-

Toekomstproof CMS kan mobile en personalisatie aan

Mobile en personalisatie hebben in 2020 de grootste impact op de marketing van organisaties. Wat betekent dit voor het contentmanagementsysteem?

Ooit diende een contentmanagementsysteem (CMS) alleen voor het onderhoud van het internetvisitekaartje van bedrijven. Al snel werd de content op websites minder statisch en inmiddels naderen we de fase waarin iedereen zijn eigen landingspagina te zien krijgt op basis van individueel surf-, zoek- en koopgedrag. En die gepersonaliseerde landingspagina wordt vooral bekeken vanaf mobile devices. Dit stelt nieuwe eisen aan het CMS dat de ruggengraat vormt van alle online communicatie- en verkoopkanalen van het bedrijf.

Uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit blijkt dat het gros van de marketeers (59 procent) verwacht dat mobile de grootste impact gaat hebben op hun werk. Het CMS moet dus ook de apps en mobiele sites van het bedrijf kunnen onderhouden.

– Mobile app

Met één app ben je er niet als bedrijf. Met twee besturingssystemen (Android en iOS) en het minimum van twee devices (smartphone en tablet) zul je minstens vier apps moeten bouwen en onderhouden. En de content die je daar presenteert, moet in overeenstemming zijn met andere kanalen zoals de website. De klant verwacht immers consistentie in de communicatie. Idealiter loopt een verandering in bijvoorbeeld de productinformatie door op alle kanalen. Dus heb je een centraal CMS nodig, dat content vertaalt naar elk publicatieplatform.

– Responsive site

Google beoordeelt websites op mobielvriendelijkheid. Vandaar dat een responsive site een basisvoorwaarde is. De uitdagingen van mobiele content zijn bekend: de schermen zijn klein, de processors zijn zwakker en de internetsnelheid is vaak lager dan bij een desktop. Daarnaast zijn er functionaliteiten die je juist op een mobiele site wilt aanbieden, zoals locatiegebonden aanbiedingen. De meeste CMS’en hebben een add-on of plug-in waarmee je reponsive design kunt ‘aanzetten’. Dan bouw je dus eigenlijk voort op de desktopervaring. Voor wie echt mobile- first wil zijn, is het de overweging waard om te kijken naar een nieuw CMS dat is gebouwd op mobiele communicatie. De redacteuren zien direct hoe de content oogt op mobile devices. Er wordt niet meer in pagina’s gedacht, maar in contentblokjes. En dat maakt het weer makkelijker om de eerder genoemde ‘eigen’ landingspagina te creëren – ook op desktop.

Waarom geen MBaaS?

Er zijn bedrijven die Mobile Backend as a Service bieden die specifiek gericht zijn op het publiceren van content op mobiele kanalen. Nadeel is dat deze behoorlijk wat technische kennis vereisen en dus niet de gebruikersvriendelijkheid van een CMS hebben, met een redactionele workflow die intuïtief werkt.

Personalisatie

Vijfenveertig procent van de ondervraagde marketeers denk dat personalisatie de komende drie jaar het buzzword blijft. Dat is terug te zien in de ontwikkeling van CMS- functionaliteiten. Vijf jaar geleden speelde personalisatie nauwelijks een rol en was de gebruiker daarvoor aangewezen op externe tools. Nu kan de content minimaal worden gepersonaliseerd op basis van de locatie, zoektermen en leadscores. Meer geavanceerde systemen bieden personalisatie aan op basis van klantgedrag en -profielen. Deze manier van personaliseren vergt de configuratie van regels. Aan elk kenmerk moet immers een bepaalde actie worden gehangen. Sommige CMS’en automatiseren dit proces. Episerver bijvoorbeeld, laat machine learning en statistische analyses worden los op het gedrag van de bezoeker zelf en dat van peers, zodat productaanbevelingen automatisch kunnen worden gedaan. Doordat het systeem zelflerend is, past het zich aan aan veranderende bezoekerspatronen en campagnes, aldus Episerver.

Conclusie

Een modern CMS publiceert content multichannel en is ingesteld op personalisatie. Het kan zijn dat dit een kwestie is van het bestaande systeem uitbouwen. Als dit niet mogelijk is, dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuw CMS. Voor MKB-bedrijven die daaraan toe zijn, is in dit e-book een stappenplan opgesteld voor het vaststellen van de eisen waar het nieuwe systeem aan moet voldoen. Het vergt wat voorwerk om uiteindelijk toekomstproof te zijn, maar dat betaalt zich volgens de ondervraagde marketeers uit in trouwe klanten en hogere conversie.

New Call-to-action

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond