-

SEO: Trust flow en citation flow optimaliseren 

Meet E-A-T en Google zal je website vanzelf gaan waarderen. Maar hoe zorg je er als SEO specialist dan voor dat je expertise toont, een autoriteit wordt en betrouwbaar bent? Eén van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is het optimaliseren van je externe linkprofiel. Alles over de metrics Trust- en Citation flow.

Wat voor inzicht geven de trust- en citation flow?

De kwaliteit en betrouwbaarheid van je backlink profiel hebben invloed op je PageRank en dat is precies wat de trust en citation flow inzichtelijk maken. De trust flow en de citation flow zijn namelijk Majestic flow metrics die erg geschikt zijn om de waarde van je backlinks te analyseren, want je kunt beide flows tegenover elkaar zetten en de trust ratio berekenen. Ofwel de verhouding tussen kwalitatieve en kwantitatieve links.

Majestic trust flow

De trust flow geeft je namelijk inzicht in de betrouwbaarheid en kwaliteit van inkomende links. Hoe hoger de trust score, hoe hoger de betrouwbaarheid van een link. Betrouwbare links zijn bijvoorbeeld afkomstig van domeinen of pagina’s met een hoge autoriteitswaarde. Google vertrouwt deze bronnen, wat weer bijdraagt aan de manier waarop Google je website vertrouwt.

Majestic citation flow

De citation flow geeft je meer inzicht in de grootte van je backlink profiel. Een hoge citation score zegt dan ook meer iets over de hoeveelheid verzamelde backlinks. Zet je dit af tegen de trust flow? Dan krijg je goed inzicht in je linkprofiel, want een site met veel backlinks hoeft immers nog niet betrouwbaar te zijn! Dat geldt andersom natuurlijk ook voor websites met een minimaal aantal inkomende links.

Let op: er zijn natuurlijk meerdere tools die je inzicht geven in je backlink profiel, dus overweeg goed of deze flow metrics van Majestic meerwaarde bieden of dat je bijvoorbeeld andere tools als SEMrush en de AR en DR van Ahrefs wilt gebruiken.

Wat is een goede trust flow voor je domein?

Om te bepalen of je een goede trust flow hebt is je concurrentie belangrijk. Je kunt namelijk wel naar een bepaalde trust flow waarde streven, maar als de concurrenten in Google daar nog 10 waarden boven zitten hebben ze op dat gebied een streepje voor. Dat betekent overigens niet dat je niet boven ze kunt ranken, maar dat hangt dan weer af van de kwaliteit van je content of de techniek in je website. 

Daarbij kijk je ook naar de trust ratio van je concurrenten, liggen je flows meer in verhouding (1:1)? Dan is de kans ook groter dat je beter kunt ranken met je website.

Voorbeelden goede trust ratio

Wat voorbeelden uit de praktijk. Vaak zie je bij bedrijven met een hoge autoriteit in de branche een hele goede trust ratio terug. Dat komt omdat zij dankzij hun autoriteit van eigens natuurlijke en sterke links krijgen. Onderstaand zie je voor bijvoorbeeld bol.com en NOS dat de verhouding tussen de waardes erg goed is.

Trust flow en citation flow in je SEO audit

Door de flow metrics tegen elkaar af te zetten krijg je een mooi beeld van de kwaliteit van je backlinkprofiel, of wel de mate van betrouwbaarheid van je site voor Google en bezoekers. Daarmee is het in kaart brengen van die trust ratio een belangrijk onderdeel in je SEO audit. Is de ratio van de flow metrics lager dan 0,5 (trust flow/citation flow)? Dan is er echt werk aan de winkel! Linken websites niet graag naar je? Komt dat door slechte content op je site? Linken de verkeerde of spammy domeinen naar je? Of doe je er niet genoeg aan om de goede links binnen te halen? Een belangrijke conclusie om te bepalen waar de prioriteit moet liggen in je SEO strategie. 

Test je trust en citation flow: backlink checker.

Majestic flow metrics en E-A-T

Ontzettend belangrijk tijdens het beoordelen van je flow metrics: gebruik deze metrics als middel om je linkprofiel te analyseren! Er zijn uiteindelijk tal van andere factoren die de kwaliteit van je linkprofiel mede bepalen. Behandel de flows en de optimalisatie ervan dan ook niet als een doel op zich, maar als middel om betrouwbaarheid en autoriteit te creëren in de branche. Met andere woorden, zorg dat het bijdraagt aan E-A-T (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). 

Zeven strategieën om betrouwbare backlinks te verzamelen

Hieronder ga ik in op zeven strategieën die bijdragen aan het creëren van een waardevol backlinkprofiel, wat je kunt monitoren via je Majestic flow metrics.

Strategie 1: Afbeelding links

Wellicht een wat onderbelichte linkstrategie, maar zeker noemenswaardig. Goede eigen foto’s en afbeeldingen kunnen niet alleen via een artikel of pagina, maar ook via image search een enorm bereik hebben. De kans is ook zeker aanwezig dat je afbeeldingen gedeeld of gebruikt worden op andere websites. Als je al vernoemd wordt als bron, wordt er nog zeker niet altijd naar je website toe gelinkt. Eenvoudige kans om je backlink te claimen! 

Strategie 2: Ego baiting (expert links)

Om een autoriteit te worden in je branche is het vaak erg waardevol om ook andere experts in de branche te betrekken. Zij hebben immers al een hoge betrouwbaarheid in hun kennis(deling). Zodra je hen weet te triggeren met een interessant interview, ze in een top # ‘branche’ expert lijst zet of ze bijvoorbeeld een award uitreikt, is de kans groot dat zij het ook direct in hun netwerk zullen delen. Dat resulteert in een waardevolle link, waar via je ook bezoekers zult genereren.

Strategie 3: Concurrentie-analyse

Analyseer je concurrenten en bekijk of je kansen laat liggen bij mooie, betrouwbare domeinen waar zij ook een link vandaan krijgen. De kans is dan ook groter dat er een link naar je site in zit. Zij kregen het ook voor elkaar! Dit is een goede strategie om op zoek te gaan naar de ‘gaps’ tussen jezelf en je concurrenten en waardevolle backlinks te verzamelen. 

Strategie 4: Local links

Met name voor lokaal gebonden bedrijven is het ontzettend belangrijk om ook aan Google aan te tonen dat je lokaal aanwezig, vindbaar en bekend bent. Bij local SEO wil je dan ook lokale backlinks verzamelen van de lokale stichtingen, verenigingen of bijvoorbeeld evenementen. Het is hierbij minder van belang wat de domein autoriteit is, want die lokale aanwezigheid geeft al vertrouwen. 

Strategie 5: Review case links

Bied je partners een review case aan over de samenwerking en claim een relevante link. Welke partner zou dat nou kunnen afwijzen? Maak er een mooie case van en help hen zo ook betrouwbaarder te worden.

Strategie 6: 404-pagina links

Deze strategie lijkt eenvoudiger, maar vergt wel een tijdsinvestering. Dit is voornamelijk waardevol als je al goed in beeld hebt van welke domeinen je nog een backlink wilt hebben. Dit zijn vaak ook de wat populairdere domeinen. Analyseer het domein en ontdek mogelijk 404-pagina’s. Heb je daar zelf relevante en geschikte content voor? Benader de partij dan en biedt ze je content aan via een backlink, zo lossen zij snel een kapotte pagina op!

Strategie 7: Unlinked mentions

Via tools als SEMrush kun je heel gemakkelijk ‘unlinked brand mentions’ inschakelen. Zo vind je direct mogelijkheden om backlinks te claimen. Je merknaam is namelijk al gebruikt en benoemd, zonde om daar geen backlink van te maken. Dit draagt absoluut bij aan je autoriteit in de branche én aan een natuurlijk linkprofiel. Dit is uiteraard wel alleen mogelijk met een unieke merknaam.

Aan de slag

Deze strategieën helpen je opweg om een natuurlijk, waardevol linkprofiel te creëren, wat je kunt monitoren via de Majestic flow metrics. Daarbij helpen deze strategieën je direct om ook diversiteit te creëren in de verwijzende domeinen. Tip: gebruik metrics en tools altijd als middel tot je doel. Het gebruik van bepaalde tools kan sterk afhangen van je prioriteit. Bepaal daarom waar de prioriteit moet liggen aan de hand van  je SEO audit of analyse.

Over de auteur: Bas de Roy is SEO specialist bij 2Bfound.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond