-

Vergroot medewerkersbetrokkenheid met webinars

Nieuwe technologieën hebben het communicatielandschap de afgelopen jaren bijna onherkenbaar getransformeerd. Binnen de consumentenmarkt vond een nooit eerder vertoonde verschuiving plaats van traditionele kanalen als print en tv-reclame naar online adverteren en social media. Deze verschuiving is ook steeds duidelijker waarneembaar binnen de zakelijke markt. 

Uit recent onderzoek door SocialChorus onder meer dan 400 specialisten op het gebied van interne communicatie blijkt dat 75% van hen meer tijd en geld besteedt aan het verbeteren van medewerkersbetrokkenheid dan twee jaar geleden. De andere topprioriteiten voor het management (51%) zijn, organisatorische- en strategische veranderingen en het voorkomen van desinformatie.

In vergelijking met externe communicatie zijn de middelen die worden ingezet bij de interne communicatie (IC) tot nu toe relatief traditioneel gebleven. Zo zien we nog steeds veel dat online video’s, e-mails, nieuwsbrieven en fysieke bijeenkomsten ingezet worden.

Er zijn echter duidelijke tekenen dat er stappen in een nieuwe richting worden gezet. Een groeiend aantal IC-professionals maakt inmiddels gebruik van nieuwe kanalen, zoals interne social networking tools en webinars. Deze blog zoomt in op webinars en legt uit hoe en waarom ze een onmisbaar instrument zijn voor iedere organisatie die streeft naar betere, of meer, betrokkenheid van haar medewerkers.

Hoe effectief zijn webinars eigenlijk?

Webinars bieden meerdere onweerlegbare voordelen op communicatiegebied. In een onderzoek van het Content Marketing Institute naar de effectiviteit van B2B-tactieken staan webinars in de top 10. Dit is grotendeels vanwege de steeds langere kijktijd bij live webinars. Momenteel staat deze op 58 minuten (op basis van gegevens uit 2019). Het is duidelijk dat dit in sterk contrast staat tot de algemene trend van steeds snellere communicatie, gericht op een steeds kortere aandachtspanne! Ook het hoge interactieniveau speelt een belangrijk rol bij het succes van webinars. Chatfunctionaliteiten stellen kijkers in staat vragen te stellen, die vervolgens kunnen worden beantwoord tijdens de live-uitzending, terwijl polls, quizzen en andere activiteiten kunnen worden ingezet om de betrokkenheid tijdens het kijken te maximaliseren. Webinars stellen organisaties in staat direct contact te maken en te communiceren met alle medewerkers en zo desinformatie en geruchten te voorkomen.

Wat maakt webinars relevant voor interne communicatie?

Het uiteindelijke doel van interne communicatie is het ondersteunen van het succes van een organisatie door ervoor te zorgen dat medewerkers de strategische doelstellingen begrijpen en samenwerken om deze te bereiken. Betrokkenheid is essentieel in dit proces – maar is steeds lastiger te realiseren, zeker nu steeds meer organisaties het werken op afstand omarmen. Hier kunnen webinars een rol spelen.

In een studie van GTW op het gebied van trends in B2B content engagement scoorden webinars 25% op het gebied van betrokkenheid. Alleen video’s scoorden hoger op dit gebied (terwijl nieuwsbrieven slechts een score behaalden van 13%). Daarnaast is het effect van een video volgens Forrester Research 1.800 keer groter dan dat van een document, e-mail of online artikel. Deze verandering (en de nieuwe realiteit van het werken op afstand) heeft verregaande consequenties voor de wijze waarop organisaties intern communiceren. Als je wilt dat je boodschap zijn doel bereikt, ongeacht of dit een interne update of een training voor medewerkers betreft, zijn webinars duidelijk de beste wijze van aanpak.

Het kanaal van de toekomst

Vanwege hun interactieve karakter, in combinatie met de geavanceerde technologie van vandaag, zijn webinars een uitstekend middel om niet alleen je medewerkers te informeren, maar ook hun vragen te beantwoorden en hun feedback te verzamelen. Wanneer je je medewerkers begrijpt, begrijpen zij je, wat je zakelijke resultaten ten goede komt. Het is dan ook niet vreemd dat het webinar is verkozen tot het ‘kanaal van de toekomst’ voor interne communicatie.

Over de auteur: Antal Krootjes is marketing manager bij Company Webcast.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond