-

’Over Ons’ gaat niet alleen over jou

De afgelopen week hebben we onze ‘over ons’ pagina herschreven. Het was een zware bevalling. Maar ook leerzaam. In dit artikel delen we onze lessen met jou.

Jouw website heeft vast ook een ‘over ons’ pagina. Hij heet misschien anders, maar ergens zul je wel vertellen waar je organisatie voor staat en waarom klanten voor jullie moeten kiezen.

Waar gaat het over? Je bedrijf?

Open de ‘over ons’ pagina van je organisatie eens in een browser. Waar gaat hij over? Over je bedrijf? Waar jullie goed in zijn? Hoeveel medewerkers jullie hebben? Hoeveel vestigingen? Welke producten en diensten jullie aanbieden?

Of de belevingswereld van de bezoeker?

Gaat die pagina écht alleen over jouw organisatie? Of gaat hij ook over ’hen’? Over de belevingswereld van de bezoeker? Dat laatste is wel te hopen, want de bezoeker zit niet te wachten op een opgeblazen verhaal over jouw prachtige dienst of product. Hij wil gewoon snel kunnen zien wat hij aan jouw organisatie heeft.

Hét moment om verbinding te zoeken

Door op de link ‘over ons’ te klikken, toont de bezoeker dat zijn of haar interesse is gewekt. Dit is dan ook hét moment om de verbinding te zoeken met deze geïnteresseerde bezoeker.

Verplaats jezelf daarom eerst in de gedachten en gevoelens van de bezoeker en vertel hem of haar precies waarom datgene dat je te bieden hebt zo goed aansluit op zijn of haar wensen.

Kruip in de huid van de bezoeker

En dat valt niet altijd mee. Want daartoe moet je als het ware in de huid van de bezoeker kruipen, terwijl je over jezelf gaat praten. En dat is complex. Want je wilt niet opscheppen. Maar je wilt wel vertellen waarin je organisatie zo goed is. Een lastige balans.

Onze vorige ‘Waarom Mediaweb?’ pagina

Op onze vorige pagina kropen we wel heel erg in de huid van de bezoeker. We schoten daarin door. De vragen die we stelden zeiden eigenlijk niets over wat Mediaweb bijzonder maakt.

Oude 'Waarom Mediaweb?' pagina

Meer persoonlijkheid

De bezoeker kon het met alle vragen eens zijn, maar nog werd niet duidelijk waarom hij dan voor ons zou moeten kiezen. Het was allemaal nogal generiek.

We wilden meer persoonlijkheid toevoegen aan deze pagina. En we wilden duidelijk maken waar we voor staan en wat je van ons kunt verwachten als je met ons in zee gaat.

Teveel vanuit perspectief bezoeker kan ook

De bezoeker van jouw ‘over ons’ pagina wil niet alleen weten of jouw organisatie zijn wereld begrijpt. Hij of zij wil ook meer te weten komen over jouw organisatie. Waar die voor staat. Wat hij of zij eraan heeft.

Dus om de bezoeker gelijk een spiegel voor te houden is ook niet handig. Als je een mens in levende lijve ontmoet, verschuil je jezelf ook niet achter een spiegel. Toch? Maar eigenlijk is dat precies wat we in onze eerdere versies van de ‘Waarom Mediaweb?’ pagina deden.

Bezoeker zoekt oplossing voor probleem

Uiteindelijk is iedere bezoeker van je website in principe op zoek naar een oplossing voor een probleem.

Dit vraagt de bezoeker zich af:
  • Heb ik hier iets aan?
  • Ben ik op de juiste plek?
  • Gaat dit bedrijf mijn probleem oplossen?

De ‘over ons’ pagina is de uitgelezen plek om die vragen te beantwoorden. Om te laten zien dat je de bezoeker kent. Om empathie voor hem of haar te tonen. En om je persoonlijkheid te etaleren.

Praat over jezelf in de context van je klant

De ‘over ons’ pagina gaat dus wel primair over jouw organisatie, maar altijd in de context van wat je voor je klanten doet. Welke problemen los je voor hen op?

Vier aandachtspunten voor je ‘over ons’ pagina

Wanneer je de ‘over ons’ pagina van je website gaat (her-)schrijven, let dan op de volgende vier aandachtspunten:

  1. Toon een menselijke, toegankelijke kant. Schrijf in heldere taal en met een conversationele toon die overeenstemt met de rest van je communicatie-uitingen. Vermijd superlatieven als beste in zijn soort, beste ter wereld, vermaard of toonaangevend. Dergelijke kwalificaties moet de lezer zelf tussen de regels door lezen via de kwaliteit van je content. Dat is veel sterker.
  2. Toon je team als echte mensen. Als je medewerkers op de website aan de bezoekers voorstelt, laat dan hun menselijke kant ook zien. Gebruik goede foto’s en geef wat achtergrondinformatie weg.
  3. Probeer iets verrassend in de pagina te verwerken. Gebruik bijvoorbeeld humor om het ijs wat te breken. Humor verbindt mensen op een natuurlijke manier.
  4. Betrek je klanten in je verhaal. Waarom zijn jouw klanten zo over je te spreken? Hoe heb je ze geholpen? Dit is een prima plek om aanbevelingen van je klanten te citeren.
Goede en minder goede voorbeelden

Je kunt veel leren van wat anderen goed of juist verkeerd doen. Daarom hieronder een kleine, redelijk willekeurige selectie van een aantal goede voorbeelden van ‘over ons’ pagina’s en een paar minder geslaagde voorbeelden.

Goede over ons pagina’s:
Minder geslaagde over ons pagina’s:

Zie, of liever voel, je het verschil?

Dit is vooralsnog onze nieuwe ‘Waarom’ pagina. Feedback stel ik zeer op prijs.

Afbeelding: PathDoc / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond