-

Wat doet het coronavirus met e-commerce en hoe haal je het meeste uit deze situatie? 

In de supermarkten zien we lege schappen, terwijl benodigdheden om thuis te werken en sporten online juist erg goed verkopen. Uit nieuwsgierigheid naar de gevolgen van het coronavirus op de retailbranche hebben we de eerste inzichten op basis van een aantal van klanten verzameld.

Ontwikkelingen tot nu toe

De eerste coronabesmetting in Nederland werd al op donderdag 27 februari geconstateerd, maar had nog geen merkbaar effect op de online prestaties. Dit zou echter snel veranderen, waarbij vooral de toespraak van Rutte op donderdag 12 maart flinke impact heeft gemaakt.

We zien dat het zoekvolume en verkeer naar de websites na de toespraak van Rutte flink inzakken. Consumenten schrikken, veel personen moeten wennen aan het thuiswerken en hebben andere prioriteiten dan online shoppen. Na de initiële shock zien we echter iets interessants ontstaan, namelijk dat het zoekvolume juist begint toe te nemen. 

Zoals hieronder te zien ontstaat er in eerste instantie een daling in CPC, maar deze houdt niet aan. De consument begint te wennen aan de situatie en pakt het online shopgedrag weer op. Daarnaast beginnen adverteerders ook steeds meer de situatie te accepteren en gaan door met adverteren. 

Er ontstaat een stijging in conversieratio, wat direct weer een positief effect heeft op de ROAS. We spelen hierop in en smart bidding algoritmes pikken dit ook op en dat resulteert weer in een stijging van de CPC. Het is daarom nog interessanter om te kijken naar de impact van het coronavirus op het conversiepercentage. In de grafiek hieronder geven we een overzicht van een aantal subcategorieën:

We zien hier een soortgelijke trend als bij het zoekvolume, eerst daalt het conversiepercentage om daarna flink toe te nemen (+25%) voor de grote retailers. Bij de kleinere retailers zien we het conversiepercentage juist wegzakken. Dit zal voornamelijk komen doordat kleinere retailers specifieke producten aanbieden, waar de noodzaak voor de consument lager ligt. En daarom ook minder geconverteerd wordt.

Wat wel belangrijk is om mee te nemen is de gemiddelde orderwaarde. Voor de grote retailers zagen we de gemiddelde orderwaarde met zo’n negen procent dalen (begin maart vergeleken met eind maart). Voor de kleine retailer was de daling maar liefst twaalf procent en voor retailers van kinderkleding zagen we een stijging van anderhalf procent. We kunnen dus constateren dat er een verschuiving in aankoopgedrag plaatsvindt. 

Voor de kinderkleding geldt dat bij de verplaatsing van offline naar online er misschien sprake is van het bestellen van meerdere maten. Passen is namelijk niet meer mogelijk en zeker bij kinderen is dat belangrijk. De kans op retour wordt groter. 

Om zo goed mogelijk op de huidige situatie in te spelen geven we je hierbij een aantal tips:

Tips tijdens Covid-19

Let goed op je geautomatiseerde biedstrategieën:
Heb je campagnes op geautomatiseerde biedstrategieën staan? Geef deze de tijd en ruimte om aan de nieuwe situatie te wennen, om zo gedurende deze periode toch van de kracht van geautomatiseerde biedstrategieën gebruik te kunnen maken. 

Update Google My Business: Nu meer dan ooit is het belangrijk om (vooral loyale) klanten te laten weten wat er met je bedrijf gebeurt. Communiceer goed en laat weten dat je, ook nu voor ze klaar staat. Update je openingstijden, laat zien of en wanneer je dicht bent en leid de klanten door naar je webshop. 

Online bereik is nu goedkoper: Door het toenemende online verkeer is adverteren op Social, Youtube en Apps goedkoper. Hét moment om te starten met Instagram Shopping. Daarnaast is de de consument bezig met andere vormen van online vermaak. Zo maken ze bijvoorbeeld gebruik van een Youtube kanaal om te tuinieren, of zitten op de bank een mobile game te spelen. Hier liggen voor adverteerders mooie kansen. Speel hier op in en adverteer op populaire apps en Youtube! 

Termijn en prijs van verzending: Een optie om je klanten tegemoet te komen (als de marges het toelaten): Geef een korting, of misschien zelfs gratis verzending. Daarnaast kan het natuurlijk voorkomen dat door alle gekte de pakketten niet op tijd bij je klant komen. Verleng de retourtermijn en geef mensen wat langer de tijd om hun bestelling terug te sturen. 

Klanten hebben namelijk niet echt meer een andere keuze dan online bestellen. Waar het voor velen misschien een te grote drempel was, kunnen ze nu merken wat de voordelen zijn. Het kan nooit kwaad om ze hier een handje bij te helpen. 

Gebruik Google Trends: Waar liggen de interesses van de consumenten nu? Wat houdt men bezig nu iedereen thuis zit in Nederland. Vergelijk het met andere landen en ontdek waar wat je doelgroep nu belangrijk vindt. Google Trends biedt een hoop interessante inzichten waar je op in kan spelen. 

Maak nu het verschil online: Benadruk de voordelen van online en laat je klant merken dat je nog gewoon aan hun behoefte kunt voldoen. En meer! Is iemand normaal advies in de winkel over bijvoorbeeld sportartikelen gewend? Zorg dat er een blog online komt om ze te helpen. Is iemand op zoek naar een specifiek product? Zorg dat je klantservice paraat staat. 

Get ready: And last, but zeker not least. Naar verwachting duurt het nog wel even, maar er komt ook ooit een moment dat alles weer “normaal” wordt. Een tijd na maanden sociale isolatie en wat gebeurt er dan? Hoe staat je business dan op de kaart?  Verwacht je een grote piek of zakken je e-commerce activiteiten juist weer terug? Hoe dan ook, zorg dat je klaar bent voor die verandering. Zet campagnes klaar. 

Grote kansen

Wat ons betreft zijn het zeer interessante ontwikkelingen die zich voordoen in de dagen na de persconferentie van Rutte. Voor de retailbranche lijken er op dit moment online grote kansen te liggen. Veel brick and mortar winkels zijn gesloten en consumenten spenderen een groot deel van hun tijd online, waardoor de zoekvolumes toenemen. Bovendien zien we schommelingen in de CPC’s en de conversiepercentages stijgen, waardoor dit bij uitstek het moment is om de kansen die zich voordoen te verzilveren. 

Zoek nieuwe kanalen op en start nieuwe campagnes. Hou de trends en ontwikkelingen nauw in de gaten en gebruik ze om snel te kunnen schakelen. En zorg bovenal dat je het maximale uit deze situatie haalt. 

Over de auteur: Rob Blom is digital marketing consultant bij Tomorrowmen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond