-

Onderzoek: online shoppers kopen vaker internationaal

Recent onderzoek van DHL en bpost wijst uit dat 63 procent van de Belgische online shoppers over de grens winkelt, vergeleken met 34 procent van de Nederlandse consumenten. Daar liggen dus kansen voor internationale expansie. En België is niet de enige markt met veel potentie.

In Nederland staan in de top-15 populairste online retailers, elf buitenlandse bedrijven. Daar zijn wij niet uniek in. Niet voor niets voorspelt Forrester dat in 2022 een op de vijf online aankopen cross-border zullen zijn. Chinezen zijn bijvoorbeeld zeer geïnteresseerd in buitenlandse luxemerken en in Zuid-Amerika liggen met name kansen op het gebied van fashion en telecom.

Een voordeel van dit segment producten is dat zij zich uitstekend lenen voor cross-border e-commerce. Dit zie je ook terug in de almaar groeiende populariteit en inkomsten van internationale online retail events. In Brazilië is het van de VS overgewaaide Black Friday immens populair en overstijgt qua online sales alle andere landen wereldwijd.

Black Friday omzetgroei per land

Dergelijke online retail-events zijn een belangrijke stimulans voor internationale e-commerce. Het van China afkomstige Singles Day heeft inmiddels in Europa zijn intrede gedaan en wordt door de grote retailers al opgenomen in de marketingkalender.

Enkele topretailers die internationaal naam hebben, deelnemen aan online retail-events en waarbij affiliate marketing een onlosmakelijk onderdeel is van de marketingstrategie en dus -mix:

  • The Hut Group (Myprotein & Lookfantastic)
  • Asos
  • Expedia
  • Hotels.com
  • Superdry
  • Karl Lagerfeld
  • Booking.com
  • Thomas Cook
  • Marlies Dekkers
  • Bestseller (Vero Moda, Jack & Jones, Only etc.)
  • Top Shop

Affiliate marketing is een interessant kanaal als je als bedrijf of merk een nieuwe markt wilt veroveren waar je al enige brand awareness hebt. Je lift mee op het bereik van lokale publishers met een doelgroep die bij je past. Het is een effectieve en gerichte manier om vertrouwen op te bouwen bij de consument.

Hetzelfde effect bereiken met online advertising is aanzienlijk duurder. Bij affiliate marketing betaal je immers als er conversie plaatsvindt. Daar komt bij dat er partnerships kunnen worden gefaciliteerd door het affiliate netwerk die de adverteerder of publisher op eigen kracht niet was aangegaan. Denk aan een Nederlandse prijsvergelijkingssite die de prijzen en voorraad van een Amerikaanse online retailer in zijn overzichten mee kan nemen.

Uiteraard geldt dat, om het succesvol toe te passen, je een goede voorbereiding nodig hebt. Dit zijn de belangrijkste uitdagingen:

Toegang tot lokale publishers

Het affiliate landschap ziet er per land verschillend uit. Dit geldt niet alleen voor marktspecifieke reguleringen, maar ook wat wel en niet werkt voor de consument. België is bijvoorbeeld bezig met verregaande regels voor influencers die betaalde content maken. Als adverteerder wil je natuurlijk wel zeker weten dat je conform de lokale wet handelt.

Verder wil je een zo goed mogelijke match met de uitgevers waarmee je werkt. Dat kunnen verborgen pareltjes zijn waar je als buitenstaander nog nooit van hebt gehoord. Je hebt dus een netwerk nodig dat zowel de grote spelers als de kleine publishers aanbiedt.

Lokale kennis en inzichten

Er is geen one size fits all-aanpak als je internationaal affiliate marketing wilt implementeren. Wil je Amerikanen en een groeiend internationaal publiek aanspreken, dan zijn Black Friday en Cyber Monday momenten met veel tractie. In België mag er twee keer per jaar een uitverkoop worden gehouden, in Nederland is de Glamour Day bij bepaalde doelgroepen een begrip en in China is Singles Day een omzetbooster. In 2017 nam volgens initiatiefnemer Alibaba een recordaantal internationale bedrijven deel aan het evenement. Met name adverteerders uit de VS en het Verenigd Koninkrijk zetten hun affiliate programma’s in om te profiteren van de buying mood van de Chinese consument. Om als adverteerder goed op dergelijke sales events in te kunnen spelen maar ook op zaken als wanneer het nieuwe schooljaar start, actuele inhaakmomenten, de populairste socialmediaplatformen per doelgroep, is kennis van de lokale markt onontbeerlijk.

Ondersteuning in de lokale taal

Er zijn uitgevers die alleen in de lokale taal werken. Dan is het handig als het affiliate netwerk lokaal is vertegenwoordigd en zo met de communicatie kan helpen, zowel verbaal als in de vorm van bijvoorbeeld de sales kit of een brand pack. Los van eventuele taalbarrières ondervang je hiermee ook de behoefte aan face-to-face contact die in veel culturen belangrijk is bij het zakendoen.

Een succesvol affiliate programma opzetten in het buitenland is helaas geen kwestie van de strategie op de thuismarkt kopiëren. Lokale nuances en taal vereisen een partner die goed is ingevoerd op de markt die je wilt veroveren.

E-commerce kent steeds minder barrières en de afstand tussen adverteerders, publishers, netwerken en de consument worden steeds kleiner. Stel je bijvoorbeeld voor dat een Brits merk samenwerkt met een nicheblog in Zweden om een nieuwe productrelease te promoten, of een Nederlandse prijsvergelijkingssite die de beschikbaarheid van voorraden en de prijzen van online winkels in Noord-Amerika volgt en zo de beste prijzen aan de lokale consument laat zien. Een internationaal relatieweb van dergelijke samenwerkingen breidt zich tegenwoordig dagelijks uit. Retailers focussen zich meer en meer op internationale expansie om hun business te laten groeien en hun producten en diensten bij een nieuw publiek onder de aandacht te brengen.

Meer weten over zakendoen over de grens? In de podcast ‘E-commerce: de belangrijkste uitdagingen bij internationale expansie’ praat Krijn Schuurman met Domingo Karsten (Saleduck) en Thomas Borsboom (mobiel.nl, The Dutch Selection) over hun ervaringen.

In de podcast ‘Global reach, local expertise’ komen Mike van den Bos en Geert Wolff van Awin aan het woord over de trends en ontwikkelingen in internationale affiliate marketing. Downloaden kan hier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond