Stemgestuurd betalen maakt flinke vorderingen
Amazon maakt het dit jaar mogelijk de betaalfunctie Amazon Pay te koppelen aan Alexa-apps. Daarmee worden voorzichtig nieuwe stappen gezet op het vlak van ‘voice commerce’. En kunnen stemgestuurde betalingen een grotere rol gaan spelen.
Enkele weken voor het einde van 2017 kondigde Amazon aan dat ontwikkelaars hun ‘Alexa Skills’ kunnen uitbreiden met Amazon Pay. Het betekent dat gebruikers dan in staat zijn nog eenvoudiger te betalen – namelijk met de betaalgegevens die zijn opgeslagen in de digitale portemonnee van het bedrijf. Als voorbeeld noemt Amazon de Jeopardy!-app. Tegen betaling is het vragenspel voor Amazons slimme speaker Echo uit te breiden. Een ‘order’ die dan dus van begin tot einde met de stem in orde is te maken.
De aangekondigde betaalfunctie verkeert vooralsnog in een ‘private beta’ status, de komende maanden wordt deze publiekelijk beschikbaar. Amazon hoopt dat de herkenning het persoonlijke karakter van Alexa vergroot. Het bedrijf verwacht dat met name instellingen die donaties willen ophalen, reserveringen voor restaurants verzorgen en tickets voor evenementen verkopen hier als eerste gebruik van maken.
Betere integratie ‘voice commerce’ en betalen
Experts verwachten al enige tijd dat de strijd tussen digitale assistenten als Alexa, Siri (Apple), Cortana (Microsoft) en Google Assistant heviger zal worden. Zowel op de smartphone, slimme thuisapparaten en in de auto moeten deze stemgestuurde diensten het leven vergemakkelijken. Binnen ‘voice commerce’ – iets met een gesproken opdracht bestellen – zijn ‘voice payments’ natuurlijk een belangrijk onderdeel. De betaling gaat idealiter naadloos op in de geboden gebruikerservaring. Moeten gebruikers nog een extra akkoord geven op de afronding ervan dan is dat een extra hobbel richting de eindstreep.
De grote techbedrijven zijn allemaal druk bezig om betalen een natuurlijker onderdeel te maken van de voice-diensten. Iets meer dan een jaar geleden lanceerde PayPal al een functie om via Apples Siri geld over te maken aan andere PayPal-gebruikers (P2P). Banken zetten op hun beurt vergelijkbare stappen. Bijvoorbeeld via een integratie met Siri of door met de software van bedrijven zoals Nuance een eigen assistent in te bouwen in de app. Amazon nodigt ontwikkelaars nu dus ook uit zich voor te bereiden op de gemaksservice.
‘Meer gemak nodig’
Overigens zijn het niet alleen de betaal- en techbedrijven die inspelen op deze (aanstaande) trend. In de eerste helft van vorig jaar bracht koffieketen Starbucks een eigen assistent op de markt. In de app van de digitale koploper kan sindsdien met een stemcommando worden besteld en betaald. Domino’s Pizza deed enkele maanden later iets vergelijkbaars. De gebruikers van de zogenoemde ‘Easy Order’-functie in de app kunnen hun pizza nu ook bestellen via Alexa. Een van de vijf gebruikers doet dat ook daadwerkelijk.
Afgelopen zomer publiceerde BI Intelligence al een onderzoeksrapport waaruit blijkt dat achttien miljoen Amerikaanse consumenten een betalingen hebben gedaan met hun stem. Dat is ongeveer acht procent van de respondenten. Dat aantal gaat de komende jaren enorm toenemen, zo wordt er verwacht. Tot 2022 is de verwachte samengestelde jaarlijkse groei 31 procent. ‘Onze data laten zien dat de revolutie al is gestart. Meer dan verwacht proberen gebruikers dergelijke functies’, zo wordt er gezegd.
Vooralsnog betalen consumenten met name kleine bedragen met een stemcommando, merkt The Financial Brand op. Voor het het grotere succes van ‘voice payments’ moeten bedrijven nog meer gemak en personalisatie bieden. Machine learning, betere herkenning van de stemcommando’s en integratie met andere kanalen – zoals Amazon nu dus doet – zijn daarin volgens het magazine belangrijke stappen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond