-

Waarom McKinsey en anderen designbureaus overnemen

McKinsey & Company, het grote Amerikaanse adviesbureau, heeft recentelijk en opmerkelijke overname gedaan: de consultants hebben Lunar gekocht, een bedrijf in (service) design. Daarmee wordt nog eens onderstreept hoe belangrijk de rol is die designers vandaag de dag hebben.

Nadat de tech-industrie met klinkende namen als Airbnb en Uber zichtbaar het voortouw nam in het uittekenen van services, zijn nu de traditionele sectoren aan zet. John Edson, de ceo van Lunar, schrijft in een blog dat de overname het bewijs is dat design een essentieel ingrediënt wordt voor het kunnen leveren van uitzonderlijke producten en klantervaringen.

‘Design is de brug die strategie en de echte wereld aan elkaar linken. Het is de manier om producten zo aan elkaar te knopen dat systemen en services aantrekkelijk worden.’ Service design noemt hij een belangrijk ingrediënt voor het kunnen transformeren tot een behendige organisatie in een toenemend turbulente bedrijfsomgeving.

bellev03

Het bedrijf van Apple tot de ijsschep
Op het eerste oog is de overname door McKinsey een opmerkelijke. Lunar wordt al meer dan dertig jaar gezien als topper in de designindustrie met bekende namen als Apple, HP en SanDisk als klant. Het is ook het bedrijf dat game controllers (zie headerafbeelding) en zelfs een strak ontworpen ijsschep ontwikkelde. En McKinsey: dat is het meest bekende, hoogst geprijsde en meest prestigieuze consultancybedrijf ter wereld, zoals Wired het omschrijft.

Het maakt duidelijk dat grote conventionele bedrijven bereid zijn een hoop geld te betalen voor kennis van design en services.

Holistische aanpak
Tot op heden was McKinsey niet in staat haar klanten te ondersteunen in vormgeving op niveau, zegt een van de betrokkenen in een blog van het bedrijf. Ook voor de consultants is het geen geheim dat (service) design een belangrijk middel is in een wereld van hevige concurrentie. Het bedrijf zegt zelf tien jaar lang te hebben gewerkt aan een club die in staat is nieuwe ideeën te genereren, producten opnieuw uit te vinden en productportfolio’s samen te stellen. Design, engineering en strategisch denken in één holistische aanpak ziet het bedrijf als het instrument van de toekomst.

McKinsey is niet het enige bedrijf dat inzet op design. IBM maakte vorig jaar zo’n honderd miljoen dollar (90 miljoen euro) vrij voor de inhuur van experts. Zo kon de gigant ‘design als service’ opnemen in haar eigen productportfolio. Onafhankelijke bureaus worden nu links en rechts overgenomen: het Chinese BlueFocus – een snelgroeiend marketingbedrijf – kocht vorig jaar Fuseproject aan. Facebook kocht Hot Studio en de Amerikaanse financiële instelling Capital One nam in oktober Adaptive Path over.

Het betekent dat het vormgeven van diensten en service design eindelijk ook telt op het strategische niveau binnen grote bedrijven. Volgens de experts zijn deze overnames nog maar het begin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond