-

Social Travel 30: Op weg naar herstel

In het derde kwartaal van 2021 veert de reisbranche weer op, maar komen ook fundamentelere vragen bovendrijven op sociale media: moet alles wel weer verder zoals het voor corona ging?

Nu we langzaamaan de pandemie achter ons laten, gaat er letterlijk een wereld opnieuw open. Trips naar verre, exotische oorden en parelwitte stranden kunnen weer geboekt worden. Maar is dat ook wat mensen willen? Tijdens de pandemie is er een verhoogd bewustzijn ontstaan voor de gevolgen van de klimaatcrisis, mede door het IPCC rapport van de Verenigde Naties.

Ook zijn velen erachter gekomen dat het prima vertoeven is in eigen land of nabijgelegen regio’s. Gaan mensen ooit weer zoveel reizen als voor de pandemie? Als het aan KLM topman Pieter Elbers ligt wel. Hij voorspelt dat het vliegverkeer eind 2023 weer terug is op het oude niveau. Protestgroepen als Extinction Rebellion steken hier liever een stokje voor. In dit artikel zetten we de ontwikkelingen van het derde kwartaal in de reisbranche uiteen.

Dit kwartaal zien we dat de KLM en TUI de koppositie hebben weten te behouden. Van der Valk Hotels is echter 15 posities gedaald, van de derde naar de achttiende plaats. Sunweb is weer een paar plekken gestegen en staat nu op de derde positie. Nieuwkomers in de lijst zijn GOGO, VVV Texel, Novasol en Travelhome.

Gaan reizigers bewuster om met het klimaat?

In de analyses voor de Social Travel 30 valt op dat er veel ophef ontstaat op social media rondom klimaatgerelateerde items. Vliegtuigmaatschappijen lagen in verband met dit antwoord natuurlijk altijd al onder vuur, maar met het herstel van de reisbranche in het vooruitzicht lijkt de oppositie feller te worden. Willen we terug naar het oude normaal of grijpen we de kansen van de pandemie aan en gaan we voor een nieuw normaal?

Klimaatprotesten op Eindhoven Airport en Schiphol

Leden van de protestgroep Extinction Rebellion protesteerden op 25 september bij de luchthavens Eindhoven Airport en Schiphol. Ze zijn het niet eens met de, volgens hen, te vrijblijvende afspraken van de luchtvaartindustrie om uitstoot te verminderen. Deze protestgroep pleit voor heldere afspraken. De demonstratie verliep gemoedelijk en reizigers hebben er weinig last van ondervonden. Ook liet de protestgroep weten dat de demonstratie niet gericht was tegen de luchthavens of tegen de reizigers, maar enkel tegen de overheid.

In de volgende grafiek zie je duidelijk een piek in volume op de woorden “Eindhoven Airport” op de dag van de demonstratie. Deze piek wordt voornamelijk veroorzaakt door berichten op Twitter.

Onnodige tussenstops op Eindhoven Airport zorgen voor verontwaardiging

Onder milieuactivisten en omwonenden is ook verontwaardiging ontstaan door het nieuws dat TUI lege Boeings laat overvliegen uit Amsterdam om vakantiegangers vanuit Eindhoven Airport naar de Griekse eilanden te vliegen. TUI vliegt vanuit Eindhoven Airport naar Kos en Kreta, maar heeft op Eindhoven Airport geen vliegtuigen gestationeerd. Natuurlijk zou je theoretisch ook vanaf Schiphol Airport naar deze bestemmingen kunnen vliegen, maar TUI geeft aan via reisroutes vanaf Eindhoven Airport tegemoet te komen aan de marktvraag in de regio. De vraag is hoeveel comfort zij reizigers willen bieden ten koste van het klimaat.

Vliegverkeer eind 2023 terug op het oude niveau

Als het aan de topman van KLM ligt, is het vliegverkeer zo snel mogelijk weer terug op het oude niveau. Pieter Elbers snakt naar harmonisatie in het coronabeleid voor reizigers binnen en buiten Europa. Hij gaf aan blij te zijn met de recente aanpassingen van het reisbeleid vanuit de Nederlandse overheid, maar de eenheid binnen de Europese Unie is nog ver te zoeken. Dit geeft een hoop onduidelijkheid voor luchtvaartmaatschappijen en reizigers. Pieter Elbers heeft hoop dat het vliegverkeer eind 2023 weer terug is op het oude niveau. Hierdoor ontstond een discussie op Twitter, waardoor er een piek te zien is in het aantal berichten over KLM na de toelichting op de kwartaalcijfers.

 

Booking.com betaalt CO2-korting terug

De pandemie heeft Booking.com natuurlijk niet in de koude kleren gezeten. Uit een kijkje in de boeken van het moederbedrijf blijkt dat de organisatie absoluut profiteert van de versoepelingen. Daarom heeft de organisatie besloten om een deel van de steun terug te betalen. De organisatie kreeg onder andere coronakorting op de CO2-heffing, maar heeft deze gerestitueerd. Werner Schouten, voorzitter van De Jonge Klimaatbeweging bejubelt deze actie en roept de industrie op hier een voorbeeld aan te nemen.

Sunweb hoeft Corendon niet over te nemen

Twee jaar geleden maakte Sunweb bekend zijn Nederlandse concurrent Corendon over te willen nemen. Sunweb was bereid hiervoor € 146 miljoen neer te leggen. Corendon had hier wel oren naar, maar liet meer dan een jaar passeren voordat het zijn fiat gaf voor de overname. In de tussentijd is er natuurlijk een hoop gebeurd in de reisbranche. Sunweb zag af van de deal, wegens het niet op tijd voldoen aan de voorwaarden. Corendon spande een rechtszaak aan en wilde Sunweb hiermee dwingen toch over te gaan op overname. Deze rechtszaak hebben ze verloren. De rechter besliste dat de overname niet door hoefde gaan volgens de eerder overeengekomen voorwaarden. De twee partijen moesten terug naar de onderhandelingstafel en ook daar is niets uitgekomen. Hierdoor belandde de zaak weer voor het gerecht. Opnieuw trok Sunweb aan het langste eind. “We zijn blij dat deze rechtszaak tot een einde is gekomen en dat er duidelijkheid is voor onze werknemers en die van Corendon,” aldus topman Mattijs ten Brink (Sunweb).

In ander nieuws…

Na de versoepelingen van de coronamaatregelen in juni ging het goed mis met de besmettingscijfers. Dit heeft de reisbranche maar liefst 100 miljoen euro gekost aan annuleringen. De zomer is hierdoor te laat op gang gekomen, waardoor veel reisorganisaties belangrijke inkomsten mis zijn gelopen.

Zowel de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) als de ABN Amro pleiten voor het verlengen van de overheidssteun voor reisorganisaties. ABN Amro geeft aan dat het verlengen van de steun zinvol is voor het herstel van de economie. Pieter Elbers (KLM) is ontzettend blij met het nieuws dat de Verenigde Staten de landsgrenzen in november wil heropenen voor gevaccineerde Europeanen. Dit is volgens hem een belangrijke stap in het herstel van de reisbranche.

Waar voor de een de focus ligt op het herstel van de reisbranche, pleit de ander voor herstel van het klimaat. Willen we terug naar het oude normaal of moet iedereen in de toekomst zijn reisgedrag aanpassen? Duurzaam reizen is een begrip geworden. Veel mensen blijven dichter bij huis, pakken in plaats van het vliegtuig de bus of de trein, compenseren de CO2-uitstoot van hun vlucht of kiezen voor een ecohotel of duurzaam verblijf. We zijn benieuwd welke duurzame initiatieven we voorbij zien komen in de volgende Social Travel 30!

Over de auteur: Pearl Vink is Content Marketeer bij OBI4wan.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond