-

Vermijd deze valkuilen met marketing automation

Marketing automation lijkt een enorme uitdaging voor ondernemingen, maar het is alleszins de moeite waard, zegt expert Dan Faggella in een interview met Business2Community. Er is niettemin een aantal zaken waar je rekening mee zult moeten houden.

Wacht niet te lang met e-mail

Mensen die interesse tonen voor bepaalde producten of diensten, verliezen die soms ook weer. De kans dat dit gebeurt is uiteraard groter naarmate de tijd verstrijkt. Daarom is het verstandig om niet te lang te wachten met een vervolgmail kort nadat iemand zich bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief heeft opgegeven. En wellicht moet dat meer zijn dan een bedankje.

Vergeet niet te segmenteren

Klanten hebben niet dezelfde voorkeuren, dus is segmentatie belangrijk, zodat eventuele content beter op persoonlijke profielen kan worden afgestemd. Er zijn twee mogelijkheden: zo kun je aanbiedingen doen voor producten of diensten waarvoor klanten al eerder interesse hebben getoond. Maar je kunt ze ook vragen zelf hun profiel aan te vullen via het opt in-formulier. Beter begrip van de klant leidt tot een hogere conversie.

Bepaal het juiste verkoopkanaal

De communicatie met klanten loopt niet per definitie via een kanaal. De klant mag bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanvragen, maar leid hem dan niet naar een webpagina als je bijvoorbeeld een dure adviespraktijk hebt. Dan werkt de ouderwetse telefoon of een persoonlijk gesprek vermoedelijk toch beter. Zoals B2B vaak een meer persoonlijke aanpak vergt. Marketing automation wil niet zeggen dat het hele verkoopproces een automatisch verloop heeft, wel moet de klanten op een juiste wijze door de funnel worden geleid.

Dank je pagina

Als een klant iets heeft gekocht of een white paper heeft gedownload, eindig dan niet met ‘Dank voor de bestelling’ of ‘Dank voor uw belangstelling’. Probeer die klant verder in de funnel te krijgen door hem op andere content te wijzen op een dankpagina. Je kunt hem desnoods meteen een nieuw aanbod doen, mocht die gelegenheid zich voordoen.

Stuur geen ‘We zijn er nog’ nieuwsbrieven

Veel bedrijven sturen klanten nog te vaak e-mails met weinig of geen inhoud. Met als enig doel om contact te houden. De kans dat klanten zo’n nieuwsbrief gaan opzeggen is groot. Betere e-mailmarketeers spammen hun klanten niet. Ze sturen alleen relevante content op het juiste moment.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond