-

Retail media: cruciaal voor merken en retailers

Retail media wordt een cruciaal onderdeel van advertentiestrategieën. Voor merken om zichtbaar te blijven binnen de grote webshops, voor consumenten die geen opdringerige banners meer willen en voor de retailers zelf om de prijzenslag te kunnen overleven. 

Retail media is het adverteren op websites van retailers. Advertenties kunnen op verschillende plaatsen getoond worden, zoals op de homepage, in zoekresultaten, op een categorie- of productdetailpagina. Vergelijk het met banners en posities in de schappen van fysieke winkels. Zo bereiken merken consumenten op verschillende momenten in het online aankoopproces bij een retailer.

Het digitale schap

Het is geen gloednieuwe trend: de afgelopen jaren zag je al dat meer en meer consumenten online aankopen deden, met name wanneer ze hun zoektocht begonnen op de websites van retailers zelf. Hierdoor werd het voor merken steeds belangrijker om ook daar aanwezig te zijn, zodat ze hun publiek konden bereiken. Mede onder invloed van de coronacrisis is deze trend in een stroomversnelling geraakt – tijdens de lockdown werden de ‘digitale schappen’ ineens cruciaal voor de omzet van vele merken. Uit een recent onderzoek door Forrester Consulting blijkt dat 71% van Europese adverteerders retail media inmiddels waardevol vindt, omdat het merken beter in staat stelt in te spelen op juist die verschuiving in aankoopgedrag van fysieke winkel naar webwinkel. 

Meer budget

Het is dus geen wonder dat retail media aan populariteit wint onder zowel retailers als merken. En naarmate retailers en merken betere tools tot hun beschikking krijgen, zullen de budgetten zeker verder toenemen. Dit blijkt ook uit het Forrester-onderzoek, wat aangaf dat 90% van de merken bereid is meer budget aan retail media te wijden – áls de advertentieplatforms van retailers voldoende rapportagemogelijkheden, controle en transparantie bieden. En zo ontstaat voor drie partijen een win-win-win situatie

  • Retailers: een aanvullende inkomstenstroom
  • Merken: een effectieve manier om hun producten te etaleren
  • Consumenten: relevante, gepersonaliseerde productaanbevelingen in de native winkelomgeving.   

Voor retailers levert deze manier van online advertising een extra bron van inkomsten. Daarnaast draagt het bij aan het bouwen van sterkere relaties met merken. Het draait daarbij niet om bestaande trade budgetten die anders worden ingezet, maar om incrementele budgetten vanuit merken en bureau’s die zijn gericht op sales en awareness.

Dicht bij de aankoop

Merken kunnen met retail media een relevant publiek bereiken met advertenties die geplaatst kunnen worden als consumenten dichtbij het moment van aankoop zijn beland, zonder afhankelijk te zijn van third-party cookies. Het levert rijke first-party data op, direct van de retailer, die ook nog eens verzameld wordt op een manier die voldoet aan privacywetgeving. Ook kunnen merken bij retail media hun reclame-uitgaven direct koppelen aan verkoopresultaten. Bovendien biedt het een merkveilige, relevante omgeving voor uitgaven aan digital advertising – en imagoschade is iets wat merken in dit digitale tijdperk zoveel mogelijk proberen uit te sluiten!

Consumenten

Consumenten profiteren tenslotte ook van deze vorm van adverteren: advertenties zijn minder storend, dragen bij aan hun aankoopproces en -ervaring en geven hen sneller en betere toegang tot de producten die ze leuk vinden. Een win-win-win situatie dus.

Over de auteur: Sander Mes is Director of Retail Media bij Criteo

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

pieter

Vind het wel speciaal om vanuit Criteo dit verhaal te komen brengen. Jarenlang display advertising van zijn meest irritante kant bezigen en consumentendata misbruiken en dan kopen zeggen dat er alternatieven zijn om dit soort praktijken te vermijden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond