-

Uber tast koeriersmarkt af

Slecht nieuws voor pakjesbezorgers. Het lijkt erop dat vervoerbedrijf Uber nu ook al de koeriersmarkt op het oog heeft: het begint een experimentele koeriersdienst in Manhattan genaamd Uber Rush.

Het gaat nog wel om een beperkte proef: de koeriers bezorgen niet verder dan 110th Street, dat is ter hoogte van Central Park. Bezorgkosten beginnen bij 15 dollar en lopen op naar 30 dollar. Het is niet gezegd dat deze spoedkoeriersdienst daadwerkelijk wordt uitgerold, dat hangt van het succes af.

Pakjes worden per voet of fiets bezorgd, waarbij men via de app een beschikbare koerier uit de directe omgeving kan selecteren. Uber zet dus vooral in op snelheid, maar vermoedelijk ook op kosten: zelfstandige bezorgers verdienen 20 tot 30 dollar per uur,  en krijgen een gratis iPhone S4 waarmee ze opdrachten ontvangen. Vooralsnog gaat het ook alleen om bezorgen. Bestelde artikelen aan de deur betalen is er nu nog niet bij.

Uber Rush is niet de eerste appbezorgdienst. Eerder waren er al Postmates, WunWun en TaskRabbit. Ook die werken met een netwerk van zelfstandige ondernemers.

Het is moeilijk in te schatten hoe serieus de plannen van Uber zijn, maar fiets- en brommerkoeriers zouden binnenkort wel eens serieuze concurrentie kunnen krijgen en ook webwinkels met lokale bezorghubs zouden in de toekomst gebruik kunnen maken van Uber. Het is zelfs niet uit te sluiten dat Uber zijn autonetwerk gaat inzetten voor bezorgdiensten over langere afstand.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond