-

Verpakkingstrends: Interactief, ‘on demand’, biologisch afbreekbaar en meer

De verpakkingsbranche zit niet stil. Verpakkingen worden steeds innovatiever en merken zijn vaker opzoek naar duurzame alternatieven voor hun huidige verpakkingen. In dit artikel lees je een aantal voorbeelden van innovatie en verduurzaming omtrent verpakkingen.

Leveranciers van verpakkingen bieden bedrijven de mogelijkheid om on-demand hun verpakkingen te ontwerpen en merken creëren meer engagement door een digitale laag aan hun verpakking toe te voegen. Ook zien we steeds meer start-ups op de markt komen die een verduurzamingsslag willen slaan binnen de traditionele omverpakkingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een algenverpakking die zowel eetbaar als biologisch afbreekbaar is?

Interactieve parfumverpakking: Paco Rabanne maakt gebruik van NFC-technologie

Paco Rabanne heeft een nieuwe parfum op de markt gebracht, genaamd Phantom. Het is hun eerste connected parfumfles ooit. Het flesje ziet er uit als een futuristische robot. Door middel van NFC-technologie kunnen gebruikers hun smartphone verbinden met het parfumflesje.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Je kunt je telefoon met de verpakking verbinden door hem bovenop of in de buurt van de dop van het parfumflesje te plaatsen. Vervolgens krijg je meer informatie over het product te lezen en toegang tot exclusieve content. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld games spelen. Paco Rabannne voegt op deze manier een interactief element toe aan zijn verpakking.

Dankzij de innovatieve en gebruiksvriendelijke navulling kun je het Phantom-flesje van 150 ml eenvoudig binnen enkele seconden hervullen. Hierdoor hoef je hem nooit meer weg te gooien.

3D-configurator voor het ‘on-demand’ ontwerpen van verpakkingen

Het bedrijf Metalicoplastico heeft al meer dan veertig jaar ervaring met de productie van plastic verpakkingen voor de cosmeticabranche. Het bedrijf heeft recent een 3D-configurator ontwikkeld waarmee klanten on-demand verpakkingen kunnen ontwerpen. Klanten kunnen met de 3D-configurator unieke en op maat gemaakte verpakkingen ontwikkelen. Zo kunnen ze kiezen uit diverse materialen, kleuren, decoraties en speciale effecten op de verpakking.

In vijf eenvoudige stappen krijgen klanten van Metalicoplastico de mogelijkheid om hun ideale verpakking samen te stellen. Bij de eerste stap wordt de configurator geopend en kun je een speciale mal voor de verpakking kiezen. Vervolgens kun je de verpakkingen verplaatsen en roteren om zo je het idee van je verpakking in een 3D-model te visualiseren. Je kunt elk onderdeel van de verpakkingen naar eigen voorkeur wijzigen. Er kan zelf een ontwerp worden toegevoegd of een specifieke kleur gekozen worden.

Sony ontwikkelt een ‘orginal blended material’ gemaakt van bamboe en suikerriet

Sony Group is continu bezig om te kijken op welke wijze het bedrijf kan innoveren met zijn verpakkingen. Zo wil het het gebruik van plastic verpakkingen verminderen en deze vervangen door papieren verpakkingen.

Deze papieren verpakkingen worden onder andere gemaakt van orginal blended material. Wat is dit materiaal precies? Het is een duurzaam ‘papieren’ materiaal dat ontwikkeld is door Sony en geschikt is voor verschillende soorten verpakkingsmaterialen. Het materiaal bestaat uit bamboe en suikerriet. Hierdoor heeft het een kleinere ecologische voetafdruk dan nieuw plastic.

In de meeste gevallen worden papierproducten gemaakt van volwassen, overblijvende bomen. Sony heeft ervoor gekozen om de verpakkingen deels van bamboe te maken, omdat de productie van deze planten een korte groeicyclus hebben. Dit veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan het kappen en onderhouden van overblijvende bomen.

Een ander voordeel van de blended materials-verpakkingen is dat ze gemakkelijk tot nieuw papier gerecycled kunnen worden, omdat het niet apart gesorteerd hoeft te worden maar gewoon samen met andere papiersoorten ingezameld kan worden.

Notpla laat verpakkingen verdwijnen met hun eetbare algen

De plastic soep in de oceanen is een wereldwijd probleem. Om het plasticgebruik onder mensen terug te dringen zijn er allerlei innovatieve bedrijven die met duurzame alternatieven komen. De Londense start-up Notpla is hier een goed voorbeeld van.

Het bedrijf heeft een alternatief voor plastic ontwikkeld. De verpakkingen zijn gemaakt van zeewier dat biologisch afbreekbaar is. Hiermee willen ze iets doen aan de 300 miljoen ton plastic afval die wij als mensen jaarlijks verbruiken. Bovendien is de verpakking eetbaar:

Notpla is ook gestart met het ontwikkelen van algenverpakkingen ter vervanging van kartonnen dozen. Deze algenverpakkingen vergaan volledig in drie tot zes weken. Ze zijn namelijk vrij van synthetische chemicaliën. Als vergelijking: onbehandeld karton vergaat na drie maanden en karton met een coating pas na honderden jaren. Veel verpakkingen zijn bekleed met een soort plastic dat bekend staat als PLA. Door het PLA te vervangen voor natuurlijk materiaal wil Notpla het karton op natuurlijke wijzen laten afbreken. De verpakkingen worden momenteel in Londen getest met Just Eat als partner. Daarnaast zien we ook steeds meer verpakkingen op de markt komen die gemaakt zijn van biobased materialen. De basisgrondstoffen daarvan zijn bijvoorbeeld plantaardig suikerriet.

Coca-Cola zet met plastic flessen in op 100 procent rPET

Coca-Cola zit niet stil als het gaat om de verduurzaming van zijn plastic flessen. Eind vorig jaar stapten ze al met de kleine flesjes over naar 100% gerecycled plastic. Sinds kort gebeurt hetzelfde met de grote plastic flessen. Ook deze worden voortaan van 100 procent gerecycled plastic (rPET) gemaakt. Dit geldt voor de volledige portfolio van het bedrijf, waaronder Coca-Cola, Fuze Tea, Fanta en Sprite.

Dit resulteert in een jaarlijkse CO2-besparing van 42 procent ten opzichte van flessen die gemaakt worden van virgin plastic (nieuw geproduceerd plastic). Daarnaast levert het een besparing op van ruim 10.000 ton nieuw plastic per jaar. Coca-Cola zet met deze ontwikkeling een stap vooruit in zijn ambities om meer lokale en circulaire oplossingen te stimuleren.

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is Content marketeer bij Vendrigpackaging.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond