-

Waarom we met robots moeten praten

Binnenkort praten we met machines alsof het niets is, alsof ze personen zijn. Als we de voorspellingen mogen geloven zijn er in 2020 meer dan twintig miljard connected devices, die je leven makkelijker maken. Er zit bijna niets anders op dan deel te nemen aan deze virtuele evolutie. Maar welke acties moeten we zelf ondernemen om de evolutie te adopteren?

Bovenstaande is een goed voorbeeld van hoe wij, over een niet al te lange tijd, zullen praten met machines. Een evolutie die immens en onvermijdelijk zal zijn. In deze digitale ‘stem’ is een daadwerkelijk persoon te herkennen. Zelfs meer dan een persoon; de digitale persoon fungeert als een (bijna menselijk) persoonlijke assistent. Een assistente waarmee je kunt praten, die voor je zorgt, die op de hoogte is van je alledaagse bezigheden en activiteiten. Maar, voordat zo’n stem 100% menselijk aanvoelt, zijn er nog een paar stappen die we moeten ondernemen.

Stap 1: Gebruik de virtuele assistent vaker

Vandaag de dag hebben virtuele assistenten zoals Google Assistant, Siri, Alexa en Cortana al een aandeel van tien procent in de zoekmarkt. Dat betekent dat vijftig miljard zoekopdrachten per maand gesproken worden, in plaats van getypt. Die groei is bereikt in slechts één jaar tijd. Nog interessanter: 41% van de mensen heeft zelfs deze virtuele assistenten in het afgelopen half jaar voor het eerst gebruikt.

Ook slimme apparaten voor in huis van Google, Amazon en binnenkort ook van Apple, mogen niet vergeten worden. Deze apparaten schaffen we namelijk aan om bepaalde aspecten in het leven te vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld aan de hulp die wordt geboden bij het afspelen van muziek en het eenvoudig Netflixen zonder op zoek te hoeven naar de afstandsbediening. Mede door de opkomst van deze home devices, duurt het niet lang voordat we gewend zijn aan deze ‘assistenten’ in ons dagelijks leven. De eerste stap is dus voor een groot deel al gezet. We zijn en zullen de virtuele assistenten steeds meer gaan gebruiken.

Stap 2: Leer omgaan met de virtuele assistent

De tweede stap is het opnemen van voice search in ons dagelijks systeem. Dit is simpelweg door het ook daadwerkelijk te gebruiken. Denk aan het jaar 2000, toen moesten we leren om de juiste vragen (tikkend) te stellen aan Google.

Een groep die al een voorsprong heeft op het praten met assistenten, de zogenaamde early adopters, zijn kinderen. De kinderen van vandaag zijn in het digitale tijdperk geboren en zijn volledig gewend aan de nieuwste technologische snufjes. Denk aan kinderen die tegen een telefoon of tegen Siri praten alsof ze een werkelijk gesprek aan het voeren zijn. De natuurlijke soepelheid waarmee zij dit doen, hebben volwassenen niet. Volwassenen worden van dezelfde klus eerder nerveus en weten niet gauw wat ze dan precies moeten vragen aan Siri.

Kortom, laten we de nervositeit om te praten tegen een apparaat opzij schuiven. Laten we doen alsof het een persoon is en de generatie van de hedendaagse kinderen navolgen. Onze ouders (de Babyboom generatie) zullen nooit écht begrijpen hoe Google, Whatsapp of Facebook werkt. En dat willen we niet. Loop niet achter, maar stort je in de enige manier om erin mee te gaan: een boel vragen stellen aan de virtuele assistent. Door het te doen, leren we op welke manier we onze vragen moeten formuleren.

Als je naar de eerste twee stappen kijkt, zie je dat het een persoonlijke aanpak vergt. Alleen dan kun je het meeste uit je assistent halen.

Stap 3: Breid de bekwaamheden van de virtuele assistent uit

Dit is te realiseren door de spraakopdrachten te integreren op professioneel gebied. Aan de hand van de volgende praktische voorbeelden kunnen bedrijven nadenken over de integratie die in de nabije toekomst mogelijk is.

  • Digital agency TamTam werkt samen met Eneco: een van de grootste energieleveranciers van Nederland. Om te anticiperen op de virtuele assistent is het volgende scenario denkbaar. Stel je voor dat je op de bank ligt en het koud hebt. Door enkel hardop te zeggen: “Hey Google, ik heb het koud”, kan de assistent vervolgens reageren met: “Ik zet de thermostaat op 22 graden.”

  • Video producing agency Unskippable zou kunnen nadenken over het creëren van video’s als antwoord op de vragen die we aan onze assistenten stellen. Denk hierbij aan het tonen van zoek alternatieven in de vorm van video’s via bijvoorbeeld Chromecast.

  • Een idee voor marketingbureaus zoals Expand Online en Trust Agents: zorg dat een website op alle mogelijke vragen wordt gevonden. Als je je assistent vraagt wat Happy Socks zijn, dan moet het marketingbureau ervoor hebben gezorgd dat een klant wordt genoemd: “Volgens Zalando zijn Happy Socks grappige sokken met gekke prints. Wil je de collectie zien?”.

Het volgende geldt voor ons allemaal: deel kennis, maak meer geweldige content en vul het aan met structured data. Op die manier profiteert iedereen ervan als jij je assistent een informatieve vraag stelt.

De evolutie is in zicht

Kortom, de eerste stap is meer gebruikmaken van de assistenten. Stap twee is dat we de virtuele assistenten moeten zien te integreren in ons dagelijks systeem. De derde en tevens laatste stap is om de mogelijkheden van virtuele assistenten zodanig uit te breiden dat klanten geholpen worden in het dagelijks leven.

De virtuele revolutie is in zicht. Neem dus deel aan deze evolutie door het persoonlijk en professioneel op te pakken. Want je wilt niet de enige zijn zonder assistent, toch?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond