Spielwork: ‘Ruimte voor nieuw soort jobboard – openheid loont’

Er is verrassend genoeg nog ruimte voor een nieuw soort jobboard. Op het recent gelanceerde Spielwork zijn de standaard, door een HR-afdeling gefabriceerde, vacatureteksten uit den boze. En komen bedrijven er niet mee weg als ze slechts twee regels wijden aan dat wat ze zelf te bieden hebben. Spielwork – in feite een vacaturesite en contentbureau in één – vraagt bedrijven eerlijk te zijn over het werk. KPN, Elsevier en Vopak gingen het experiment aan en gaven de touwtjes deels uit handen.

Wie een blik werpt op een gemiddeld jobboard struikelt al gauw over de algemeenheden en standaard teksten. Na een werkomschrijving, flinke opsomming van (profiel)eisen en benodigde ervaring is er vaak nog net wat aandacht voor het marktconforme salaris en de inspirerende werkomgeving. Wat een bedrijf zelf te bieden heeft, wordt vaak vergeten.

‘Niets meer in scene gezet’

Niet zo gek dus, zegt oprichter Manus Aa (foto links), dat een werkzoekende geen realistisch beeld krijgt van het werk. En er dus zoveel onbruikbare sollicitaties worden ingediend. Met vacaturebank Spielwork wil hij bedrijven helpen communiceren. Want zeker het jongere publiek, de (post)millennials, heeft heel andere behoeften.

Een redacteur van Spielwork krijgt daarom zoveel mogelijk vrijheid om de vacature in te vullen. Op basis van een interview met iemand die de baan nu al heeft wordt een agenda met de leukste en minst leuke dagen samengesteld.

De vacature bevat daarnaast onder meer praktijkvoorbeelden, een werkverdeling in taartdiagram en speciaal gemaakte foto’s en een video. Bestaat een werkweek dus in praktijk uit 45 uur dan wordt dat eerlijk vermeld. Is die ‘inspirerende werkomgeving’ niet meer dan een standaard bureau onder een tl-lamp, dan wordt dit ook duidelijk.

“Niets wordt in scene gezet. Je ziet ook de wat kwetsbaardere kant van een bedrijf.” Bied je een doorsnee kantoor als werkplek dan zoek je dus mensen die dat geen al te groot minpunt vinden, redeneert hij.

Afbeelding: voorbeeld vacature, overzicht

Afbeelding: voorbeeld agenda

‘Durf mensen af te schrikken’

Natuurlijk wringt dat weleens bij zijn klanten. Dan wil een bedrijf bijvoorbeeld een administratieve functie mooier omschrijven dan die in werkelijkheid is. “Want wie wil er nu zo’n saaie baan, vraagt een recruiter zich dan af. We blijven vertellen dat hij daarmee in zijn eigen vingers snijdt. Anders dan diegene zich dus kan voorstellen, zijn er mensen die hier juist in geïnteresseerd zijn. Uiteindelijk wil je alleen die mensen aantrekken.”

Dat die transparantie ervoor zorgt dat bedrijven hierdoor kwalitatievere sollicitaties ontvangen, hoeft Aa opvallend genoeg niet heel vaak uit te leggen aan bedrijven. “HR-medewerkers en recruiters snappen dit over het algemeen heel goed. Je moet mensen durven afschrikken, dat levert betere matches op. Tijdgebrek is alleen een veelgehoord probleem. Daarom hebben we ervoor gekozen niet alleen een vacatureplatform te bieden, maar het werk uit handen te nemen.”

‘Scheelt hoop loze gesprekken’

In hoeverre Spielworks aanpak daar al in slaagt is nu nog moeilijk vast te stellen. Het bedrijf heeft sinds afgelopen zomer de vacatures van veertig organisaties mogen maken en publiceren. Tussen die bedrijven zitten grotere namen als Elsevier, Nuon, KPN en Vopak, maar ook kleinere bedrijven melden zich nu, vertelt Aa.

“Uiteindelijk gaat het ons natuurlijk om de metrics. Nu kan ik nog gemakkelijk zeggen dat iedereen die via ons platform een baan vond, daar nog steeds werkt. Belangrijker vind ik daarom de ervaringen en die zijn heel goed. Een bedrijf als Vopak heeft hierdoor bijvoorbeeld heel andere sollicitatiegesprekken: kandidaten hebben al een veel gedetailleerder beeld van een baan. Het scheelt ze een hoop loze gesprekken.”

‘Draait niet meer om functie’

Hoewel Aa het bedrijf is gestart op basis van zijn onderbuikgevoel en onderzoeksresultaten, ziet hij de aannames ook steeds vaker in de praktijk bevestigd. Zoals onlangs in De Volkskrant was te lezen, krijgen met name jonge bedrijven door dat openheid – over bijvoorbeeld het salaris – aantrekkelijk is. Het principe komt ook terug in onderzoeken, vertelt hij. Het draait voor mensen om de zogeheten ‘realistic job preview’. Werkzoekenden hebben behoefte aan zoveel mogelijk eerlijke informatie om zelf een goede selectie te kunnen maken. “Iemand die al tien jaar als accountmanager werkt, weet heus wel wat de essentie is van zo’n baan. Maar wat betekent het in de context van een specifiek bedrijf?”

Eerlijkheid, zoals Aa het noemt, wordt met het oog op de toekomst nog veel belangrijker. Millennials laten zich al in grote mate leiden door de ‘waarom’ van hun werk. De generatie erna, zo verwacht hij, laat zich zeker niet meer leiden door salaris alleen. Het gaat jongeren om de betekenis van hun werk. “Jongeren weten heel goed wat ze willen en zoeken in hun werk.” Hij verwacht dat post-millennials alleen niet meer in functies denken. “Ze willen een ontdekkingsplatform dat ze helpt bij hun zoektocht.”

Als hij ziet hoe gewend iedereen nu al is aan ‘swipen’ kan hij niet anders dan concluderen dat vacatures met verkooppraatjes en ‘bullshit’ zo snel mogelijk worden weggezapt. Dat jongeren niet meer lezen gelooft Aa niet. “We lezen nu al dagelijks vele kranten aan informatie. Die info moet alleen behapbaar, mobiel en visueel worden opgediend.”

1 Reactie

Prachtige business en 100% zeker (mits ze het product schaalbaar krijgen & winnen van de concurrentie) de toekomst, voornamelijk omdat iedereen op zoek is naar deze eerlijke / echte info. Dit is wat de markt wil.

Toch zouden ze al snel deze content moeten herplaatsen als premium content op een Indeed of iets dergelijks, daar zou je pas echt kunnen zien hoe de massa op deze insteek reageert, zou baanbrekend kunnen zijn. Moet Indeed wel eerst even de portemonnee open trekken. =)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug