-

Stripe: ‘Nog dit jaar live in Nederland’

Het Amerikaanse fintechbedrijf Stripe stelde afgelopen najaar een ‘Head of Benelux’ aan. Kort daarna zijn er allerlei lokale betaalmethoden toegevoegd aan het platform van de payment service provider. Van een officiële Nederlandse lancering is nog geen sprake, maar die lijkt niet ver weg.

Stripe, dat werkt voor bekende namen als Slack, Facebook en Kickstarter, weet dat Europa nogal wat lokale en veelgebruikte betaalmethoden kent. De recente uitbreiding met iDeal, Bancontact, Giropay, Sofort en SEPA incasso is dan ook een belangrijke stap om hier meer voet aan de grond te krijgen. Met de aanstelling van Duco van Lanschot als ‘Head of Benelux’ – voorheen verantwoordelijk voor de internationalisering van Blendle – wil Stripe zich klaarmaken voor een officiële livegang in onder meer Nederland. De verwachting is dat het bedrijf nog dit jaar de deuren opent, vertelt Van Lanschot in een gesprek met Emerce.

Wat zijn je belangrijkste prioriteiten voor de komende tijd?

“Mijn belangrijkste taak is om startups, scaleups en ontwikkelaars op weg te helpen met de technologie van Stripe. Het doel is om ze te laten zien dat er tijd is te besparen. Neem bijvoorbeeld de ‘subscription-’ en SaaS-bedrijven waar veel herhaalaankopen plaatsvinden. Veel daarvan bouwen hun eigen ‘subscription logic’. Daar steekt nogal wat waardevolle tijd en capaciteit van ontwikkelaars in, energie die beter gebruikt kan worden voor het doorontwikkelen van eigen producten. We helpen ze daarom met kant-en-klare oplossingen die in korte tijd zijn te implementeren. Het afgelopen jaar hebben we ons product steeds meer aangepast aan de Nederlandse markt. De laatste stap daarin was de ondersteuning van iDeal en SEPA. In landen als Frankrijk, Singapore en Australië werkt de meerderheid van de startups al met Stripe. Zo’n zelfde doel heb ik voor de Benelux.”

Is je overstap naar de betaalwereld een resultaat van je werk bij Blendle?

“Een direct resultaat zou ik het niet noemen. Maar bij Blendle sprak ik met uitgevers van over de hele wereld en eigenlijk worstelt iedereen met hetzelfde probleem. Betalen is echt één van de laatste grote onopgeloste problemen van het internet. Het is complex, gefragmenteerd en in ieder land weer anders. Een API zoals we die bieden helpt bedrijven bij het overwinnen van deze obstakels. We geloven dat betalen een probleem is dat zijn oorsprong vindt in de code, niet in finance.

Een aantal jaar geleden werd de interface van Stripe al vertaald naar het Nederlands. Helemaal nieuw is het bedrijf hier dus niet. Hoe groot het succes in de Benelux nu al is, maakt Van Lanschot niet duidelijk. Gebruikscijfers per land evenmin. Wel wil hij kwijt dat het bedrijf nu miljarden dollars voor honderdduizenden bedrijven in vijfentwintig landen verwerkt. “De Benelux en met name Amsterdam hebben een levendige startup- en ontwikkelaarscommunity dus dit is natuurlijk een belangrijke volgende regio voor ons.”

Wanneer wil je Stripe officieel lanceren in Nederland?

Het belangrijkste is om ons product aan te passen aan de lokale behoeften. De ondersteuning van iDeal en Bancontact was daarin de belangrijkste stap voor ons. Hoewel ik nog geen specifieke datum kan noemen is het plan in ieder geval om later dit jaar te lanceren.”

Wat is de grootste uitdaging op de markt hier?

“De uitdaging schuilt met name in het feit dat het drie relatief kleine eigen markten zijn. Ik zie dit tegelijkertijd als een uitdaging en een voordeel. Het dwingt ondernemers namelijk ook om direct na te denken over opschaling en internationale uitbreiding. Voor platforms en online marktplaatsen creëert dit vele complexiteiten. We willen bedrijven helpen bij die internationale opschaling. Een paar maanden nadat Kickstarter overstapte, kon het live in acht nieuwe landen. Dat is de meerwaarde die we willen bieden.

Maar we moeten er wel voor zorgen dat onze producten bekender worden. Stripe is buiten de community van ontwikkelaars nog relatief onbekend. Dat hopen we te veranderen.”

Er zijn hier al genoeg alternatieven voor Stripe. Hoe denken jullie je nog te kunnen onderscheiden?

“We zijn de enige payment service provider met een zeer scherpe focus op ontwikkelaars, startups en scaleups. Voor deze doelgroep hebben we de elegantste en meest eenvoudig te integreren oplossing. Andere betaalproviders vragen bedrijven om zich voor de verschillende services in ieder land apart aan te melden. Bij sommige duurt het maanden voordat alles is geactiveerd. Stripe zet in op de directe toegang tot tools om het betalen te integreren in sites en apps.”

De EU-richtlijn PSD2 zorgt ervoor dat banken in 2018 ook beschikken over API’s. Welke nieuwe kansen zie je?

“PSD2 kan voor een hoop nieuwe innovatie en competitie zorgen in de markt. Daar zijn we heel enthousiast over. Het succes is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe goed de banken hierop reageren. Dat moeten we eerst goed in de gaten houden.”

Naar welke andere innovaties kijk je nog meer? Is ‘conversational commerce’ iets om in de gaten te houden bijvoorbeeld?

“We hebben de missie om het BBP (bruto binnenlands product) van het internet te verhogen. We willen dus significant meer commercie naar het internet brengen en dat is op zichzelf al een grote uitdaging. Want let wel, ik heb het dan niet alleen over de betalingen maar over ondernemerschap in het algemeen. Dat is ook de reden dat we vorig jaar iets als Stripe Atlas hebben gelanceerd. Daarmee kunnen ondernemers van over de hele wereld een Amerikaanse entiteit starten, daar een bankrekening openen en hun bedrijf echt internationaliseren. Aan de productzijde geloven we heel erg in de toepassing van machine learning voor fraudeherkenning.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond