Column: Titanenstrijd op de betaalmarkt
Het bezitten van een fraaie leren portemonnee is in een door QR-codes gedomineerde markt zoals China ongebruikelijk, to say the least. WeChat, het grootste sociale netwerk in China, kondigde al aan meer dan één miljard maandelijkse actieve gebruikers te hebben. Indrukwekkend. En ergens ook wel logisch. Want om te betalen met WeChat Pay hoef je slechts een QR-code van de winkelier te scannen. Waarbij ook de koppeling met een lokale Chinese bank ervoor zorgt dat je er direct mee aan de slag kan. Kortom: bijzonder goed neergezet. Wat ook geldt voor concurrent Alipay. Beide worden en masse gebruikt voor dagelijkse betalingen.
China’s mobiele betalingen over de eerste tien maanden van vorig jaar besloegen omgerekend een astronomische 10,8 biljoen euro, een toename van dertig procent ten opzichte van 2016. Wat alles te maken heeft met de enorme groei van de Chinese middenklasse. Die is opgegroeid met smartphones als primair touchpoint om alle moderne technologieën in real-time te raadplegen. Terwijl in het Westen nog steeds veel consumenten gebruikmaken van laptops om online uit de voeten te komen, waardoor de verwachte adoptie van mobiele betalingen achterblijft.
Alipay en WeChat Pay bezitten afgelopen jaar respectievelijk 54 procent en 40 procent van de markt. Sinds de introductie van Alipay in 2004 heeft het netwerk alle transacties van Taobao (de Chinese eBay) en Tmall (een soort luxe Amazon) gedomineerd. Vrijwel een decennium lang wist Alipay complete monopolie over de markt te bezitten. Totdat WeChat Pay in 2013 op legendarische wijze werd gelanceerd. Tencent, eigenaar van WeChat, kon door een samenwerking met CCTV Spring Festival Gala hun hongbao of Red Envelopes – een soort kleine digitale cadeautjes die gebruikers elkaar digitaal kunnen toesturen – een gigantische mediastorm op gang helpen. De alom geroemde publiciteitsstunt zorgde voor één miljard hongbao transacties (!) gedurende het Chinese nieuwjaar. Het bracht AliPay letterlijk overnight een ijzersterke concurrent.
Toch onderhouden AliPay en WeChat Pay, die hun marktaandeel te danken hebben aan het social bereik van hun moederbedrijven, ogenschijnlijk erg goede relaties met elkaar. Gebruikers schijnen bovendien te geloven in een gecombineerd bestaansrecht van beide diensten. Mijn voorspelling is dan ook dat het Westerse Facebook achter de schermen ook aan een eigen oplossing werkt, vanuit een zelfde strategie. De introductie van Facebook Pay kan niet lang op zich laten wachten.
* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#166).
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jan van Ingen
“De introductie van Facebook Pay kan niet lang op zich laten wachten.”
Sterker nog: Facebook Payments bestaat al. En inderdaad: het WeChat-model is het grote voorbeeld voor Facebook Messenger en WhatsApp.
https://www.thenewsminute.com/article/even-whatsapp-pay-faces-delays-india-facebook-roll-out-payments-feature-86901
Vincent
Precies Jan, WhatsApp Pay wordt al gebruikt/ getest in India. Dit artikel is echter van enkele maanden geleden……