-

SEO: Zijn er eigenlijk verschillen tussen Google en Bing?

Met het overweldigende marktaandeel van Google zou je bijna vergeten dat er ook nog andere zoekmachines bestaan. Zo lanceerde Microsoft enkele jaren terug Bing en hebben zij inmiddels een marktaandeel van een kleine drie procent weten te vergaren. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de twee zoekmachines? Tijd voor een overzicht.

Een onderzoek heeft onlangs in kaart welke factoren van invloed zijn op het algoritme en bijbehorende zoekresultaten van Bing. Aan de hand van goed scorende websites kwam men tot een lijst van correlerende eigenschappen. Een hogere correlatie wordt gemeten wanneer goed presterende websites (meer van) de eigenschap bezitten, en omgekeerd. In de lichtere kleur wordt vergeleken met opponent Google. In onderstaand overzicht worden kort enkele zaken aangehaald. Het whitepaper met uitvoerige behandeling van de onderwerpen is aan te bevelen.

bing-ranking

Domeinnamen en URL’s
Jarenlang vroegen marketeers zogenoemde exact match domains aan, domeinnamen die van zichzelf al een specifiek zoekwoord bevatten. Wanneer je gevonden wilde worden op ‘speelgoed’ registreerde je niet onlinespeeltuin.nl maar speelgoed.nl. De aanwezigheid van de zoekterm was van nature van positieve invloed op de ranking. Met de recente updates van Google is deze invloed duidelijk afgenomen. De zoekresultaten van Bing wijzen op een minder rigoureuze zoektechniek. Net als Google vestigt Bing de aandacht op zogenaamde natuurlijke linkprofielen, maar is hierin minder specifiek.

bing-ranking2

In het beoordelen van backlinks worden merken lichtelijk ontzien. Zij ondervinden in tegenstelling tot andere domeinnamen het algemeen minder hinder van links met met slechts de merknaam als link-tekst. Bing blijkt echter wat meer moeite dan Google te hebben met het onderscheid.

Sociale media en zoekresultaten
Websites met een goede positie in zoekmachines hebben een significant hoger aantal likes, tweets en plus ones dan anderen. Enerzijds betekent dit dat de online activiteit blijft toenemen, anderzijds dat veel gedeelde content ook vaak goed scoort in de zoekresultaten. Of er sprake is van een causaal verband – sociaal delen zorgt voor een betere positie – blijft nog altijd een discutabel iets.

Content als bepalende factoren
Net als bij andere zoekmachines, geldt ook voor Bing dat content positief correleert met een goede positie. Hoewel de invloed minder nadrukkelijk is dan bij Google, beschikken goed gepositioneerde websites over een aanzienlijke hoeveelheid van sterke content en interne link-structuur.

bing-ranking3

Aantal backlinks
Met het verstrijken van de jaren blijkt er op één punt weinig veranderd: websites met veel backlinks scoren goed. Wel wordt de kwaliteit van deze links van steeds grotere invloed. Bing loopt op dit gebied nog wat achter. Google is beter in staat de waarde van deze links vast te stellen.

Techniek als basis
Het voldoen aan bepaalde technische eisen – gebruik van zoekwoorden, omschrijving, h1-tags en de snelheid van de pagina – is niet langer van positieve invloed op de ranking. Websites die niet voldoen aan deze eisen worden simpelweg bestraft. De techniek binnen SEO is hiermee een basisvereiste geworden. Bing gaat op gedetailleerd niveau iets anders om met deze eisen dan Google. De aanwezigheid van een zoekwoord in de paginatitel lijkt niet te worden meegewogen.

bing-ranking4

Conclusie
Het door Microsoft ontwikkelde algoritme lijkt in vele opzichten sterk op dat van Google. De trends worden over het algemeen ook in de zoekresultaten van Bing waargenomen. Ervan uitgaande dat Google de standaard zet, lijkt Bing wel wat achter de feiten aan de te lopen. Als het op details aankomt is het bijvoorbeeld minder goed in staat de kwaliteit van backlinks vast te stellen. Op het gebied van SEO zorgt Bing hiermee voor weinig verrassingen. De vereisten die door Google worden beschreven zijn bijna een-op-een van invloed op de positie in Bing.

Het uitgebreide whitepaper dat is geschreven naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten, is na te lezen en downloaden.

Deel dit bericht

10 Reacties

Martijn Hoving

@Yoshi, wellicht goed om te vermelden dat het hier om een onderzoek naar Bing in de US gaat, wat niets zegt over Bing in Nederland. Bing in Nederland in vergelijking met Bing in de US (of Bing in het Engels) is een wereld van verschil.

Jan-Willem Bobbink

Zelf vind ik het correct om even aan te halen wie het onderzoek gedaan heeft in plaats van het “Een onderzoek” te noemen. Dat heeft namelijk ook gevolgen voor de perceptie van de de rest van het artikel.

“Het voldoen aan bepaalde technische eisen – gebruik van zoekwoorden, omschrijving, h1-tags en de snelheid van de pagina – is niet langer van positieve invloed op de ranking. Websites die niet voldoen aan deze eisen worden simpelweg bestraft.” Dit is natuurlijk onzin, het zou heel gek zijn dat Bing je bestraft omdat je bepaalde elementen op je pagina mist. Je zult inderdaad minder goed scoren dan je concurrent die deze elementen wel heeft, maar bestraffen impliceert dat je lager gerankt word dan dat je hoort te staan op basis van een maatregel.

Dat is natuurlijk onzin

Yoshi Tuk

Hi Martijn, dank voor je aanvulling. Klopt inderdaad, maar bij gebrek aan (grootschalig) Nederlands onderzoek een aardige indicatie van de werking van Bing. Of is jouw ervaring met Bing anders?

Yoshi Tuk

Hi Jan-Willem, dank voor je reactie. Ik deel je mening. Was ook in de veronderstelling dat de onderzoekers werden genoemd. Wat betreft je kanttekening: Ik doel niet op een daadwerkelijke penalty of straf van Bing. Je ondervindt de negatieve gevolgen (ten opzichte van concurrenten die wel voldoen) in de resultaten. Dat zie ik persoonlijk als een bestraffing van het nalaten van iets. Ik denk dat dit meer met verwoording te maken heeft. We bedoelen hetzelfde ;-).

Wouter Blom

een jaar geleden heb ik ook eens gekeken naar het verschil tussen bing en google. waar ik toen op kwam is het verschil aan indexatie tussen de twee:
doe maar eens site:wehkamp.nl in google meer dan 1.6 mln pages. In bing 361.000.

Dit zou een logische oorzaak kunnen hebben. Doordat Bing minder gebruikt wordt in nederland zal het belang van Bing om te investeren in computer power (cycles en opslag) lager zijn. Uiteraard kan het ook een quirk zijn van de wehkamp website, maar ik zie het ook bij andere websites.
Doordat Bing minder indexeert zullen ze ook minder data hebben en kunnen gebruiken om te zorgen voor de optimale beleving (en ranking) van Nederlanders.

Martijn Hoving

Yoshi, ik weet dat Bing US (Engelse taal) een wereld van verschil is met Bing NL. Daarom is dat US onderzoek niet te generaliseren naar de Nederlandse zoekmachine.

Patrick Lotte

Het stukje techniek als basis heb ik 3 leer gelezen maar klopt niet helemaal lijkt mij. Als het niet van positieve invloed is dan kan het ook geen negatieve invloed hebben, toch?

Dempsey de Koning

@jan-willem:
Wanneer de afwezigheid van een element een negatieve invloed hebben, kunnen we er toch vanuit gaan dat de aanwezigheid een positieve invloed heeft?
Je zegt ook: “Je zult inderdaad minder goed scoren dan je concurrent die deze elementen wel heeft”, wat dus impliceert dat de aanwezigheid van de elementen een positieve invloed heeft.

Als de elementen niet van invloed zouden zijn, dan zouden je concurrenten die deze elementen wel hebben, toch niet hoger scoren?

Sinds wanneer behoren keywordgebruik, omschrijving en H1 tags onder het kopje “Techniek” ?

Jan-Willem Bobbink

@Dempsey dat is dus afhankelijk wat je als nul- / uitgangspunt neemt. Je kunt er hypothetisch vanuit gaan dat als niemand gebruikt maakt van deze elementen, het een positieve invloed heeft als je onpage elementen gaat optimaliseren. Als iedereen netjes de guidelines van zoekmachines implementeert en jij als enige speler dat niet doet, creëert dat dan negatieve invloed of juist geen invloed? 🙂

Het gaat hier om de implementatie van specifieke HTML elementen, lijkt me toch dat dit onder het kopje Techniek valt?

Bingelen

Goedendag,
Het is goed dat er meer wordt geschreven over Bing en SEO enzo dank u daar voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond