-

Stapt ook Apple in de betalingen?

Verschillende partijen zijn in de race om een digitale portemonnee te ontwikkelen welke het liefst ook offline te gebruiken is. Na PayPal en Google namen afgelopen week de geruchten toe dat ook, hoe kan het ook anders, Apple zich gaat mengen in deze strijd.

Tijdens de presentatie van Apple’s kwartaalcijfers hintte ceo Tim Cook, dat zeer binnenkort producten worden gelanceerd in “exciting new product categories.” Daarnaast gaf hij aan dat Apple’s ecosystem – bijvoorbeeld het bestand aan iTunes-accounts – in de toekomst van zeer grote waarde kan zijn. In combinatie met de eerdere geruchten dat de iPhone 5S mogelijk over een nfc-chip zal beschikken lijkt het bedrijf zich te storten op het mobiel betalen. Met zo’n near-field-chip wordt het mogelijk op korte afstand contactloos betalingen te verrichten.

Apple beschikt inmiddels over de gegevens van meer dan 500 miljoen creditcards. Een prima basis om een betalingssysteem te ontwikkelen. Op de vraag aan Cook of deze nieuwe producten te maken zullen hebben met betalingen en hoe hij denkt over de markt van mobiele betalingen antwoordde hij: “Ik denk dat het in de kinderschoenen staat. Het komt nu pas uit de startblokken.”

Waar de ene analist verwacht dat Apple deze betalingsgegevens kan en zal gebruiken in een te ontwikkelen product is de ander minder zeker. Zo bericht CNET dat het bedrijf, zeker na het debacle van Maps, terughoudend is in het voor de troepen uitlopen. Liever wordt er gewacht tot de betreffende markt volwassener is en ze een perfecte gebruikerservaring kunnen bieden.

Met de introductie van de Passbook-app lijkt het bedrijf in ieder geval een eerste stap te hebben gezet. De variant op de digitale portemonnee slaat tickets, boarding passes en cadeaukaarten op. Het biedt echter geen mogelijkheid tot een transactie. Hoe het zich ook zal ontwikkelen, hoofd e-commerce bij Visa denkt dat er voor de gegadigden maar één manier is de strijd te winnen. Het zal een systeem moeten zijn waarmee retailers de strijd aan kunnen gaan met Amazon. Het zal consumenten in de winkel van net zo veel informatie moeten voorzien als Amazon dat online kan.

Ook in Nederland wordt er geëxperimenteerd met deze zogenaamde nfc-chip. Zo introduceren ING en ABN Amro betaalkaarten met deze chip. Rabobank zet met name in op MyOrder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond