug-in die vaak gebruikt wordt. En we hebben een concurrent genaamd Weglot uit Frankrijk, die vorig jaar een investering van ongeveer 50 miljoen dollar kreeg.”

Hoe verschillen jullie ten opzichte van hen?

Van Schijndel: “Personalisatie: daar zijn wij beter in en daarmee sluiten we beter aan bij e-commerce. We bouwen ook allerlei crossborder-functionaliteiten. We hebben nog wel een slag te slaan om net zo goed te worden in schaalbaarheid en automatisch on-boarden, maar daarin zullen we de komende twaalf maanden grote slagen maken.”

Waar zien jullie Clonable over een paar jaar?

Arts: “Nu we onze product-market-fit hebben gevonden kunnen we echt aan de business gaan bouwen. We verwachten in vijf jaar toch wel vijf procent van de markt te hebben en klanten in alle zevenentwintig landen van Europa. De initiële behoefte van mensen draait altijd om vertalingen. Maar onze missie is niet dat Clonable alleen draait om vertalen: we willen bedrijven helpen makkelijker te schalen naar andere landen in Europa. Zo willen we nog extra functionaliteiten toevoegen, zoals AI-gestuurd herschrijven van vertalingen op basis van de input van gebruikers, juridische sjablonen, enzovoorts. Alles om ervoor te zorgen dat internationale expansie op meerdere vlakken verbeterd en vereenvoudigd wordt.”

Hoe groot is de financieringsronde en wat voor investeerders zoek je bij voorkeur?

Van Schijndel: “We streven ernaar om 550.000 euro op te halen. We zijn vooral op zoek naar investeerders die niet alleen financiële middelen bieden, maar ook expertise. Denk aan angel investors met kennis van SaaS of andere relevante gebieden. Het liefst kunnen ze ons helpen met hun netwerk, maar ook met hun ervaring in het verbeteren van de conversiefunnel, het ontwikkelen van de strategieën en het inzetten van hun netwerk voor allerlei uiteenlopende redenen. Die ervaring en kennis is super waardevol voor ons.”

En dan gaan jullie ook je team uitbreiden, denk ik: kun je daar wat over vertellen?

Arts: “Zeker, we hebben momenteel een divers team. Er zijn drie oprichters, zoals eerder genoemd. Daarnaast hebben we ongeveer twaalf mensen op de loonlijst, wat neerkomt op ongeveer vier voltijdsposities. We werken namelijk ook met veel parttimers, waaronder slimme jonge whizz kids die op zaterdagen en in vakanties meewerken. Met de financiering willen we een extra ontwikkelaar aantrekken om sneller verbeteringen in de conversiefunnel te kunnen doorvoeren en nieuwe functionaliteiten te kunnen implementeren om ons nog meer te onderscheiden. Ook willen we ons richten op marketing en sales door een ervaren marketeer aan te nemen om onze groei verder te stimuleren.”

Wat voor advies heb je voor de startende ondernemer?

Arts: “Vraag hulp. Mensen willen graag hulp bieden, als je maar de juiste vragen stelt. Je weet namelijk niet wat je niet weet.” Van Schijndel voegt daaraan toe: “Coaching is heel nuttig om je als ondernemer verder te kunnen ontwikkelen op allerlei gebieden. Het helpt bovendien bij het focussen op wat echt belangrijk is op dat moment.”

Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond