-

Vanaf 2027: vervanging barcode door multifunctionele QR-code

Vanaf 2027 wordt de bekende barcode vervangen door de QR-code van GS1. Een multifunctionele code die zowel bij de kassa als met je mobiele telefoon gescand kan worden en de gewenste informatie oproept.

De nieuwe QR-code combineert de artikelcode (GTIN) met de mogelijkheden van een QR-code en is voor marketing een grote kans om de waarde van je merk en product te verhogen. Hoe en waarom leg ik uit in dit artikel.

Nieuwe standaard

In 2021 introduceerden we de QR-code van GS1, de nieuwe standaard die de reguliere barcode gaat vervangen. De QR-code van GS1 is een digitale link waarin ook de artikelcode (GTIN) is opgenomen. Deze QR-code kan hierdoor door zowel de supermarktkassa (vanaf 2027) als bijvoorbeeld de camera van een mobiele telefoon gescand worden en roept afhankelijk van de gebruikte applicatie bepaalde productinformatie of een webpagina op.

Dit betekent dat dezelfde code die gebruikt wordt om af te rekenen ook door andere gebruikers benut kan worden. Bijvoorbeeld door consumenten om meer informatie over een product te vinden of deel te nemen aan een actie, of door een magazijnmanager die relevantie productinformatie zoals batch- en lotnummers of de houdbaarheidsdatum op wil zoeken. Het grote verschil is dus dat de QR-code van GS1 in de hele keten gebruikt kan worden.

Kansen voor marketing

De QR-code van GS1 biedt enorm veel mogelijkheden: van traceerbaarheid en veiligheid tot duurzaamheid en voorraadbeheer. Maar het stopt niet bij de voordelen voor de keten, ook op het gebied van marketing biedt de QR-code van GS1 kansen. En die kansen gaan verder dan alleen het feit dat er door het gebruik van één QR-code meer ruimte ontstaat op het product dan bij de traditionele barcode.

Het begint natuurlijk bij de kansen voor directe communicatie met de consument: die krijgt door het scannen van de QR-code toegang tot bijvoorbeeld aanbiedingen, recensies, recepten, gebruiksaanwijzingen en merk- en productinformatie. Die interacties zijn overigens ook meetbaar, wat maakt dat je veel gerichter kunt meten en (bij)sturen. Dat is een belangrijke asset in een steeds meer datagestuurde wereld.

Daarnaast maakt de code het ook mogelijk om de samenwerking met partners en externe partijen verder te stroomlijnen. Door productinformatie volgens de GS1-standaard aan te bieden wordt het voor bijvoorbeeld applicatieontwikkelaars makkelijker om jouw product op de juiste manier in hun applicatie te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een recycling-app die je vertelt hoe je een bepaalt product moet hergebruiken, of een recensie-app waar je na het scannen van de code direct gebruikersverhalen en andere informatie terugvindt.

Zo zijn er allemaal mogelijkheden die de waarde van je merk en product verhogen, simpelweg door je informatie volgens de GS1-standaard aan te bieden.

Aan de slag met QR-code van GS1

In de retail wordt de QR-code van GS1 vanaf 2027 de standaard. Jon Moeller, CEO Van Procter & Gamble, roept industrieleiders nu al op om over te stappen naar de QR-code van GS1 om de ervaringen van consumenten en efficiëntie van de keten te verbeteren. Wij verwachten dat het een kwestie van tijd is voor het overgrote deel van de producenten de barcode vervangt voor de QR-code van GS1 en gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden.

Ons advies voor marketingprofessionals is dan ook om ervoor te zorgen dat hun merk of product er klaar voor is om de eerste stap te zetten. Dat betekent trouwens niet dat alle mogelijkheden van de QR-code van GS1 meteen ontsloten moeten worden. Voor veel bedrijven is dat waarschijnlijk een geleidelijk proces.

Stap 1: ‘resolver’-keuze

De link die in de QR-code staat is natuurlijk een URL. Als een consument of partner de QR-code op een product scant zonder specifiek op zoek te zijn naar de corresponderende artikelcode (GTIN) leidt dit tot het oproepen van deze URL. Wat er vervolgens gebeurt, wordt bepaald door de resolver en hiervoor zijn twee mogelijkheden:

  1. Resolver door GS1
  2. Eigen website of resolver

Het is belangrijk om vroeg in het proces te bepalen wat je uitgangspunt is. Wil je het functioneren van de QR-code volledig in eigen beheer houden of maak je gebruik van de mogelijkheden die de GS1-resolver biedt?

Met een eigen website of resolver is er natuurlijk meer mogelijk, simpelweg doordat er maatwerkoplossingen gerealiseerd kunnen worden, terwijl de oplossing van GS1 voor alle gebruikers gelijk is.

Wij voorzien dat dit eerste voor grote bedrijven met een uitgebreid of divers productprogramma en/of uiteenlopende use cases de optimale oplossing is. Voor kleine(re) bedrijven is het waarschijnlijk efficiënter om gebruik te maken van de gratis resolver van GS1. Hiermee kun je in ieder geval:

  • De standaardlink voor een product veranderen, zonder dat de QR-code aangepast hoeft te worden.
  • Links naar verschillende websites beheren met slechts één nummer, de GTIN. Zo kun je bijvoorbeeld aan iemand die met een app scant andere informatie laten zien dan aan iemand die met de camera op zijn of haar smartphone scant.
  • Controle houden en links delen die passen bij een product. Dit helpt mensen die op zoek zijn naar specifieke informatie, zoals recepten of ingrediënten.

Om te voorkomen dat je achteraf nog aanpassingen moet doen, maak je een QR-code van GS1 pas aan als duidelijk is welke keuze er gemaakt is op het gebied van de resolver. De artikelcode (GTIN) is meteen gekoppeld aan de QR-code en deze zou op het etiket/product geplaatst kunnen worden.

Stap 2: product- of landingspagina

Na het nemen van de eerste stap staat er een QR-code van GS1 op het etiket van je product. Heel mooi, maar als een consument nu de code scant ziet hij of zij nog niks. In deze stap is het daarom belangrijk dat er een product- of landingspagina is gerealiseerd waar de gebruiker (consument) de gewenste informatie kan vinden.

Hierbij is het met name belangrijk dat de basisinformatie op orde is. Het later nog toevoegen van eventuele aanbiedingsacties of andere zaken behoort altijd tot de mogelijkheden.

Stap 3: partnerinformatie

Binnen de open, wereldwijde GS1-standaard is bepaald wat er in de barcode komt te staan en wat je er daarna mee kunt doen. Hierdoor is het mogelijk om vanuit één QR-code te verwijzen naar een willekeurig aantal informatiebronnen.

De informatie die voor de ene toepassing relevant is, wordt opgeroepen terwijl de rest van de informatie overbodig is en dus niet gebruikt wordt. Hierdoor houden eigenaren altijd controle over de kwaliteit en juistheid van de productgegevens.

Als je dus aan de slag wilt met het aanbieden van dergelijke informatie is het belangrijk dat je deze data op de juiste manier structureert. Dat gaat voorbij aan het doel van dit artikel, maar onze specialisten kunnen je er alles vertellen over de GS1-standaard en hoe je die voor je product of merk in kunt zetten.

Grip op jouw productinformatie

Als de basis eenmaal staat, biedt de QR-code van GS1 veel flexibiliteit en mogelijkheden. Een aantal zijn al in dit artikel genoemd, maar het is zinvol om tot slot nog stil te staan bij het dynamische karakter van deze oplossing.

Met name voor marketingactiviteiten is dit namelijk een belangrijk argument om de QR-code van GS1 te omarmen. Niet alleen kunnen productinformatie en acties te allen tijde worden aangepast, maar er is sprake van volledige grip op alle informatie rondom producten, ook in de applicaties van partners of derden. Vooral bij een groot aantal producten is het controle hebben essentieel en de QR-code van GS1 kan hier een belangrijke rol in spelen.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Verandert de maakwijze van het product? Door de informatie op één locatie aan te passen kan deze in alle dieet-apps worden aangepast. Wil je het mogelijk maken om je product cradle-to-cradle te volgen? Het toevoegen van een nieuwe informatiebron is kinderspel.

Het is een manier om de ervaring en waarde van je product niet alleen in de ogen van de consument, maar ook in de ogen van ketenpartners en zelfs derde partijen te verhogen. Daar zijn geen bijkomende kosten aan verbonden. De QR-code van GS1 is gekoppeld aan je artikelcode (GTIN). Bestel je een artikelcode? Dan kun je meteen ook een QR-code van GS1 aanmaken. Ook voor bestaande artikelcodes kan je via MijnGS1 kosteloos een QR-code van GS1 aanmaken.

Over de auteur: Bram Broeks is Chief Business Development & Customer Relations bij GS1 Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond