-

Zijn sms-vervolgberichten reclame of niet?

Een recent besluit van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) lijkt het spamverbod met betrekking tot het sms-verkeer iets te hebben verzacht, maar tegelijk is er veel onduidelijk ontstaan over wat er nu wel of niet is toegestaan. Dat schrijft de Branchevereniging voor dialoogmarketing.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft in een recent besluit bepaald dat sms-diensten die via websites worden aangeboden, niet altijd een vorm van direct marketing zijn. En dus hoeft niet elke sms een afmeldmogelijkheid te bevatten.

Het gaat om sites waarbij een mobiel nummer moet worden ingevoerd om een prijs te kunnen winnen. Degene die het spelletje speelt ontvangt eerst een sms met een aanmeldcode en vervolgens diverse berichten met een link naar het spelletje, zonder afmeldmogelijkheid. Volgens het CBb wordt het spamverbod daarmee niet overtreden.

Toezichthouder ACM zag het versturen van vervolg-smsjes zonder geldige afmeldmogelijkheid juist wel een overtreding van het spamverbod en heeft in 2009 al eens een last onder dwangsom opgelegd. Volgens het spamverbod moet bij elk elektronisch bericht (e-mail, sms) van commerciële aard een geldige afmeldmogelijkheid worden geboden.

Het argument dat het CBb nu gebruikt is dat de vervolg-smsjes slechts een link bevatten waarmee de ontvanger wordt geïnformeerd over de dienst. Bepalend is, of er sprake is van ‘een vorm van reclame, werving of verkoopbevordering’.

In de praktijk zal het verschil tussen een commercieel vervolg-smsje met dienstinfo en reclame echter niet altijd duidelijk zal zijn, zegt de branchevereniging. Immers, het is denkbaar dat een bericht met een link waarmee opgeroepen wordt om gebruik te maken van een dienst wel als reclame, werving of verkoopbevorderig wordt geïnterpreteerd, gezien het wervende en commerciele karakter van zo’n bericht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond