-

Starten met Google Analytics 4: een introductie voor de CRO-specialist

Niemand kan nog om Google Analytics 4 heen. Hier een introductie met de belangrijkste nieuwe kenmerken en hoe je daar het meest effectief mee aan de slag gaat. Als je baas er nu om vraagt weet je waar te beginnen.

Google Analytics 4, met andere woorden de nieuwe Google Analytics, is tegenwoordig niet meer weg te denken. Bedrijven beginnen het langzamerhand op te pakken en dat betekent: kennis opdoen! Google Analytics 4 is een stuk sneller dan de Universal Analytics, maar de gemiddelde CRO-specialist is terughoudend. Nog niet alles lijkt geschikt te zijn voor dagelijks gebruik, of is dat wel het geval? Nu bedrijven langzaam overstappen op GA4 is het belangrijk dat ook de CRO-specialist klaar is voor de toekomst. Hopelijk kan dit artikel de je op weg helpen.

De interface: anders en even wennen

De indeling heeft in GA4 een grote verandering ondergaan, maar heeft net zoals zijn voorganger een logische indeling op basis van de klantreis in vier thema’s (zie hieronder). Daarnaast zijn de GA360 gebruikers mogelijk bekend met de analysehub (in GA4 wordt het “Explore”, of in het Nederlands, “Ontdekken” genoemd). In deze omgeving kun je al je custom rapportages en funnels maken. Dit is een groot pluspunt ten opzichte van de huidige Google Analytics doordat je hier op je eigen manier snel informatie kunt vinden. Het lifecycle-model van Google Analytics 4 bestaat uit vier thema’s en is te vinden onder “Reports”.

  • Acquisitie – Hier kun je alles vinden rondom het binnenhalen van verkeer. Dit bestaat uit gebruikersacquisitie en verkeersacquisitie.
  • Betrokkenheid – Hier staan gegevens rondom gebeurtenissen (events), dus wat doet de gebruiker op mijn website.
  • Inkomsten generen – Hier staan alle gegevens rondom transacties, producten die verkocht zijn, etc.
  • Behoud – In “Behoud” is er alleen een overzicht aanwezig. Hierin staat in hoeverre gebruikers terugkomen en wat de lifetime-waarde van een klant is.

Naast deze vier thema’s zal het niemand ontgaan zijn dat veel rapportages niet meer beschikbaar zijn. Google heeft flink gesaneerd in zijn rapportages. Zo ontbreekt er een device-rapportage en landingspaginarapportage. Geven de gebruikelijke rapportages alle belangrijke inzichten die de CRO-specialist nodig heeft? Nou, nee, daarom is het raadzaam om gebruik te maken van de analysehub om tot de juiste inzichten te komen. Daarnaast is sinds kort de bibliotheekfunctionaliteit beschikbaar, hierin kun je eigen rapportages bouwen en toevoegen aan de GA4-indeling.

Gedrag van de gebruiker naar boven halen met “Events”

Naast “Report” en “Explore”, heeft de GA4-interface ook de topic “Configure”. Hier is het mogelijk om events en dimensies in te stellen. Deze events zijn ten opzichte van de vorige Google Analytics een stuk eenvoudiger in te stellen. Je kunt dit namelijk doen in de nieuwe Google Analytics zelf, of via Google Tagmanager. Belangrijk om te weten: wanneer je ze in die laatste inricht kan het soms een dag duren voordat het event beschikbaar is in de nieuwe Google Analytics. Juist vanwege deze flexibiliteit is het eenvoudiger dan ooit om te weten waar gebruikers interactie hebben en uitvallen in de funnel.

Zo kun je, zoals hieronder te zien is, een event maken dat het mogelijk maakt om onderscheid te maken tussen gebruikelijke transacties en high-value transacties. Perfecte manier om op eenvoudige manier verschillende subsegmenten te maken in je A/B-testen. Een andere mogelijkheid is om op basis van paginatitel stappen in je funnel te onderscheiden.

Hoe het samen komt: events + analyseshub = inzicht 

Wanneer je alle gewenste events met succes hebt ingericht is het tijd om te analyseren. Zoals aangegeven geeft de analysehub het beste inzicht om verder te kunnen optimaliseren. Hieronder behandelen we de vrije rapportage en funnel-analyse die als templates beschikbaar zijn om binnen de analyseshub aan de slag te gaan.

Vrije rapportage

De vrije rapportage is in principe de uitgebreide vervanger van de aangepaste rapportage in Universal Analytics. Hierin kun je spelen met alle statistieken en dimensies die maar mogelijk zijn binnen de nieuwe Google Analytics. Ook hier is het toepassen van events cruciaal in het inzichtelijk maken van bepaald gedrag.

Twee tips voor het meest effectieve gebruik:

  • Maak gebruik van “type cel” heatmap om meteen duidelijk te zien waar het grootste segment ligt.
  • Check altijd het icoontje rechtsboven op de pagina () om te zien op basis van hoeveel data de rapportage gebouwd is. Het is belangrijk om te weten of er sprake is van sampling.

Funnel-analyse

De funnel-analyse geeft op eenvoudige wijze inzicht in waar gebruikers de website verlaten. Een groot voordeel van de “Explore”-functionaliteit is dat deze is in te richten door de juiste events te selecteren als stappen en vervolgens een dimensie toe te voegen zoals “apparaatcategorie”.

Twee tips voor het meest effectieve gebruik:

  • Maak gebruik van de “binnen zoveel tijd”-functionaliteit’. Zo kun je inzicht krijgen in hoeveel gebruikers er binnen een dag/uur/minuut converteren.
  • Maak segmenten aan op basis van type gebruiker om nog meer inzicht te verkrijgen hoe het verloop is per type gebruiker.
De nieuwe Google Analytics biedt kansen voor analyse

De nieuwe Google Analytics is wennen, maar biedt zeker de flexibiliteit door eenvoudige event measurement en de “Explore”-functionaliteit waarmee je diepgaande analyses kunt doen voor je optimalisatieprogramma. Is het perfect? Nee, nog niet, maar het komt er wel langzamerhand in de buurt, en je kunt het niet langer negeren. Daarom is het belangrijk dat niet alleen CRO-specialisten maar iedereen alvast zijn kennis gaat verrijken met Google Analytics.

Over de auteur: Henk Bolhuis is Product Manager CRO bij Reprise Digital.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond