-

Waarom je nu een overstap naar Google Analytics 4 moet overwegen

Het enthousiasme voor een nieuwe versie van een app of of programma zit vaak vooral bij de ontwikkelaars zelf. Ook bij Google Analytics 4 zie je dat niet iedereen meteen overstapt. Toch is het verstandig dat voor het einde van het jaar wel te doen.

Van alle verhalen over software en apps, zijn de verhalen over toekomstige, nog niet helemaal geïmplementeerde bèta-versie-updates het minst vermakelijk. Ontwikkelaars zelf vinden die updates overigens wel heel mooi, maar dat komt omdat ze in de  weken, maanden en jaren eraan voorafgaand alleen maar vol passie aan die update hebben gewerkt. Ze zijn zelf al overtuigd van de toegevoegde waarde en de vele verbeteringen van de update, maar hoe breng je dat over? We zijn inmiddels namelijk flink verzadigd met woorden als “beter”, “sneller”, “uitgebreider”, “meer”, “veelzijdiger” en “persoonlijker”.

Het kost dan ook vooral tijd, moeite en succesverhalen om de noodzaak van updates uit te leggen. Een lijstje met features is mooi, en een lijstje met benefits is beter, maar als er geen succesverhalen en voorbeelden zijn, dan is het allemaal maar weinig overtuigend. Dit artikel gaat over de noodzaak van het overstappen van Universal Analytics (in de volksmond nog steeds Google Analytics genoemd) naar Google Analytics 4. Die overstap gebeurt niet zomaar, daar moet je iets voor doen.

“Iets doen”: dat doen we al zo veel…

Stel je het jaar 2024 voor: alles is op wonderbaarlijke wijze weer helemaal koek en ei. Covid is nauwelijks nog een issue, we zijn allemaal aardig tegen elkaar, iedereen is ontspannen en Nederland won toch nog een voetbaltoernooi. Top. Het is tijd om de balans op te maken.

Om in 2024 de balans op te maken, kijken we naar de cijfers over 2023, die dan compleet zijn. Als we naar de cijfers van website- en appgebruik willen kijken, nemen we de door Google Analytics 4 verzamelde data. Iedere interactie tussen de gebruiker en de platformen is een event geworden en biedt daardoor veel meer flexibiliteit. Met custom events & parameters kun je in theorie een oneindig aantal verschillende interacties meten en analyseren, of dat nu de interactie met een website of een smart koelkast is.

Nog een fijn voordeel: met Google Analytics 4 kan iedereen – dus niet alleen gebruikers met een Premium account – gebruik maken van de kracht van BigQuery en het Google Cloud-platform. Hiermee heb je meer opties om de data te analyseren én te vertalen naar acties. In tegenstelling tot voorgaande versies kan Google Analytics 4 meer inzichten geven omdat het veelzijdiger en flexibeler is, maar ook omdat je verschillende datastromen (bijvoorbeeld website en app) kunt samenvoegen. Het jaar 2023 geeft een mooi pakket van interacties waar zowel marketeers, e-commercemanagers, SEO-specialisten, data scientists als de CEO wat mee kunnen.

Maar wat zeggen de cijfers van het jaar 2023? Dat kunnen we pas weten als we ook de data van 2022 erbij pakken. Gelukkig hebben we die ook al verzameld met Google Analytics 4. Zo zijn de jaren mooi met elkaar te vergelijken. Nu kunnen we trends en verschillen zien en beoordelen wat er goed en niet goed gaat, wat er opvalt (en wat niet) en wat er beter kan. Over drie jaar bespreken we het vorige jaar aan de hand van het jaar daar weer voor, wat volgend jaar is. Snapt u het nog?

Nu overstappen

Dit is waarom je vóór het begin van 2022 Google Analytics 4 geïmplementeerd moet hebben. Voor de duidelijkheid: nog in 2021 dus.

Google Analytics 4 is een nieuwe manier van data verzamelen, data structureren en data visualiseren. Het is nog in ontwikkeling, maar de dataverzameling kan al wel ‘aangezet’ worden. Wanneer je dit nu al doet, heb je het hele jaar 2022 de tijd om kennis te maken met het nieuwe Google Analytics, om te leren hoe alles werkt, te zien wat er mogelijk is en hoe metrics en KPI’s door nieuwe vormen van meten en verzamelen kunnen verschillen.

Het gaat er dus op dit moment nog niet zozeer om wát je verandert, maar daá je in ieder geval ook dataverzameling met Google Analytics 4 instelt. Dan heb je er in die mooie wereld van 2024 profijt van.

Over de auteur: Jeroen van der Goorbergh is Digital analyst bij Newcraft.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Goede voornemens voor 2022:
Minder gedrag meten (stappen, je medewerkers, webbezoek)
Minder data verzamelen.

Databesitas is dé ziekte van het decenium.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond