-

Apple Pay ook voor webwinkels een kans

Misschien wel de belangrijkste verandering die Apple de afgelopen maanden doorvoerde, is wat onderbelicht gebleven. Het bedrijf bracht Apple Pay naar het web. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld webwinkels betalingen ontvangen vanuit de digitale portemonnee.

Hoewel Apples digitale portemonnee vooral bedoeld is om het mobiele betalen te verbeteren, heeft het met die focus een hoop (groei) laten liggen. Een integratie waardoor Apple Pay ook te gebruiken is op het web ontbrak. Afgelopen najaar bracht het bedrijf daar verandering in. Door de lancering van iOS 10 en het nieuwste macOS is Apple Pay ook te integreren in een webwinkel.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Bij deelnemende shops kiest de klant tijdens de checkout voor ‘betalen met Apple Pay’ waarna de betaling met TouchID – de vingerafdruk – wordt geaccordeerd. Een belangrijk kenmerk van deze webversie is dat die ook te gebruiken is op ‘niet’ mobiele apparaten, zoals een MacBook. Tijdens de checkout popt er op de iPhone of Apple Watch een venster op waarmee de betaling vanaf de opgeslagen betaalkaart is te starten. De smartphone als afstandbediening dus. Groot nadeel is natuurlijk wel dat de service alleen werkt in Apples eigen browser, Safari.

Uitgeverij Time Inc. is een van de eerste bedrijven die Apple Pay op het web omarmde. Het bedrijf zegt dit vooral te doen omdat de mobiele conversie te wensen overlaat. Het aantal mensen dat mobiel een artikel of abonnement aanschaft is slechts een fractie van wat het bedrijf gewend is van de desktop. ‘Die frictie wegnemen is een grote prioriteit’. Datzelfde probeert Apple nu voor elkaar te krijgen bij goede doelen. In de VS hebben die massaal de betaaltechniek geïntegreerd om, met het oog op de afgelopen feestdagen, doneren nog makkelijker te maken.

Afbeelding: Unicef omarmt Apple Pay

Cijfers van SimilarTech laten zien dat Apple Pay al de achtste betaalmethode is op het web. Het marktaandeel onder de tienduizend grootste sites is nu 0,08 procent. SimilarTech heeft van ruim twee miljoen websites vastgesteld welke betaaltechnieken zijn geïntegreerd. Daaruit blijkt in ieder geval dat onder de grotere sites PayPal, Stripe en PayPal Subscribe nog een stuk populairder zijn.

En hoewel dat nog klinkt als een weinig succesvolle poging om betalen op het web te vergemakkelijken, zijn er wel degelijk positieve geluiden. Volgens Shopify, bekend van de webwinkelsoftware en geschikt voor Apple Pay, zien winkeliers de conversie op de smartphone serieus toenemen. De checkout is voor de klant bovendien 60 procent sneller. Het invullen van contact- en betaalgegevens is namelijk niet meer nodig. Die worden overgenomen van de betaaldienst.

Video: betalen met creditcard versus Apple Pay

Of ook Nederlandse webwinkels Apple Pay als serieuze optie zien is niet bekend. Volgens Adyen is er serieuze interesse, maar met name van bedrijven die internationaal actief zijn.

Afbeelding: marktaandeel volgens SimilarTech

Deel dit bericht

2 Reacties

Eelco - JMango360

Het stukje over marktaandelen klopt niet. Sowieso worden betaalmethoden en betaalaanbieders (in NL ook wel bekend als PSP, “Payment Service Provider”) door elkaar gehaald. Stripe is bv een PSP, geen betaalmethode (bij Stripe betaal je met Creditcard, en Master/ Visa zijn afwezig op dit plaatje) .
Verder meet similartech het gebruik van automatisch trackbare plugins, dit is geen goede weergave van de hele markt. Het zou ook nogal vreemd zijn als de top 8 samen slechts 5% vertegenwoordigt, zo versnipperd is de markt zeker niet.

Martijn

Ik las laatst nog dat Apple Pay er al binnenkort aankomt? (https://uitgekotst.nl/apple-pay-nederland/)

Raar dat er zoveel verschillende berichten over Apple Pay rondgaan. Heb zelf het idee alsof het nog wel een tijdje duurt voordat het er is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond