-

Mobiel betalen: de toekomst start nu!

Het internationale betaallandschap is sterk in beweging. De digitale transformatie zet de verhoudingen op scherp. De ooit onaantastbare banken en creditcardmaatschappijen krijgen felle concurrentie van een nieuwe generatie digitale dienstverleners. Deze mobiele betaaloplossingen zijn vaak sneller, transparanter en klantgerichter dan de diensten waar uw klant nu nog gebruik van maakt.

Door het integreren van mobiel betalen kunnen retailers in staat worden gesteld de betaaldata in te zetten om hun klanten beter te helpen en te informeren. Dat effect kan verder worden versterkt door er relevante diensten aan te koppelen zoals bijvoorbeeld loyaltyprogramma’s, gepersonaliseerde aanbiedingen, koop-  en bestelmogelijkheden, productvergelijkers en dergelijke. Bovendien is mobiel betalen sneller en veiliger dan betaling met cash of pincode.

Als retailers de ‘mobiele betaal-knoop’ desondanks nog niet hebben doorgehakt komt dat veelal door het ontbreken van helder overzicht op deze dynamische jonge sector. Daar komt bij dat veel ondernemingen de technische implicaties voor het eigen back end onvoldoende kunnen inschatten. In de praktijk vallen deze echter vaak erg mee. Door te wachten tot de nieuwe technologie volledig is uitgekristalliseerd, lopen zij bovendien ook de vaak substantiële first-mover voordelen mis.

Dit artikel beantwoordt daarom een aantal essentiële vragen rond de inzet van deze aantrekkelijke mogelijkheden:

  • Wat zijn de belangrijkste mobiele betaaltechnologieën en hun voordelen?
  • Wie zijn de belangrijkste aanbieders van mobiele betaaloplossingen?
  1. Wat zijn de belangrijkste mobiele betaaltechnologieën en hun voordelen?

De nieuwe generatie mobiele betaalmogelijkheden is grofweg te verdelen in twee verschillende groepen: remote payments en proximity payments.

Remote payments

Remote payments kunnen locatie-onafhankelijk vanaf de mobiele telefoon worden verricht. Het gaat hierbij vaak om betaling van e- of m-commerce aankopen. De benodigde software bevindt zich online of in een app waarmee de gebruiker online aankopen kan doen. Een van de bekendste aanbieders van deze vorm van betalen is PayPal.

Bij ingebruikname deelt de gebruiker zijn bank – of creditcardgegevens eenmalig met PayPal, die deze bewaart op een beveiligde cloudlocatie. Betalen kan eenvoudig door het invoeren van een persoonlijke code in een door PayPal beveiligde online omgeving. Hierbij wordt dus geen gevoelige (creditcard) informatie uitgewisseld met de verkoper, wat de veiligheid van de betaling sterk vergroot. Na jarenlange succesvolle online toepassing wordt deze oplossing nu ook steeds vaker ingezet om mobiele betalingen te doen.

Een andere populaire vorm van remote payments is sms-betalen. Hierbij dient een gebruiker zich voor het verrichten van een betaling eenmalig aan te melden. Hierna hoeft hij slechts in te loggen om vervolgens een ‘betaalwoord’ of code naar een aangegeven nummer te sms-en. De gebruiker hoeft hiervoor geen saldo te storten en betaalt geen extra kosten. Het verschuldigde bedrag wordt automatisch van zijn rekening afgeschreven.

Proximity Payments

Voor een Proximity-betaling (NFC) moet de mobiele telefoon contact maken met een betaalterminal (of andere hardware) in de directe omgeving. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van Near Field Communication (NFC) technologie. Vrijwel alle nieuwe smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met een NFC-chip, net als een snel stijgend aantal outlets (waarover later meer).

Om hiermee daadwerkelijk te kunnen betalen moet de telefoon van de consument aan diens creditcard of bankrekening worden gekoppeld. Hiervoor heeft Apple een gebruiksvriendelijke methode ontwikkeld, die door veel concurrenten is overgenomen. De gebruiker neemt simpelweg een foto van zijn creditcard, waarna de betaal-app de vastgelegde informatie overneemt. Om ‘contactloos’ te betalen hoeft de consument zijn telefoon of smartwatch hierna alleen nog maar langs de betaalterminal te swipen.

Een andere veelgebruikte methode voor zowel proximity als remote payments zijn QR-codes. Deze grafische code kan zowel op het scherm van de betaalterminal als dat van de (aan een creditcard gekoppelde) mobiele telefoon worden afgebeeld. De unieke code correspondeert met een unieke betaling van een product of dienst door een unieke consument. Door de code langs de scanner te bewegen kan het administratieve proces achter de betaling worden afgerond.

Voordeel 1: Data en personalisatie

Door het integreren van mobiel betalen kunnen retailers de waardevolle betaaldata verzamelen en deze gebruiken om hun klanten relevante en gepersonaliseerde diensten aan te bieden zoals bijvoorbeeld loyaltyprogramma’s, gepersonaliseerde aanbiedingen, koop-  en bestelmogelijkheden en productvergelijkers. Dit voordeel kan worden gerealiseerd als er sprake is van toegevoegde waarde voor zowel de retailer als de consument, de consument de controle heeft over de data en er zorgvuldig en veilig mee wordt omgegaan.

Voordeel 2 + 3: Snelheid en veiligheid

Snelheid en veiligheid zijn de grote voordelen van mobiel betalen. Dat laatste wordt gegarandeerd door het gebruik van een zogenaamde token. Dat is een unieke, door de telefoon gegenereerde code die in plaats van creditcard of bankgegevens wordt verstuurd. Deze gevoelige informatie wordt opgeslagen in de cloud of in een beveiligd onderdeel van de telefoon. Aangezien een token alleen kan worden gebruikt voor een enkele transactie heeft deze voor een fraudeur – als deze er al in slaagt de transmissie te onderscheppen – een minimale enkele waarde.

Daar bovenop introduceren steeds meer telefoonproducenten een vorm van biometrische beveiliging voor het verstrekken van een betalingsopdracht. Zowel Apple, Google als Samsung voorzien hun mobiele betaaloplossing bijvoorbeeld van een vingerafdrukherkenningssysteem. Met ‘Windows Hello’ gebruikt Microsoft de camera voor een iris- of gezichtsscan. Chipfabrikant Qualcomm ontwikkelt al een systeem dat vingers scant met ultrasoon geluid, en daarmee naast vingerafdrukken ook registreert of er bloed door de vinger stroomt. Misbruik met behulp van een gekopieerde vingerafdruk is daardoor onmogelijk.

Een ander groot voordeel van mpayments op security is het feit dat de payments provider nu 24/7 in contact staat met haar ‘digitale betaalkaarten’ waar vroeger dit alleen mogelijk was wanneer de gebruiker bij een ATM of andere online betaalterminal kwam. Hiermee maakt het dus voor de payment provider mogelijk om continue fraude-analyses uit te voeren (betaling in het buitenland terwijl tel nog in NL was etcetera) en waar nodig direct de account te blokkeren of te heropenen in geval van een misser.

De mogelijkheid om met één druk op de knop te betalen (‘one touch payment’) versnelt het betaalproces uiteraard aanzienlijk. Toegepast op e- en m-commerce verkopen, verwachten analisten een sterke stijging van de conversiepercentages. Hoewel er ten tijde van schrijven nog geen grote gevalideerde onderzoeken naar het resultaat beschikbaar zijn, rapporteren verschillende gebruikers (waaronder AirBnB) een verhoogde conversie van tientallen procenten dankzij het wegnemen van de gecompliceerde betalingsprocedure aan het einde van een bestelling.

  1. Wie zijn de belangrijkste aanbieders van nieuwe betaaloplossingen? 

De wereldwijde markt voor mobiele betalingen was in 2014 goed voor 329 miljard dollar. Onderzoekers verwachten voor de komende vijf jaar een samengestelde jaarlijkse groei van ruim 23 procent. Daarmee zou de totale markt voor mobiele betalingen in 2020 uitkomen op miljard dollar. Het is dus niet verwonderlijk dat een groot aantal dienstverleners zich op deze nieuwe markt heeft gestort. Hierna volgt een overzicht van de belangrijkste spelers.

Apple Pay

Apple Pay werd in oktober 2014 gelanceerd. Hoewel dit niet de eerste mobiele betaaloplossing is, wordt deze introductie door ’s werelds grootste technologiebedrijf door analisten gezien als een belangrijk kantelpunt. Vooralsnog is Apple Pay alleen beschikbaar in Amerika en (sinds juli 2015) in de UK. Over de verdere Europese uitrol was ten tijde van publicatie nog geen eenduidige informatie beschikbaar. Ruim 1 miljoen Amerikaanse locaties accepteren Apple Pay inmiddels. Mede dankzij ondersteuning door ruim 2500 banken en creditcardmaatschappijen, waaronder Visa, American Express en MasterCard.

Daarbij wordt Apple Pay ook gebruikt door enkele tientallen apps voor in-app aankopen, en bijvoorbeeld ook door steeds meer Coca Cola-automaten. In totaal zijn er momenteel ruim 120 miljoen NFC gebruiksklare iPhones 6 in gebruik, en naar schatting van analisten zo’n vier miljoen Apple Watches. Zij zien in de mogelijkheid om met het horloge te betalen een veelbelovende extra mogelijkheid om mobiel betalen nog gebruiksvriendelijker te maken.

Volgens de Mobile Payments Index van betalingsverwerker Adyen had Apple iOS in het eerste kwartaal van 2015 een marktaandeel van 65 procent. Dat is een daling van 4,5 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Volgens Apple zelf werd in het eerste halfjaar tweederde van alle contactloze betalingen in Amerika met een creditcard van Visa, MasterCard en American Express verricht met Apple Pay.

Android Pay  

Al in 2011 lanceerde Google haar Google Wallet, met daarin ook online betaalsysteem Google Checkout. De betaal-app maakt gebruik van NFC-technologie. Door een koppeling met de eigen e-maildienst Gmail konden gebruikers ook geld per e-mail overmaken. In februari 2015 koppelde Google zijn Wallet aan concurrent Softcard van grote telecompartijen AT&T, T-Mobile en Verizon. Resultaat is het in mei 2015 gelanceerde Android Pay, dat wordt ondersteund door Visa, Mastercard, American Express en Discover.

De nieuwe betaaloplossing is ingebouwd in het Android besturingssysteem, zodat het niet meer nodig is een app te downloaden of deze met een pincode te activeren. Vooralsnog kan Android Pay alleen in Amerika worden gebruikt, bij ongeveer 700.000 outlets. Zo’n 40 miljoen Amerikaanse telefoons draaien op een Android-versie (Android KitKat of hoger), waarin de betaaloplossing is geïntegreerd. Volgens marktonderzoeker IDC was tevens 78 procent van alle 334 miljoen in het eerste kwartaal van 2015 verscheepte smartphones hiervan voorzien.

De Mobile Payments Index van betalingsverwerker Adyen wijst Android in het eerste kwartaal van 2015 een marktaandeel van 34,9 procent toe. Dat is bijna vijf procent meer dan een jaar eerder. Ten tijde van publicatie circuleerden meerdere geruchten over de aanstaande lancering van Android Pay in de UK. Over de verdere uitrol in Europa was op dat moment nog geen eenduidige informatie beschikbaar. De nog steeds bestaande Google Wallet is omgevormd tot een app voor peer-to-peer betalingen, zoals de soortgelijke Venmo-app van PayPal (waarover hierna meer).

PayPal

Online betaaldienst PayPal werd dertien jaar geleden overgenomen door eBay, maar ging juli 2015 weer zelfstandig naar de beurs. Inmiddels heeft de dienst 162 miljoen actieve gebruikers. Naast nauwere samenwerking met Amazon en andere grote e-commerce partijen, zet het zelfstandige PayPal vol in op het ontwikkelen van haar mobiele betaaloplossingen. Om die intentie kracht bij te zetten deed de digitale betaaldienst verschillende grote aankopen.

In 2013 kocht het voor 800 miljoen dollar Braintree, dat onder meer de online en mobiele betalingen verzorgt voor innovatieve partijen als AirBnB, Über, HotelTonight en Fab.com. Braintree zelf nam eerder al Venmo over, een app waarmee met name in Amerika miljoenen vrienden en relaties onderlinge betalingen verrichten in bijvoorbeeld bar- of restaurant. Het in maart 2015 overgenomen Paydiant ontwikkelt onder meer betalingstechnologie voor apps van retailers.

Merchant Customer Exchange (MCX)

Het product van de MCX is de CurrentC-app waarmee een alliantie van grote Amerikaanse retailers, waaronder Target en Walmart, een eigen betaaloplossing aanbiedt. Later in deze whitepaper volgt meer informatie over de eigen betaaloplossingen van retailers en andere partijen. Hoewel de firma daar eerder niets van wilde weten, maakte PayPal in april 2015 bekend dat het ook hard werkt aan een betaaloplossing op basis van NFC-technologie.

Samsung Pay

Bij publicatie was Samsung Pay alleen in Zuid-Korea beschikbaar. Naar verwachting zal de betaal-app echter ook spoedig worden gelanceerd in Amerika, Europa en China. Naast de NFC-chips waarmee Samsung al zijn mobiele telefoons uitrust, nam het Zuid-Koreaanse bedrijf begin 2015 de Amerikaanse betalingstechnologieontwikkelaar LoopPay over. Dankzij de Magnetic Strip Technologies (MST)-technologie van LoopPay kan Samsung Pay ook worden gebruikt op ‘traditionele’ betaalterminals.

Van de ongeveer 25 telefoonproducenten die Android als operating system gebruiken, heeft Samsung met afstand het grootste marktaandeel. De gehele nieuwe serie Galaxy S6-serie is NFC gebruiksklaar, maar kan dankzij de overgenomen MST-technologie ook op 30 miljoen bestaande, voor credit- en debitcards geschikte terminals worden gebruikt. Samsung maakte eind juli 2015 bekend dat zij een intensieve samenwerking met MasterCard aangaat om de betaaloplossing snel in Europa te kunnen lanceren.

Creditcardbedrijven

De meeste mobiele betaaloplossingen werken via een koppeling met de creditcardgegevens van de gebruiker. Creditcardbedrijven hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om dit proces zo veilig mogelijk te maken. Zo ontwikkelde MasterCard de MasterCard Digital Enablement Services (MDES). Dit platform faciliteert zowel remote als proximity (‘contactless’) payments voor partijen als Apple en Samsung met behulp van de reeds genoemde tokens. Om ook de snelle groei van in-app aankopen te faciliteren lanceerde MasterCard februari 2015 ook zijn MasterPass online payments platform.

EMV is een betalingstandaard tot stand gekomen door een partnership van MasterCard, UnionPay, Discover, JCB, American Express en Visa. Een toevoeging hierop is ‘tokenization’ die veel wordt gebruikt in mobiele betalingsoplossingen.  Daarnaast lanceerde Visa in november 2013 zijn online betaaloplossing V.me in Amerika en diverse Europese landen, waaronder Spanje, Frankrijk, Polen en de UK. Door een partnership met een serie grote banken en retailers werd het bereik van V.me in mei 2015 aanzienlijk vergroot. Behalve zijn Amex Express Check-out voor snelle online betalingen biedt American Express zijn leden ook een Amex Mobile betaal-app.

Digital Payment Providers

In het kielzog van de grote techpartijen volgt een golf aan jonge bedrijven die van het ontwikkelen en vermarkten van innovatieve digitale betalingstechnologieën zijn corebusiness heeft gemaakt. Naast het reeds genoemde Braintree zijn het eveneens Amerikaanse Stripe en het in de UK gevestigde Zapp en Paym hiervan goede voorbeelden. De door Stripe ontwikkelde betaaltechnologie wordt door onder meer Apple, Facebook en Twitter gebruikt om betaling middels een enkele druk (‘one touch payment’) op de knop mogelijk te maken. Met Stripe Connect biedt het ook marktplaatsen als Kickstarter en Lyft een snelle universele betalingsmogelijkheid.

Het Engelse Zapp is opgezet door betalingsverwerker VocaLink, een van de grootste Europese partijen voor de verwerking van girale en cards-gerelateerde betalingen. Zapp sloot recent overeenkomsten met onder meer Barclays, First Direct, Nationwide, Santander en Metro Bank om hun digitale betalingen af te handelen, terwijl van retailzijde onder meer ook J Sainsbury, Asda, Thomas Cook en Shop Direct met Zapp in zee gingen. De door banken en bouwbedrijven opgezette landgenoot Paym maakt eveneens gebruik van de infrastructuur van VocaLink, maar gebruikt voor betaling het mobiele nummer van de consument als bankrekening. Ruim 90 procent van alle banken in de UK ondersteunt deze mobiele betaaloplossing.

Tot slot

De hiervoor genoemde en talrijke andere mobiele betaaloplossingen strijden momenteel nadrukkelijk om de voorkeur van de consument. Ik verwacht echter dat deze strijd geen uitgesproken winnaar zal opleveren maar dat meerdere mobiele betalingsoplossingen naast elkaar zullen blijven bestaan èn door consumenten zullen worden gebruikt. Mobgen zou het wel aanmoedigen  als mpayment services zoals Apple en Android Pay meteen internationaal worden uitgerold. Ze maken gebruik van de standaard betaalinfrastructuur dus dat zou geen belemmering moeten zijn.

In een volgende publicatie zal verder worden ingegaan op de volgende punten:

  • Op welke manier maken ondernemingen nu reeds succesvol gebruik van mobiel betalen?
  • Welke oplossingen sluiten het beste aan op uw digitale en mobiele strategie?

Deel dit bericht

1 Reactie

Cesar Sierhuis

Uitstekend artikel van Michiel Ebeling. Misschien is het goed toe te voegen dat in Nederland het contactloos betalen aan een snelle opmars bezig is en dat daarom het combineren van bank en wallet betalingen of wel “contactloos betalen +” een grote vlucht gaat nemen. Zie ook: http://www.creo-cps.nl/nucms/tpl/creo/upload/20151229_Behaal_voordelen_door_combineren_bank_en_wallet_betalingen.pdf

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond