8 vragen – en antwoorden – over geofencing

Op locatie adverteren heeft met geofencing een nieuw momentum te pakken. Bedrijven kunnen via hun apps steeds gerichter targeten in hun fysieke omgeving, wat de deur opent voor location based marketing en dataverzameling. Maar hoe begin je? En wat zijn de valkuilen?

  1. Ben je al bekend met het gebruik van geofencen voor marketing?

Ja: Door het gebruik van een geofence kan je binnen een bepaald gebied marketing bedrijven of waardevolle data verzamelen over de locaties van jouw klant.

Nee: Door digitaal gebieden af te bakenen, creëer je een plek waarbinnen je gericht onderzoek kan doen naar de gedragingen van klanten. Zo’n ‘hek’ kan zo groot zijn als een land of een stad, maar ook zo klein als een winkel of vertrekhal. Het is mogelijk om mensen die in dat gebied komen te volgen, een push te sturen en later te retargetten. Pluspunt: een groot deel van de mobiele gebruikers maakt al gebruik van locatieservices.

  1. Weet je hoe het maken van een geofence werkt?

Ja: Via software kan je een fence bouwen. En op een kaart een gebied markeren waarmee je aan de slag wil.

Nee: Softwarematig fencen is bruikbaar voor grote gebieden, bijvoorbeeld een winkelcentrum of een festival. De range is tussen de vijftig en vijftigduizend meters. Hiervoor heb je in principe geen hardware nodig. En markeer je het gebied via een app en een online dashboard of software. Als je op een kleiner oppervlakte mensen wil bereiken, kan je werken met beacons. De locatie van een gebruiker wordt vervolgens meestal bepaald door WiFi positiebepaling en cellulair. Zie ook: bit.ly/2xXNSsp

  1. Wat je met de klant in het gebied kan doen?

Ja: Een van de meest bekende manier om een geofence te gebruiken is een locatiepush vanuit jouw eigen app, waarmee je de klant binnen jouw gebied kan bereiken.

Nee: Nu adverteren via push-berichten bijna volledig is ingeburgerd kan je met Location Based Marketing een extra slag maken. Lokale aanbiedingen genereren een hogere conversie dan generieke pushberichten. Loopt een klant voorbij een winkel, geef hem een push met een aanbieding. Het is ook mogelijk om direct feedback te vragen na een hotel-, bioscoop- of restaurantbezoek. Of biedt iemand locatie gebonden informatie, bijvoorbeeld over wegafsluitingen of reisinformatie. Meer informatie over de wetten van pushcommerce lees je hier: bit.ly/2kkZBMa

  1. Dat locaties steeds belangrijker worden als onderdeel van apps?

Ja:  Steeds meer bedrijven zijn ook bewust bezig met de integratie van mobiel in de bedrijfsvoering. Dit zie je veelal terug in het aanbieden van apps.

Nee: De locatie is meestal belangrijker voor jouw service dan je denkt. Veel bedrijven maken er al standaard gebruik van in hun apps. Neem bijvoorbeeld Scoupy, MyOrder, Reclamefolder en verschillende bezorgservices. Ook de duidelijke verschuiving naar in-app gebruik ten opzichte van desktop speelt mee. Daarnaast is er bij veel apps sprake van continu ‘ingelogd bezoek’. Dit zijn allemaal zaken die gunstig werken. Een overzicht van mogelijke business cases vind je hier: bit.ly/2vvs6bX

  1. Hoe je met de data die je verzamelt kan retargetten?

Ja: Pushnotificaties werken goed op locatie, maar net zo belangrijk is de mogelijkheid tot data-collectie. Die data kan je gebruiken voor gerichte reclame.

Nee: Er zit veel waardevolle data in de locatie van jouw klanten. Is een klant al drie keer in jouw winkel geweest? Dan kan het tijd worden om hem met een persoonlijke aanbieding te targetten. Ook kun je heatmaps maken van de bewegingen van klanten om te kijken wat een goede locatie is voor jouw nieuwe winkel. Is een klant een paar dagen geleden in jouw bedrijf geweest? Vraag een review of stuur nog een aanbieding.

  1. Waarom je toch echt moet beginnen?

Ja: Mensen worden de hele dag gebombardeerd door reclames. Dus de reclame die wordt gestuurd, moet van hoge kwaliteit zijn. Geofencing helpt daarbij.

Nee: Mits effectief gebruikt, kan geofencing zorgen voor meer gebruik van jouw app, hogere engagement en hogere conversie bij de eindgebruiker. Volgens recente studies vindt zeventig procent van de personen locatieberichten nuttig en converteert 53 procent van de berichten tot een actie. Marketeers die location based marketing inzetten hebben dus een streepje voor. Maar moeten voorafgaand aan een campagne goed nadenken over de voorkeuren en het profiel van de ontvanger om een goede conversie te realiseren. 

  1. Wat je ook helemaal verkeerd kan doen?

Ja: Zoals bij alle pushberichten moet je waken voor overkill. Gebruik de vuistregel dat je niet meer dan één bericht per twee weken stuurt.

Nee: Kijk bij het bepalen van je doelstellingen goed naar de nauwkeurigheid van het geofence dat je wilt zetten. Locatiebepaling via bluetooth werkt vaak niet omdat die niet standaard aanstaat bij veel operating systems – hoewel het nieuwe IoS van Apple bluetooth wel al constant aan heeft staan. Kies je voor een provider die werkt met GPS, dan is er vaak veel batterijgebruik van een app, waardoor mensen de app mogelijk snel verwijderen als ze daar achter komen.

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Zelf een systeem bouwen is mogelijk, maar kost veel mankracht en programmeurs. Er zijn ook tal van software-aanbieders die je kunnen helpen.

Nee: Let bij het zoeken van een systeem of partner er onder andere op dat deze ondersteuning biedt voor verschillende methoden voor locatiebepalingen zoals bluetooth en wifi. En dat er sprake is van een duidelijk campagnemanagement en duidelijke datacollectie. Weet ook dat er veel keus is, want de markt met softwareaanbieders is inmiddels enorm. Bij apps als Snapchat kan je bovendien al gebruik maken van ingebouwde geofence-mogelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug