-

Migreren van e-commerceplatform? Zo zorg je voor een soepele overstap

Klanten hebben steeds hogere verwachtingen van gebruikersgemak en personalisatie. Is jouw platform daar klaar voor? Voor e-commerceplatformen komen regelmatig nieuwe functionaliteiten beschikbaar. Een migratie naar een nieuw platform is een hele stap, maar met de juiste voorbereiding kan het soepel verlopen.

Het kan goed zijn dat je eigenlijk al tijden tegen de berg die replatforming heet opkijkt? Goed nieuws: e-commerce-replatforming hoeft niet zo moeilijk te zijn als het lijkt. Platforms ontwikkelen steeds weer nieuwe features en de overstap naar een nieuw platform wordt verleidelijker als je verouderde platform deze opties niet heeft. Of als deze steeds trager wordt of niet voldoet aan veiligheidseisen.

Platformmigratie: de basics

Als je overstapt van het ene technische systeem naar het andere noemen we dat replatforming (of migratie). Bij e-commerce bedoelen we daarbij specifiek de overstap naar een nieuw shopping-platform, inclusief de data-overdracht. De aarzeling voor het overstappen is voor veel marketeers herkenbaar. We hebben het beeld dat zo’n transformatie veel geld, tijd en energie kost. Toch maken steeds meer e-commercespecialisten een overstap. Waarom? Overstappen kost immers tijd, moeite en vaak ook geld. Er zijn echter vaak ook voordelen aan een nieuw e-commerceplatform:

  • Integratie van de nieuwste en beste tools – Als je overstapt naar een IT-architectuur die je zelf samenstelt kun je aan de slag met de nieuwste integraties en zo functionaliteit van je webshop uitbreiden. Niet langer last van software-bundels waarvan je de helft van de toepassingen niet gebruikt, of van tools met verouderde programmeertalen. Soms bespaar je uiteindelijk juist kosten, omdat je alleen betaalt voor tools die je ook daadwerkelijk gebruikt.
  • Verbeterde prestatiesVerouderde e-commerceplatforms kunnen de prestaties van je webshop belemmeren. Met een nieuw platform begin je opnieuw: je hebt de nieuwste technologische oplossingen ter beschikking. De meeste oplossingen zijn SaaS-modellen, dus je hebt geen last van installatie. En de leverancier verzorgt de infrastructuur en updates daarvan. Dat scheelt je onderhoud.
  • Schaalbaarheid en groeimogelijkhedenGa je bij een replatforming ook voor een nieuw headless CMS-systeem dat je e-commercetools ondersteunt, dan is je webshop klaar voor de toekomst. Zo schaal je je projecten op een efficiënte manier zonder technische beperkingen.
  • Betere beveiligingLegacy-systemen zijn vaak kwetsbaarder door verouderde technologie en de monolithische benadering die het systeem verbindt. Nieuwe, headless oplossingen zijn veiliger, omdat het front-end losgekoppeld is van het back-end van je website. Zo zijn ze minder kwetsbaar voor cyberaanvallen.
  • Snellere marktintroductie – Je bent minder tijd kwijt aan ontwikkeling en contentcreatie. Met replatforming kun je de ontwikkeling en implementatie van elke laag scheiden, waardoor je nog sneller updates en iteraties kunt uitvoeren.
  • Oplossing met een visuele editor – Met een visuele editor kunnen marketeers zonder hulp van ontwikkelaars content creëren. En developers kunnen zich daardoor bezig houden met de nieuwste technieken, innovatie en groei.
Hoe maak je zo’n overstap? Een stappenplan
  1. Definieer KPI’s en maak een wensenlijstje – Het is belangrijk om eerst je verwachtingen op een rijtje te zetten: wat verwacht je van het nieuwe platform en welke oplossingen wil je integreren? Denk daarbij bijvoorbeeld aan het CMS, CRM, logistieke en betaaloplossingen en handige marketingtools. Maak een lijst van de belangrijkste KPI’s en beslis welke tools je daadwerkelijk helpen om je doelen te bereiken.
  2. Kies welke tools voor jou passen – Als je weet wat je vereisten zijn, kun je een passende combinatie van software-oplossingen samenstellen voor je e-commercewebsite of -app. Kijk hoe verschillende oplossingen samenwerken en hoe je een infrastructuur bouwt die voldoet aan al je behoeften. Je kunt eerst het CMS kiezen en daar je hele e-commerce-stack omheen bouwen. Om in de toekomst meer in te spelen op omnichannel en op maat gemaakte klantervaringen biedt een headless systeem de meeste flexibiliteit.
  3. Het voorbereiden van replatforming – Orden je data en pas deze aan zodat ze in het nieuwe platform passen. Voer dan een testmigratie uit met een klein deel van de data. Sommige platforms bieden speciale frameworks en integraties voor de migratie. Maar het kan ook zo zijn dat je ontwikkelteam de content met een eigen script migreert.
  4. De migratie en lancering – Is de testmigratie geslaagd? Dan kun je beginnen met de volledige migratie. En daarna breekt het leukste moment aan: de lancering van de nieuwe website. Zorg dan wel dat je alle gebruikers van de nieuwe systemen handleidingen geeft over hoe ermee te werken. Veel tools bieden geïntegreerde onboarding, of hun Customer-Success-managers helpen je teams op weg.
Replatforming hoeft geen horde te zijn

Technologische veranderingen zijn altijd een uitdaging voor een organisatie, zeker een groot project als e-commerce als een platformmigratie. Het is veel werk, maar je zet ook een flinke stap vooruit. Alle nieuwe functionaliteiten en een toekomstbestendig CMS bieden je betere groeikansen voor de komende jaren, zeker als je kiest voor migratie naar een headless systeem.

Over de auteur: Olena Teselko is Founder and Managing Director bij Reductify.

Deel dit bericht

2 Reacties

Daniel Lammers - OMG Party Events Photobooth

(Grotendeels) eens met de weergave in dit artikel. Vooral verouderde e-commerceplatforms kunnen nog wel eens knallende koppijn opleveren. En ik spreek uit ervaring. Overstap goed voorbereiden is inderdaad key, zoals beschreven in stap 3…testmigratie zeer belangrijk.

Roel Brouwers - Syncer.nl

Leuk stuk. Duidelijk verhaal dat de komende 3 jaar een flinke verschuiving gaat plaatsvinden.

Migreren is echter niet enkel een kwestie van goed voorbereiden en een intern IT team even een ‘scriptje’ laten schrijven om zo 10 jaar data te migreren. Ook is het meer dan wat productjes en orders migreren.

Denk aan maatwerk, integraties, koppelingen, ERP systemen, reviews, voorraad die niet synct. Ik heb het idee dat er nog een groot stuk mist in dit artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond