-

Amazon Business heeft serieuze impact op B2B-handel

Amazon probeert ook de B2B-handel naar het platform te trekken. Voor het ene bedrijf is dat een schrikbeeld, de ander ziet ziet juist een hoop kansen. Maar hoe groot is de impact werkelijk?

Een kleine twee jaar geleden lanceerde Amazon een platform voor de zakelijke verkoop, Amazon Business. Eerst in de VS, het jaar erop volgde Duitsland. Opvallend is hoe verschillend bedrijven reageren op Amazons pogingen. Die lopen namelijk uiteen van ‘Mijd Amazon, op lange termijn schaadt het de markt’ tot aan ‘Eindelijk één kanaal waarop vraag en aanbod bij elkaar kunnen komen.’ Maar wat is er eigenlijk bekend over de impact in praktijk?

Vraag en aanbod in de lift

De groei heeft serieuze vormen aangenomen. Afgelopen zomer telde het platform meer dan 85 duizend verkopende bedrijven. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor, toen brachten namelijk 30 duizend bedrijven hun waar aan de man. Volgens Amazon zelf zou de maandelijkse groei in ieder geval twintig procent groot zijn. Ook de vraagzijde zit in de lift. Een miljoen klanten hebben zich gemeld, een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar eerder.

Vlak voor het einde van 2017 bracht het bedrijf nieuwe cijfers naar buiten die ook laten zien wat een B2B-platform voor één land kan betekenen. Afgelopen april opende Amazon namelijk in een Engeland de marktplaats voor de business-to-businesshandel. Zeven maanden later staat de teller op 90 duizend klanten. Grofweg de helft van de producten die in die periode zijn verkocht was van externe verkopers, 30 duizend in totaal.

Ongeveer in dezelfde periode kondigde het bedrijf een volgende service aan waarmee het bedrijven beter wil bedienen. Met ‘Business Prime Shipping’ worden producten nu binnen twee dagen gratis bezorgd. Daarnaast is een hele rits aan artikelen scherper geprijsd. De service is in feite een rechtstreekse aanval op Staples, Office Depot en vergelijkbare bedrijven.

‘Amazon Business verandert B2B-wereld snel’

Het is niet zo gek dat een hoop B2B-bedrijven de hete adem al in de nek voelen, schreef een adviesbureau al. Voelen ze die niet dan hebben ze niet door dat Amazon ook de B2B-wereld in rap tempo kan veranderen.

Amazon zoekt markten op waar sprake is van grote fragmentatie. Dat betekent namelijk bijna automatisch dat er een hoop aanbieders zijn en product- en prijsvergelijk lastig is voor de klant. Ter illustratie werd het assortiment van een grote webwinkel in (machine)onderdelen en gereedschappen vergeleken met het aanbod van Amazon. Op de marktplaats was het assortiment groter en over het algemeen lager geprijsd. Een bedreiging zou het zeker niet zijn: Amazon bindt een groot publiek en kan een belangrijk deel van de marketing uit handen nemen.

Voor Okko Huisman – oprichter van commerceplatform CloudSuite en kenner van de B2B-markt – bestaat er geen enkele twijfel over Amazons impact op Europa. Die noemt hij zonder meer disruptief. “Zeker wanneer Amazon erin slaagt om alle procurementsystemen die worden gebruikt voor de inkoop te ondersteunen”, denkt hij. Dat is voor veel B2B-bedrijven nu nog de reden om trouw te blijven aan hun huidige leveranciers. “Gecombineerd met een dienst als Amazon Prime wordt het oppassen geblazen voor de traditionele groothandel.”

Zijn verwachting is dat Amazon op termijn vanuit Duitsland de Nederlandse markt gaat bedienen. Op de consumentenmarkt biedt Amazon immers ook al Prime aan vanuit Nederland. “Ik verwacht hetzelfde voor Amazon Business. Nederland wordt zeg maar een provincie met een andere taal.”

Dit bericht is 150 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond